"Det finns ingen bostadsbrist"
Hej!
Den här tråden placeras under "vardagsbekymmer", då flyktingkatastrofen numera blivit en del av allas vår vardag. Således är det inte längre bara ett bekymmer för de som flyr, utan även för dig och mig och din mormor som kommer att dö en plågsam död i brist på adekvat välfärd.
Men det är givetvis inte min poäng! Jösses vad det är lätt att glida ifrån ämnet ibland. Och ämnet för dagen tänkte jag skulle vara bostadsbrist. Eller just det, den bostadsbrist som ju egentligen inte finns!
Idag kör Aftonbladet en "skäms-för-fan" kampanj mot kommuner som inte tar emot flyktingar. Och visst, kanske är den berättigad. Men missförstå mig inte. Att vissa kommuner inte VILL ta emot flyktingar har jag inga anmärkningar på, det är till dessa kommuner vi svenskar inom kort kommer att vallfärda i hopp om trygghet och stabilitet. Men att man de facto inte gör det - tar emot alltså - när resten av Sverige går på knäna, DET är märkligt. Ytterst är det givetvis politikerna som bedriver vansinnesprojektet som ska stå till svars och inte enskilda kommuner, men med rådande brist på intelligens i riksdag och regering så är det ju lite som det är.
Hur som helst. På Aftonbladet pratar man specifikt om Vellinge som har ett oerhört lågt mottagande.
Kommunen uppger att orsaken till detta är... Precis, foliehattar på! Bostadsbrist! Hur vågar de ens påstå att denna myt överhuvudtaget existerar?
Att det faktiskt råder bostadsbrist håller givetvis inte det nya politiska alternativet "Nya Listan" med om (de har tre mandat i kommunfullmäktige). Låt oss lyssna på deras argument:
Nu när vi redan har öppnat våra hjärtan, i form av att vi tillåtit idiotin (tillåtit är fel ord, jag har aldrig blivit tillfrågad) så är det nu dags att även öppna våra stjärthål. Nu ska flyktingarna inhysas i våra sommarstugor, för det tydligen så man politiskt löser en bostadsbrist.
Jag kan bara anta att nästa steg är en tvångsplacering av flyktingar i våra egna hem:
- Jaha unge man, jag ser att du bor ensam på 62kvm.
- Ehh.. Ja, det stämmer.
- Mycket plats... Mycket plats..
- Mmm njae, så stort är det väl ändå inte?
- Är du rasist?
- Nej, va? Vad menar du?
- Du kommer med undanflykter.
- Vadå undanflykter, för vad?
- Då var saken avklarad! Här har du dina personliga flyktingar som ska kvoteras in i ditt boende. Abdallah, Abd al Alim, Abdal Majid! Kom hit! Här har ni er personliga uppassar-svenne, han leder er till ert nya hem.
De människor som pratar om att Sverige ska ta emot flyktingar argumenterar från en väldigt annorlunda utgångspunkt än den du gör. För dem handlar det inte om bostadspolitik, utan snarare om människor som är i ett akut behov av att få hjälp. Att rädda liv och se till att fler små barn inte hittas uppspolade på diverse stränder är således överordnat den svenska bostadsmarknaden.
Kalla det för ett filantropiskt projekt om ni så önskar. Vore det verkligen så illa?
Ingen har förnekat att människor lider nere i Mellanöstern, Afrika, Asien.
Att du drar upp döda barn osv som argument (?) i denna tråd är bra patetiskt om jag får vara ärlig. Bara för människor dör (som människor i all tid gjort nere i MÖ) ska vi bara kasta bort sunt förnuft rakt ut genom fönstret? Nej, såklart inte.
Diskutera istället ämnet, vad ska man göra? Baracker? Modulboenden? Kåkstäder, lite exotiskt sådär?
Btw, majoriteten som kommit till Sverige under senaste dagarna är inte småbarn. Unga vuxna (hur fan kan man bara ung-vuxen? Vad är det för nån sorts "definition" på ålder egentligen?) som nån sockärring från sthlm sa.
http://www.etc.se/inrikes/rekordmanga-vill-ge-hem-flyktingar
– Det är inga små två-tre-åringar som kommer ensamma, utan majoriteten är unga nästan vuxna som tagit sig genom halva världen och många gånger uppnått stor självständighet, säger hon.
Lol på att etc faktiskt tog med det citatet.
