I veckan släppte SVT-programmet Uppdrag Granskning ett avsnitt där problemet med oreglerad skingambling belyses. I en intervju med Fragbite berättar Uppdrag Granskning-reportern Simon Englund om arbetet bakom programmet, responsen han fått från allmänheten och kritiken mot SVT:s bevakning av esport.
Nu har det har gått en dag sedan ni publicerade era avsnitt, hur har det senaste dygnet varit för dig?
— Det är resan fram hit som har varit slitet och nu känns det som att man kan andas ut. Vi har jobbat jättehårt med det här så att få släppa avsnittet och se reaktionerna är väldigt kul, men det känns också som att jag kan andas ut.
Kan du berätta lite om hur arbetet med programmen gått till?
— Det jag kan säga är att vi från dag ett har haft som mål att det inte bara ska bli mörka rubriker om Counter-Strike och datorspel. Vi har varit väldigt måna om att peka ut det här separata problemet utan att få en hel scen att framstå som skit, helt enkelt. Alla i redaktionen har varit med på det och förstått skillnaden och det har varit en tråd i arbetet.
— En annan tråd har varit jagandet av personer. Vi har försökt få med personer i programmet och det har varit en utmaning minst sagt.
Vad tror du det beror på, att det varit så svårt att få tag i personer som vill prata med er?
— Egentligen vill jag inte spekulera i det. Det räcker med att säga att folk inte velat prata med oss. Det är den samlade bilden. Varför känns lite onödigt att spekulera i eftersom jag inte har pratat med dem alls.
— Några har svarat och sagt att de inte kan eller inte vill eller inte har tid. Men helheten är att folk inte pratar.
Du har ju varit varit intresserad av Counter-Strike och scenen länge. Var det något som förvånade dig under arbetets gång?
— Jag har blivit överraskad över hur många unga som berörs av det här. Jag visste att detta drabbade barn men hur många som jag faktiskt fått kontakt med på olika ställen överraskade mig.
— Det är dels när man kliver in på en vanlig högstadieskola, dels de svar jag fått när jag sträcker ut en hand på nätet och dels de som Yacine (Laghmari, reds. anm.) kommit i kontakt med. Det kommer från olika håll men det är väldigt många och folk pratar inte så mycket om det.
Granskningen har fått stor spridning och synts i många stora medier även utanför SVT. Vad skulle du säga att granskningen fått för respons?
— Från mitt perspektiv hittills under den första dagen tycker jag att det varit mycket positiv respons. Jag väntade mig att vissa skulle vara besvikna över att det blev "mörka rubriker" för esporten igen men jag har blivit positivt överraskad över hur många som tycker att det här är en bra grej att titta på. Det är ett problem som känns överordnat frågan om hur esporten uppfattas.
— Jag såg att någon skrev på Twitter att personens pappa satt och var helt fastklistrad och kollade på en serie om Counter-Strike. Den responsen är helt underbar att få.
En vanlig kritik som jag sett är att SVT-redaktionen ofta gör inslag med "negativa" vinklar om esport och Counter-Strike. Vad har du för tankar om det?
— Jag förstår det från det perspektivet att man älskar esport och vill det bästa för esporten. Ur ett journalistiskt perspektiv är det lite svårare att förstå. Åtminstone det jag själv gjort tycker jag är viktiga granskningar och jag tror att det gör mer gott att prata om det än att att man inte skulle få prata för att det skulle vara negativt.
— Men helt klart tycker jag att SVT och annan svensk media är riktigt långt efter när det kommer till att bevaka gaming och esport som är ett stort fenomen i Sverige. Det förstår inte de som bestämmer på svenska redaktioner, anser jag.
Tror du att den här granskningen kan få några följder för samhället framöver?
— Spelinspektionen gjorde bedömningen för första gången att skins har ett värde i pengar och om så är fallet så borde det öppna för ganska mycket, det är iallafall min tolkning av det.
— I programmet pratade Spelinspektionen om frågan om vi ska reglera loot-lådor också om vi gör den bedömningen. Och det är väl det som det här öppnar upp för. Det kommer att bli intressant att se vad kommer att hända i framtiden med det här nya sättet att se på det, det borde kunna hända ganska mycket från deras håll.
En känsla man fått är att det blivit mycket fokus på streamers som marknadsför tjänsterna. Hur tänker du på ert ansvar att skildra även andra som också kan sägas ha ett ansvar för situationen?
— Vår ambition i programmet är att lyfta olika delar. Twitch har vi pratat med och vi berättar i programmet vad de säger så det tycker jag att vi lyfter. Att Valve har ett ansvar tycker jag också att vi lyfter. Det är flera olika entiteter som har ansvar och jag hoppas inte att man tycker att det här blir ett utpekande av bara en av alla dessa utan att vi visat bredden på det.
