Barn som spelar datorspel ökar sin intelligens i högre grad än barn som inte spelar. Det visar åtminstone en nyligen publicerad studie från Karolinska Institutet.
I studien har forskare vid KI tillsammans med forskare från Nederländerna studerat hur olika skärmaktiviteter kopplas till barns intelligens över tid. Över 5000 barn fick göra psykologiska tester med två års mellanrum och fick också redogöra för hur deras skärmvanor ser ut.
Resultaten visar att de barn som spelade mer datorspel än genomsnittet också ökade sin intelligens mellan de två mätningarna mer. I snitt ökade de mer frekventa datorspelarna sin intelligens med 2,5 IQ-poäng mer än genomsnittet.
— Resultaten ger stöd för att skärmtid överlag inte har någon negativ effekt på barns kognitiva förmåga, och att datorspelande tvärtom kan bidra till högre intelligens. Detta är i linje med flera experimentella studier av datorspelande, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid institutionen för neurovetenskap, Karolinska Institutet till Forskning.se.
I studien har forskare vid KI tillsammans med forskare från Nederländerna studerat hur olika skärmaktiviteter kopplas till barns intelligens över tid. Över 5000 barn fick göra psykologiska tester med två års mellanrum och fick också redogöra för hur deras skärmvanor ser ut.
Resultaten visar att de barn som spelade mer datorspel än genomsnittet också ökade sin intelligens mellan de två mätningarna mer. I snitt ökade de mer frekventa datorspelarna sin intelligens med 2,5 IQ-poäng mer än genomsnittet.
— Resultaten ger stöd för att skärmtid överlag inte har någon negativ effekt på barns kognitiva förmåga, och att datorspelande tvärtom kan bidra till högre intelligens. Detta är i linje med flera experimentella studier av datorspelande, säger Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid institutionen för neurovetenskap, Karolinska Institutet till Forskning.se.