En sak har du rätt i alla, många som vill ha mer invandring överlag verkar inte fatta vad pengar, bostäder, jobb osv är. Utan det är bara "klart vi har plats/råd" "nej?" "Jo, de e ju baaaaaaarn" "Nja.." "Dom flyr från krig!" "Men dom har ju slängt sina pass, vi vet inte vart dom kommer ifrån" ".. Dom ljuger för dom är traumatiserade!!" "Wow.."
Nöjd?
Dessa människor är inte i ett akut behov av hjälp. Det är kolonisatörer och ockupanter som kommer för att de vill ha den vite mannens välfärd och bo i hans samhällen, chilla och ha det gott annars hade de lika gärna kunnat bygga upp sitt eget land men det är de inkapabla till tydligen.
Har ni sett vad "flyktingarna" har gjort i Grekland? Dragit fram som några jävla vildar. När de kommer i majoritet eller det inte finns polis eller något annat där som kan upprätthålla ordningen tenderar de att visa sin sanna natur.
Dog lite
Lösning: Bygg mer
I Sverige kan vi flyga utomlands iaf 1 gång/år, vi kan köpa nya prylar (dator, tv, mobil mm.) även fast de gamla inte ens är sönder, utan för att vi vill ha det senaste. Vi har råd att bo fler här. Vi har råd att fixa till den bristfälliga äldrevården OCH ta emot flyktingar OCH ge generösa bidrag till närområdet. Va inte så trångsynta bland all lyx. Hade inte den förra regeringen med hjälp av SD sänkt skatten(netto) med 140miljarder/år hade vi inte behövt va i den här situationen då staten hade haft råd att pröjsa. Lösning: Höj skatten igen, vi har råd, men se till att den fördelas och går till rätt saker.
Sedan kan du väl fråga dig varför Sverige är (iaf var) ett rikt land och varför är deras länder fattiga och kaotiska? Kan det vara en slump eller är det pga folket som bor där?
Du delar uppenbarligen in människor och "vi och dem", vilket är ganska oroväckande. Det har gjorts förut och det görs tyvärr även idag. Nästan alltid slutar det i förföljelse och mord. Kan du inte bara se människor istället för att dela in alla i olika fack?
Baserat på hur du skriver i #14 och #17 så tvivlar jag faktiskt på det. Du utgör ett ganska så exemplariskt exempel på vad begreppet "rasist" innebär. Och då ska du veta att jag är väldigt försiktig med att använda det ordet - jag är således inte någon som säger rasist om alla som vill ha en mer restriktiv flyktingpolitik. Men du, ja - du är helt enkelt en rasist, så varför jag bemödar mig med att svara dig är kanske dagens stora fråga.
Kan du inte ta och svara på mina frågor istället? Sluta förresten att leka moraliskt högstående och tro att du är godheten personifierad.
Avslöjar någon ett argument så hoppar de över till det andra. Alltså är slutsatsen att invandringen bara finns för att försvaga och förstöra för svenskarna och andra europeiska folk. Det används samma argument i hela västvärlden för invandringen så det är inte ett unikt svenskt problem. Ser du inget mönster här?
Visst finns det invandring som stjälper lika väl som det hjälper, fast dock fler som stjälper. Om man utgår från somalier exempelvis, där är det en ganska låg andel som är arbetsduglig i ett för företaget/verksamheten vinnande syfte. De somalier jag råkat på har visat på att ha rätt låga levnadsstandard och kan därför få månaderna att rulla på med de bidragspengar de lyckas kamma hem.
Sedan finns det ju även de som är såpass taktiska att de lever i Sverige med dubbelidentitet och som därför kan plocka två bidrag. Hittar dock inte igen artikeln som bekräftar påståendet - vilket som var det en somalisk kvinna som omkom i en lägenhetsbrand vilket senare visade sig ha dubbel svenskidentitet och som därigenom plockade ut bidrag i det dubbla.
OT;https://meritwager.wordpress.com/2013/07/23/studio-ett-fragar-varfor-konverterar-manga-asylsokande-till-kristendomen-nar-de-kommer-hit/
Jag förstår faktiskt inte ditt problem. Människor har folkvandrat/förflyttat sig av olika orsaker så länge vi har levt. Under andra världskriget tog vi emot b.la. judar och även en stor mängd flyktingbarn från Finland. Dessutom tog vi emot människor från de ockuperade länderna; ester, litauer, letter...
Sverige betecknade sig som ett invandringsland långt innan du var född, på 1950-talet. Vi har tagit emot många tusentals människor från Turkiet och Jugoslavien på 60-talet. Efter det har vi tagit emot från Grekland, Tjeckoslovakien och människor från Latinamerika.