— Det finns så många olika ansvarsplan här, även föräldrar till barnen som spelar. Jag hoppas att många föräldrar ser det här och förstår problemet och att de engagerar sig mer i sina barns digitala vardag.
Nu har det har gått en dag sedan ni publicerade era avsnitt, hur har det senaste dygnet varit för dig?
— Det är resan fram hit som har varit slitet och nu känns det som att man kan andas ut. Vi har jobbat jättehårt med det här så att få släppa avsnittet och se reaktionerna är väldigt kul, men det känns också som att jag kan andas ut.
Kan du berätta lite om hur arbetet med programmen gått till?
— Det jag kan säga är att vi från dag ett har haft som mål att det inte bara ska bli mörka rubriker om Counter-Strike och datorspel. Vi har varit väldigt måna om att peka ut det här separata problemet utan att få en hel scen att framstå som skit, helt enkelt. Alla i redaktionen har varit med på det och förstått skillnaden och det har varit en tråd i arbetet.
— En annan tråd har varit jagandet av personer. Vi har försökt få med personer i programmet och det har varit en utmaning minst sagt.
Vad tror du det beror på, att det varit så svårt att få tag i personer som vill prata med er?
— Egentligen vill jag inte spekulera i det. Det räcker med att säga att folk inte velat prata med oss. Det är den samlade bilden. Varför känns lite onödigt att spekulera i eftersom jag inte har pratat med dem alls.
— Några har svarat och sagt att de inte kan eller inte vill eller inte har tid. Men helheten är att folk inte pratar.
Du har ju varit varit intresserad av Counter-Strike och scenen länge. Var det något som förvånade dig under arbetets gång?
— Jag har blivit överraskad över hur många unga som berörs av det här. Jag visste att detta drabbade barn men hur många som jag faktiskt fått kontakt med på olika ställen överraskade mig.
— Det är dels när man kliver in på en vanlig högstadieskola, dels de svar jag fått när jag sträcker ut en hand på nätet och dels de som Yacine (Laghmari, reds. anm.) kommit i kontakt med. Det kommer från olika håll men det är väldigt många och folk pratar inte så mycket om det.
Granskningen har fått stor spridning och synts i många stora medier även utanför SVT. Vad skulle du säga att granskningen fått för respons?
— Från mitt perspektiv hittills under den första dagen tycker jag att det varit mycket positiv respons. Jag väntade mig att vissa skulle vara besvikna över att det blev "mörka rubriker" för esporten igen men jag har blivit positivt överraskad över hur många som tycker att det här är en bra grej att titta på. Det är ett problem som känns överordnat frågan om hur esporten uppfattas.
— Jag såg att någon skrev på Twitter att personens pappa satt och var helt fastklistrad och kollade på en serie om Counter-Strike. Den responsen är helt underbar att få.
En vanlig kritik som jag sett är att SVT-redaktionen ofta gör inslag med "negativa" vinklar om esport och Counter-Strike. Vad har du för tankar om det?
— Jag förstår det från det perspektivet att man älskar esport och vill det bästa för esporten. Ur ett journalistiskt perspektiv är det lite svårare att förstå. Åtminstone det jag själv gjort tycker jag är viktiga granskningar och jag tror att det gör mer gott att prata om det än att att man inte skulle få prata för att det skulle vara negativt.
— Men helt klart tycker jag att SVT och annan svensk media är riktigt långt efter när det kommer till att bevaka gaming och esport som är ett stort fenomen i Sverige. Det förstår inte de som bestämmer på svenska redaktioner, anser jag.
Tror du att den här granskningen kan få några följder för samhället framöver?
— Spelinspektionen gjorde bedömningen för första gången att skins har ett värde i pengar och om så är fallet så borde det öppna för ganska mycket, det är iallafall min tolkning av det.
— I programmet pratade Spelinspektionen om frågan om vi ska reglera loot-lådor också om vi gör den bedömningen. Och det är väl det som det här öppnar upp för. Det kommer att bli intressant att se vad kommer att hända i framtiden med det här nya sättet att se på det, det borde kunna hända ganska mycket från deras håll.
En känsla man fått är att det blivit mycket fokus på streamers som marknadsför tjänsterna. Hur tänker du på ert ansvar att skildra även andra som också kan sägas ha ett ansvar för situationen?
— Vår ambition i programmet är att lyfta olika delar. Twitch har vi pratat med och vi berättar i programmet vad de säger så det tycker jag att vi lyfter. Att Valve har ett ansvar tycker jag också att vi lyfter. Det är flera olika entiteter som har ansvar och jag hoppas inte att man tycker att det här blir ett utpekande av bara en av alla dessa utan att vi visat bredden på det.
— Det finns så många olika ansvarsplan här, även föräldrar till barnen som spelar. Jag hoppas att många föräldrar ser det här och förstår problemet och att de engagerar sig mer i sina barns digitala vardag.