Detta är ett blogginlägg.
Under det fjärde kvartalet av 2017 konsumerade dessa tittare i snitt 100 minuter esport/gaming per dag, vilket då motsvarar en årlig ökning om 20 procent.
Tittarna må alltså inte bli fler, men de konsumerar mer esport och gaming än tidigare. Samtidigt uppges det i rapporten att betalningsviljan ökar. Under det fjärde kvartalet i fjol betalade närmare var femte tittare för sitt tittande. I Sverige uppges samtidigt andelen som säger sig vara beredda att betala för tittandet ligga på hela 75 procent.
– Den ökande andelen betalande tittare pekar på att konsumtionen sakta är på väg att mogna. Samtidigt är gruppen konsumenter som står beredda att betala för innehållet betydligt större än de som i dag betalar. Detta ser vi som en tydlig markör för utvecklingspotential, säger Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision i
Youtube och Twitch fortsatt störst
Föga förvånande är det fortfarande i huvudsak Google-ägda Youtube och Amazons Twitch som tittarna i första hand söker sig till när de vill se på esport och gaming. Under fjärde kvartalet 2017 vände sig 80 procent av tittarna till Youtube medan motsvarande siffra för Twitch låg på 50 procent. Något som bör ha sin förklaring i att rapporten inte endast avser esport. Youtube har som bekant en helt annan bredd när det kommer till gamingrelaterat innehåll.En bubblare på listan är Facebook som i slutet av förra året på allvar gav sig in i kampen om målgruppen. Detta resulterade i att 14 procent vände sig till plattformen för att konsumera esport/gaming.
Intressanta siffror, men vad betyder det?
Norden är en förhållandevis liten marknad, sett till invånarantal. Att de tittar som finns ändå konsumerar allt mer innehåll är givetvis positivt för alla aktörer som satsar på att producera innehåll. Det är även den rapporterade betalningsviljan. För det kostar trots allt en hel del att producera högkvalitativt videoinnehåll. Det är vi på Fragbite i allra högsta grad medvetna om. En stor del av våra budgetar för de turneringar vi anordnar går till produktionen.Nu ska vi komma ihåg att det mest troligt inte handlar om betalningsvilja i form av traditionella abonnemang. Men för de som använder Patreon-lösningar, Youtube Red (när det lanseras i Norden), tjänster som Znipe och så vidare är det givetvis positivt.
Förhoppningsvis innebär det att även mindre aktörer får chansen att höja kvalitén på sina produktioner, utan att samtidigt riskerar att köra ekonomin i botten.
En till följd som dessa starka siffror kan få är givetvis att fortsätta öppna upp ögonen hos folk som hittills inte har sett esport/gaming som en attraktiv marknad.
Vad det leder till i slutändan, det får framtiden utvisa.
Hur många timmar esport/gaming konsumerar du i veckan?