När det började braka loss rejält i Mellanöstern tog vi emot människor från Iran och Irak. Sedan tog vi ännu mer från Balkan när det sket sig där.
Sedan ska du heller inte glömma den tiden i historien då det var vi svenskar som lämnade. Minns du massvälten när nästan en fjärdedel av hela Sveriges befolkning emigrerade? Tänk om ingen hade tagit emot dessa människor, då hade de istället dött av svält här hemma.
Jag förstår att begreppet "massinvandring" låter skrämmande för dig när du läser skräckpropagandan på nätet. Skrämmande för dig som inte besitter grundläggande kunskaper i källkritik, eller som inte tycks vilja ta del av verkligheten. Eller för dig som inte känner till ditt eget lands historia som en slags humanitär stormakt - vilket vi alltid ska vara stolta över.
Jag måste fråga dig. Eftersom vi nu varit ett invandringsland sedan 1950-talet. Vad är det du känner att du offrat idag? Vad är det du vill ha som du inte kan få? Vad är det som syriska flyktingar har tagit ifrån dig som du känner att du vill ha tillbaka? Har du fått det hemskt mycket sämre?
Hur ska ni ha det? Vart går gränsen? Att du avfärdar det som "skräckpropaganda" gör dig inte bättre än någon annan foliehatt som hänger på flashback.
INGEN här kritiserar invandrarna för att utnyttja ett system som våra politiker skapat de senaste 30 åren utan kritiken ligger mot de politiker som vägrar se utvecklingen i landet, ekonomin som är sämst i europa och den prioritering som görs på alla andra utom de invandrare och svenskar som redan finns här. Vi lever på lånade pengar, tur vi har bra kreditvänlighet i alla fall. Men hur länge?
Det kommer att funka så länge som bostadspriserna stiger, men när de börjar falla så kommer vi att vara Grekland II. Ha d gott, Glenn.
För att klargöra att jag inte står på någons sida så är jag moderat själv, jag tycker bara det är sorgligt att se din kommentar så jag var tvungen att reagera.
Är man rasist för att man är realistisk för att man vet att flyktingar inte får någon hjälp för att de kommer till Sverige än om de får hjälp på plats? Man utökar bara problemet. Genom alla länder som dessa flyktingar har gått igenom för att komma till Sverige så är det ett femtontals länder där det inte råder någon som helst krig eller förföljelse.
Anledningen till varför jag inte kan låta bli att undra var ni får information i från är påståenden som det du just gjorde: "ekonomin som är sämst i Europa". Du menar alltså att Sverige har sämst ekonomi i Europa?
"Vi lever på lånade pengar". Alla länder har en statsskuld, det är fullt normalt. Till och med Norge har en statsskuld trots att de har ofantliga mängder pengar tack vare sin olja.
Faktum är att trots att Sverige alltid haft ett högt mottagande, så går svensk ekonomi som på tåget. Det kan väl inte ha undgått någon hur bra Sverige klarade sig ur finanskrisen som började 2008? Hur gick det för andra EU länder, kan någon påminna mig? Jag tycks plötsligt ha glömt alla stödlån som Sverige har varit med att finansiera.
Svensk statsskuld har till och med minskat väsentligt de senaste 20 åren. Huruvida statsskulden är ett problem eller inte bedömer man genom att titta på hur stor del av BNP den uppgår till.
Låt oss ta en titt: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Offentlig-sektor/Offentlig-bruttoskuld—-internationell-jamforelse/
Om du tittar på tabellen så ser du att vi har lägre skuld än Danmark, Frankrike, Storbritannien, Finland och andra fina länder. Och Inte så hemskt mycket högre än stenrika Luxemburg. Detta visar tydligt vilka det är jag faktiskt diskuterar med här. Du tror uppenbarligen att en statsskuld är ett osundhetstecken, men du har ingen aning om hur man faktiskt ska tyda statistiken.
Vi kan titta på arbetslösheten också:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet—-internationell-jamforelse/
7,3% vilket innebär en bit under genomsnittet i EU. Och då är dessutom den tragiska sanningen att ett land måste ha en viss procent som går arbetslösa. Det kallas för "Non-Accelerating Inflation Rate-of-Unemployment" och handlar om att hålla inflationen i takt. Naturligtvis pratar inte politiker om detta, det vore ju fult att säga att en del människor behöver vara arbetslösa för ekonomins skull, men det är vedertaget inom ekonomin. Sverige mår således ekonomiskt mycket bra.
