En stor fråga inför släppet av Counter-Strike 2 har varit Valves nya system för tickrate. I CS:GO har spelets inbyggda matchmaking-system använt servrar med 64 tick medan de flesta tredjepartsplattformar och tävlingsservrar haft 128 tickrate som alltså uppdaterats dubbelt så snabbt.
Snabbare servrar är något som en stor del av spelarbasen haft på önskelistan inför CS2 och fått delvis gehör för. I CS2 har Valve introducerat ett nytt system för tickrate som tillverkaren kallar för "subtick". Subtick är en teknik som gör att information skickas "när det behövs" istället för i reguljära intervaller, vilket ska göra servrarna snabbare.
Trots subtick-systemet har tredjepartsplattformar under CS2-betan fortsatt använda servrar med 128 tickrate, något som Valve nu verkar sätta stopp för.
I ett inlägg på X skriver CS-profilen Pavel Djundjik, som grundat SteamDB, att Valve hårdkodat in 64-tick i CS2:s klient. Detta innebär att tredjepartsplattformar som Faceit eller Esportal nu inte längre kan tillhandahålla servrar med 128-tick.
Om koden är tänkt att vara permanent eller om det rör sig om tillfälligt testande i betan är oklart.
Snabbare servrar är något som en stor del av spelarbasen haft på önskelistan inför CS2 och fått delvis gehör för. I CS2 har Valve introducerat ett nytt system för tickrate som tillverkaren kallar för "subtick". Subtick är en teknik som gör att information skickas "när det behövs" istället för i reguljära intervaller, vilket ska göra servrarna snabbare.
Trots subtick-systemet har tredjepartsplattformar under CS2-betan fortsatt använda servrar med 128 tickrate, något som Valve nu verkar sätta stopp för.
I ett inlägg på X skriver CS-profilen Pavel Djundjik, som grundat SteamDB, att Valve hårdkodat in 64-tick i CS2:s klient. Detta innebär att tredjepartsplattformar som Faceit eller Esportal nu inte längre kan tillhandahålla servrar med 128-tick.
Om koden är tänkt att vara permanent eller om det rör sig om tillfälligt testande i betan är oklart.
Seems like CS2 hardcoded the tickrate in the client binary, so even if server binary is patched (they got rid of GetTickInterval function which made this easy), it shouldn't matter.
— Pavel Djundik (@thexpaw) September 14, 2023
Valve should be improving stuff that is subpar, rather than bruteforcing it with 128 tick.