×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Blogginlägg

CS:GO tar sig närmre och närmre

1
Jag fick aldrig nöjet att testa Counter-Strike: Global Offensive i New York när det var som färskast. Under vistelsen fick jag dock höra en hel del snack om spelet från både spelare och journalister som testat det på plats.

När jag själv testade betan första gången själv kände jag igen näst intill all kritik, och någon vidare uppdatering märktes inte av om jag jämförde kritiken under New York och vad jag själv testade när jag spelade. Idag blickade jag dock tillbaka på den första gången jag spelade spelet, och jämförde med hur det är idag. Jag insåg att ganska mycket som har hänt.

Först och främst tror jag att taser guns är helt borttagna. Lol.

Rekylen – märkbart förändrad
Utöver det uppenbara med nya kartor, vapen och spelupplägg är det bra mycket enklare att kontrollera rekylen i dueller. Det är absolut inte perfekt, men ni som testade betan under stadiet där man enbart kunde spela De_Dust vet vad jag menar.

Det var 100% spray n pray och ju mer du rörde dig och höll in knappen, desto större chans hade du att döda din motståndare. Man märker att de tweakar i rätt riktning, men mer skulle behövas. Man "känner" fortfarande inte hur man ska hantera sprayen, något som säkert kan vara en vanesak dock.

cArn dog, förmodligen pga. den knasiga rekylen!

Saknad bugg som gav spelet lite finess!
Något jag faktiskt saknar var en typisk "skön bugg" som gjorde att spelet blev lite behagligare faktiskt. När jag började spela betan kunde man spamma höger- och vänster-strafe samtidigt som man löpte framåt och på något vänster "jiggla" sig framåt mycket snabbare än andra. Detta kändes lite som en rysshopp-slash-bunnyjump-aktig bugg som var helt underbar enligt mig. Tyvärr tog de bort den så nu måste man löpa i vanlig tråkig takt.

Jag tror att jag gillade den buggen så mycket för att det var typ 2 pers per server som kände till den. Man var imba, vilket förmodligen gör att spelet mår bättre av att inte ha kvar den buggen.


Hade trace vetat om jigglebuggen hade han redan plantat vid det här laget!

Förbättrad movement
Utöver buggen har ju rörligheten i spelet tweakats något rejält. I början kändes det som att du klev ut på en hockeyrink med en puck under vardera sko, idag känns det som att man har lite mer kontroll över sig själv. Stannar man så stannar man, springer man så springer man. Jag hade dock gärna sett att det blev smidigare att gå till crouch, men det är väl också en vanesak. Något jag även skulle gilla vore om man hade lite mer kontroll i hur man kan röra sig medan man är i luften, mer som 1.6. Som det ser ut idag har jag svårt att se någon ha en "skillad movement".

Tävlingsinriktade versioner av kartor
Ovanpå detta verkar de även förstå att man inte vill ha en massa "skit" på kartan när man spelar tävlingsinriktat. Gillar att de har dragit bort distansdimman och lite annat smått och gott, men det känns ändå inte som att det räcker. Tunnor, småkanter som sticker ut ur väggarna och liknande skall bort. Man vill inte spela ett spel där man fastnar i en massa strunt. Hade gärna sett utvecklarna dra en rejäl rakhyvel över spelet. Det är inte såna detaljer som gör ett spel snyggt, det är såna detaljer som gör att ett spel blir grötigt.


På paulYs skärm ser spelet ganska stilrent ut, men det har fortfarande för mycket strunt!

CSP kanske är mer 1.6, men CS:GO har mer framtid
Det var väl det jag hade att säga. Jag ser en positiv utveckling i CS:GO och hoppas att det fortsätter i samma utveckling. I skrivande stund är CSPromod fortfarnade ett bättre spel enligt oss 1.6-älskare, men tyvärr är det ju utdaterat och rent ut sagt för fult för att kunna ta över scenen. Jag vill ha en grafikmix med CSPromods "rena" känsla och CS:GO-grafikens grund.

André-idé!
Jag hade f.ö jättegärna haft en inställning i CS:GO som gör att man kan vinkla vapnet lite hur man vill för att få den i samma vinkel som i t.ex 1.6, eller varför inte rakt i mitten som DOOM? Kunglig, det måste jag tipsa om till @csgo_dev!


Tack och hej! /André Åkerblom, '@' INC.

btw: vad vill ni att CS:GO-utvecklarna ska fokusera på?

28 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 28 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..