Så är då invandringen problemfri?
Nej! Det har jag aldrig påstått, alla vet att det är en utmaning. Men om vi nu är ett invandringsland och dessutom har varit det under en lång tid, varför inte bara acceptera och uppskatta detta och se till att vara en del av lösningen? Jag begriper mig faktiskt inte på länder som Finland, som själva hade en flyktingbefolkning som VI tog emot. Men när andra behöver deras hjälp så stänger de dörren.
Jag själv jobbar som lärare inom ett segregerat område i Göteborg. Jag möter många nyanlända elever och tvingas fortbilda mig så att jag lär mig arbeta mer språkutvecklande och så där. Eller tvingas är fel ord, utbildning är något jag brinner för så fortbildning ser jag som någon oerhört positivt för min personliga utveckling.
Jag jobbar för att höja gymnasiebehörigheten bland mina kids och det är inte alltid så lätt. Många har en dålig skolbakgrund och om de då kommer hit som 13-14 åringar och förväntas prestera på samma nivå som svenska ungdomar i samma ålder, ja då blir det ju en väldig utmaning. Dessutom står dessa elever inför en dubbel inlärning eftersom de inte bara måste brottas med ämnena, de måste också lära sig att förstå ämnena på ett helt annat språk. Tänk dig själv att plugga historia på arabiska, inte helt lätt va?
Men dessa ungdomar är också fruktansvärt drivna. De anstränger sig verkligen och jobbar hårt! Men sedan sätter naturligtvis den svenska byråkratin käppar i hjulet för många. Ta nationella proven till exempel, dessa prov tar du på svenska. Men invandrare pluggar ju svenska hela tiden, så jag som undervisar i historia kanske inte är intresserad av deras svenska just på NP. Jag vill bedöma huruvida de har tagit till sig kunskaper inom historia, inte huruvida de kan uttrycka dessa på svenska eller inte. Förstår du vad jag menar? Många av dem har KUNSKAPERNA som jag ska bedöma i mitt uppdrag, men de har ännu inte förmågan att uttrycka dem, eftersom de inte får skriva provet på modersmål.
Så där har du ett av många dilemman som vi brottas med. Jag tycker inte alltid att de får adekvat stöd eller rimliga möjligheter och det måste vi fixa till.
Men ni ser inte detta, hur skulle ni kunna det? Det enda ni ser är noga utvalda rubriker på Avpixlat.
Ni ser inte ansträngningarna och det hårda jobbet som de utför. Ni ser inte skräckslagna 13-åringar som gömmer sig under skolbänken när flyglarmet testas den första måndagen varje ny månad.
Sverige är ett stort land och ekonomiskt skulle vi må alldeles utmärkt om vi kunde utöka befolkningsmängden på landsbygden som startar företag eller fyller på med personal där det behövs. Om alla jobbar hårt med integrationen och slutar tänka i banorna "vi" och "dem" så skulle vi kunna få det riktigt bra - ännu bättre än vad vi har det idag. För att inte tala om vilken oerhörd internationell kompetens vi kan ha, när vi nu har en sådan bred arabisktalande befolkning. Allt detta kommer att löna sig i slutändan.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/07/de-svenska-hushallen-har-storre-skulder.html
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/
Tydligen är det värre med höga privat/hushålls-skulder än statsskuld, så Sverige ligger jävligt illa till. Enligt ekonomer osv.
1) Varför Sverige klarade sig så bra under finanskrisen var för Alliansen sålde ut många statliga monopol. Generade bra med cash. _INTE_ tack vare invandringen.
2) Arbetslösheten.. Visst, det finns teorier om att man måste ha en viss procent arbetslöshet för allt ska rulla på. Fortfarande inte ett argument FÖR invandring. Varför ska vi ta in arbetslöshet när vi lika gärna kan sätta svenska ungdomar i arbetslöshet? Nu får vi ju dubbelt istället, massa svenska arbetslösa och invandrare. Perfekt recept för kriminalitet förövrigt.
3) Sverige.. Invandringsland.. Okej, vad menar du här? Sverige har tagit mot människor i all tid, men dessa människor hade krav att leva upp till. Det har inte varit som i dagens Sverige där du kan kasta ditt pass, gå till det lokala mig.verket o söka asyl. Nej, vi pratar om riktiga flyktingar med riktiga asylskäl, som dom faktiskt kunde bevisa. Sen människor som velat flytta hit och starta ett nytt liv hade krav på sig med. Tror också att bidragen på den tiden var myyyyyycket lägre.
