Dennis “walle” Wallenberg är en före detta professionell 1.6-spelare som varit in-game leader och AWP:are för lag som Ninjas In Pyjamas, SK och Eyeballers.
Jag har jobbat med partnerskap de senaste månaderna. Vad jag har lärt mig är att de flesta spelare, lag och kreatörer har svårt att erbjuda tillräckligt mycket värde till sina partners, för den nivå av partnerskap som man eftersträvar.Vi överskattar tyvärr värdet av våra varumärken och jag vill därför dela med mig av 3 tips till spelare, lag och kreatörer inom esport som kan bidra till starkare varumärken och fler partnerskap.
1. Hitta er USP
I ett hälsosamt partnerskap måste båda parter tjäna på det. Vad betalar de för?Tänk igenom. Vad är det som gör er unika från resten? Man måste hitta sin USP (unique selling proposition) – sitt unika värde. Vad är ni extra bra på?
Att vara bra på spelet räcker inte. Det finns ingen hållbarhet i att vara beroende av sportsliga resultat. Vi behöver jobba mer med vårt eget varumärke, och vårt erbjudande till partners, fans och community.
2. Håll era kanaler uppdaterade
När jag tittar mig omkring ser jag hemsidor som är ouppdaterade, eller rent obefintliga. Det blir svårt att sälja in en partner på resultat i ett spel, när resten av varumärket inte hänger med. Det som faktiskt syns utåt är extremt viktigt.Ett av de största misstagen jag ser inom esport är att många varumärken har många följare, men deras konton är inaktiva.
Om ett varumärke är baserat på gamla, eller inaktiva följare så kommer en partner att se igenom det. Om ni bara är aktiva ett fåtal gånger per år i era kanaler, så kommer de att se igenom det.
Vi behöver sätta oss in i deras sits, och se objektivt på vad vi gör och hur vi kommunicerar.
3. Våga be om hjälp!
Kom ihåg att se ert varumärke som någonting levande och något som behöver jobbas med konsekvent. Om ni känner att det är svårt, eller att ni inte kan, försök att outsourca det isåfall. Att göra ingenting kommer slå tillbaka negativt.Återigen vill jag öppna min dörr för att hjälpa organisationer eller kreatörer att växa sitt varumärke eller att utveckla nya möjligheter inom merchandise till exempel.
Ett positivt exempel: Lilmix
Ett positivt exempel som jag vill lyfta är Lilmix, som aktivt jobbar med sitt varumärke.De är ute på event, driver en esportskola och har en förening med 3500 medlemmar samtidigt som de har ett sportsligt lag på en hög nivå. Om vi skulle vara fler som jobbade som Lilmix så hade vi gått framåt snabbare tillsammans.
Avslutningsvis. Låt oss komma ihåg vilka det är som gör detta möjligt. Det är fansen och communityt, de som följer lagen och engagerar sig. Utan dem är det inte möjligt.