Under natten till fredagen släppte speltillverkaren Valve en av de största uppdateringarna hittills till Counter-Strike 2-betan. I uppdateringen presenterar Valve flera nyheter som kommer att ha stor påverkan på spelet framöver.
En av de större nyheterna är faktumet att Valve bekräftar att tillverkaren ändrar Counter-Strikes matchformat. Framöver kommer tävlingsmatcher i Majors att spelas i ett kortare format där en halvlek varar i maximalt 12 rundor (MR12) istället för 15 (MR15) som det är idag.
"Under det senaste decenniet har vi gjort uppdateringar av ekonomin och vapenbalansen för att trimma fettet och minska antalet obestridda omgångar i en CS-match", skriver Valve om förändringen.
"Vi förväntar oss att strukturen och flödet av matcher kommer att utvecklas med tiden i takt med att communityt anpassar sig. Och vi är spännande att se vart de tar vägen härnäst."
Förutom ändringen i matchformat presenterar Valve i nattens uppdatering en intressant nyhet i form av leaderboards där spelare indivuellt rankas säsongsvis baserat på sin skill. Det gamla rankingsystemet, där spelaren delades in i olika skillgrupper, behålls men ändras så att varje karta får sin egen skillgrupp.
Utöver dessa två större ändringar lanseras också den populära kartan Inferno till CS2-betan genom uppdateringen. Inferno har gjorts om från grunden inför CS2 och ser därför väldigt annorlunda ut jämfört med CS:GO-versionen.
Valve skriver också att man genom dagens uppdatering kommer att utöka antalet spelare som har möjlighet att testspela CS2. Nu ska alla spelare som har CS:GO Prime, tillhör en competitive matchmaking Skill Group och spelat majoriteten av sina matchmaking-matcher i en region där betna är tillgänglig bjudas in till betan.
Fullständiga patch notes:
En av de större nyheterna är faktumet att Valve bekräftar att tillverkaren ändrar Counter-Strikes matchformat. Framöver kommer tävlingsmatcher i Majors att spelas i ett kortare format där en halvlek varar i maximalt 12 rundor (MR12) istället för 15 (MR15) som det är idag.
"Under det senaste decenniet har vi gjort uppdateringar av ekonomin och vapenbalansen för att trimma fettet och minska antalet obestridda omgångar i en CS-match", skriver Valve om förändringen.
"Vi förväntar oss att strukturen och flödet av matcher kommer att utvecklas med tiden i takt med att communityt anpassar sig. Och vi är spännande att se vart de tar vägen härnäst."
Förutom ändringen i matchformat presenterar Valve i nattens uppdatering en intressant nyhet i form av leaderboards där spelare indivuellt rankas säsongsvis baserat på sin skill. Det gamla rankingsystemet, där spelaren delades in i olika skillgrupper, behålls men ändras så att varje karta får sin egen skillgrupp.
Utöver dessa två större ändringar lanseras också den populära kartan Inferno till CS2-betan genom uppdateringen. Inferno har gjorts om från grunden inför CS2 och ser därför väldigt annorlunda ut jämfört med CS:GO-versionen.
Valve skriver också att man genom dagens uppdatering kommer att utöka antalet spelare som har möjlighet att testspela CS2. Nu ska alla spelare som har CS:GO Prime, tillhör en competitive matchmaking Skill Group och spelat majoriteten av sina matchmaking-matcher i en region där betna är tillgänglig bjudas in till betan.
Fullständiga patch notes:
[ PREMIER ]
Added Premier mode
Added a visible CS Rating and CS2 Leaderboards. For more information visit the CS2 Leaderboard FAQ
Added CSTV for spectating Premier matches
[ SOUND ]
Fixed a case where grenade throw sounds would play twice
Added music preview button to music volume sliders
Various adjustments to sound effects
[ WORKSHOP TOOLS ]
Added Paint Kit enhancements to CS2 Item Editor. Paint Kit finishes can now support:
Enabling custom normal maps and AO for all styles
Optional pearlescent mask
Optional standard PBR roughness texture
Custom Paint-By-Numbers masks (enabling Paint-By-Number masks for Spray-Paint style)
[ MAPS ]
Added Inferno to all available game modes
Various bug fixes and tweaks for all shipped maps
[ MISC ]
Fixed a bug with hostage rescue prediction
Enabled first-person shadow for carried hostages
Fixed water effects showing in the wrong place when a bullet hit the water after penetration
Various fixes for weapon finishes
Replaced "Secondary Fire Hold" setting with "Zoom Button Hold"
Fixed "Disable all voice comms" button in scoreboard
"Temporarily Disable Incoming Chat" now mutes voice chat
Various CS:GO settings will be imported when launching the CS2 Limited Test
Fixed a case of inconsistent crouching with Duck Mode: Toggle enabled
Updated the invulnerability visual effect
Adjusted 'sv_infinite_ammo 2' grenade behavior to match CS:GO
Desert Eagle third-person muzzle flash smoke now dissipates faster
Continued iterating on smoke shape
Adjusted Competitive mode match length to 12-round halves
[ CS:GO ]
Recent ranked matches in "Your Matches" menu will now show Competitive, Wingman, and Premier matches
[ GAME AUTHENTICATION CODES ]
Access to match history granted to third-party websites will now cover Competitive, Wingman, and Premier matches
GetNextMatchSharingCode API used by third-party websites must now supply a match sharing code that is no more than 1 month old to obtain the next match sharing code.
Added Premier mode
Added a visible CS Rating and CS2 Leaderboards. For more information visit the CS2 Leaderboard FAQ
Added CSTV for spectating Premier matches
[ SOUND ]
Fixed a case where grenade throw sounds would play twice
Added music preview button to music volume sliders
Various adjustments to sound effects
[ WORKSHOP TOOLS ]
Added Paint Kit enhancements to CS2 Item Editor. Paint Kit finishes can now support:
Enabling custom normal maps and AO for all styles
Optional pearlescent mask
Optional standard PBR roughness texture
Custom Paint-By-Numbers masks (enabling Paint-By-Number masks for Spray-Paint style)
[ MAPS ]
Added Inferno to all available game modes
Various bug fixes and tweaks for all shipped maps
[ MISC ]
Fixed a bug with hostage rescue prediction
Enabled first-person shadow for carried hostages
Fixed water effects showing in the wrong place when a bullet hit the water after penetration
Various fixes for weapon finishes
Replaced "Secondary Fire Hold" setting with "Zoom Button Hold"
Fixed "Disable all voice comms" button in scoreboard
"Temporarily Disable Incoming Chat" now mutes voice chat
Various CS:GO settings will be imported when launching the CS2 Limited Test
Fixed a case of inconsistent crouching with Duck Mode: Toggle enabled
Updated the invulnerability visual effect
Adjusted 'sv_infinite_ammo 2' grenade behavior to match CS:GO
Desert Eagle third-person muzzle flash smoke now dissipates faster
Continued iterating on smoke shape
Adjusted Competitive mode match length to 12-round halves
[ CS:GO ]
Recent ranked matches in "Your Matches" menu will now show Competitive, Wingman, and Premier matches
[ GAME AUTHENTICATION CODES ]
Access to match history granted to third-party websites will now cover Competitive, Wingman, and Premier matches
GetNextMatchSharingCode API used by third-party websites must now supply a match sharing code that is no more than 1 month old to obtain the next match sharing code.