4) Bara massa snyft om hur "synd" det är om dina "kids". Jag säger inte att det är lätt att lära sig svenska och prestera i skolan som nyanländ flyktingman, men, det satsas enormt med resurser på dessa barn/män och det kan du inte förneka. Vad är lösningen enligt dig då? Att vi struntar i att betygsätta dom? Att dom får göra nationella proven på sitt hemspråk? Och vad har flygalarmet med nåt att göra? Tror du inte att svenska barn blir skiträdda av det med? Jisses..
5) Detta argument har politikerna kört med ända sen Reinfeldt tiden.. "Vi måste ha hög invandring, vi blir ju gamla!!" "Landsbygden behöver friskt blod!" okej.. jag bor i Värmland, mycket bonne-kommuner här. Grums kan man kalla landsbygd.. Det har verkligen inte blivit bättre där. Vad jag läst så har landsbygden faktiskt blivit sämre med åren, då majoriteten av invandrarna vill inte bo mitt ute i ingenstans utan dom flyttar till sina släktingar för det mesta. Malmö, Göteborg, Stockholms förorter typ.
Och svensk sjukvård går på knäna både pga personalbrist och dålig ekonomi.
Galet off topic vi är ändå, enda ontopic är väl pratet om skulderna.
"Varför Sverige klarade sig så bra under finanskrisen var för Alliansen sålde ut många statliga monopol. Generade bra med cash. _INTE_ tack vare invandringen. "
Jag har inte sagt att Sverige klarade finanskrisen tack vare invandring. Det jag säger är att svensk ekonomi är stabil och absolut inte "sämst i Europa" som killen jag svarade påstod.
1) Bostadspolitiken är ett stort misslyckande i det här landet och det byggs alldeles för få bostäder som en konsekvens av detta. Det leder i sin tur leder till att människor tvingas belåna sig för att kunna få tag på en bostad.
2) Svenskar drar nytta av låga räntor och väljer att leva över sina tillgångar. Man passar på att låna pengar till vissa köp som man kanske egentligen inte har ett behov av. Så är det förstås inte alltid, men det finns gott om sådana fall också.
I vilket fall som helst så har ingenting av detta med flyktingar att göra.
"Arbetslösheten.. Visst, det finns teorier om att man måste ha en viss procent arbetslöshet för allt ska rulla på. Fortfarande inte ett argument FÖR invandring. Varför ska vi ta in arbetslöshet när vi lika gärna kan sätta svenska ungdomar i arbetslöshet? Nu får vi ju dubbelt istället, massa svenska arbetslösa och invandrare. Perfekt recept för kriminalitet förövrigt. "
Din utgångspunkt är att invandrarna aldrig kommer att arbeta. Det är totalt fel. Tanken är att vi genom att sätta in resurser ska ge människorna möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden. Komma med nya innovationer, starta företag, befolka glesbygden och få igång nya verksamheter där.
Självklart är det inte hållbart att ta in en massa människor som ska sitta arbetslösa resten av livet. Men det är heller inte tanken, oavsett vad Avpixlat talar om för dig.
Jag orkar inte sitta och dra igenom allting gång på gång. Det är inte så att ni kommer ändra er ändå. Men om Sverige i all tid har tagit emot utlänningar och fortfarande presterar så bra, så ska vi nog klara det den här gången också.
I grund och botten handlar det om människosyn. Jag säger inte att stora volymer flyktingar blir en enkel uppgift för Sverige. Det kostar pengar och förhoppningsvis får vi i slutändan ett pluralistiskt och välmående samhälle fullt av kreativitet, kunskap och idéer.
Men för er är det så fruktansvärt viktigt att invandrare inte får kosta en krona från er. Ni är inte villiga att göra minsta uppoffring för flyende människor. Det är där människosynen kommer in och där kommer ni och jag aldrig att enas. Ni ser dessa människor som en belastning: hellre att de drunknar eller mördas än att de kommer hit och kostar pengar. Det är så ni tänker och det kan ni aldrig neka till, eftersom era resonemang alltid landar i pengafrågan.
Det var därför jag sa till er förut att människor som inte håller med er argumenterar från en helt annan utgångspunkt. För dem handlar det om att rädda liv och det är överordnat allt annat.
"Det var därför jag sa till er förut att människor som inte håller med er argumenterar från en helt annan utgångspunkt. För dem handlar det om att rädda liv och det är överordnat allt annat."
Ni argumenterar nämligen utifrån känslor, då går det ju som det går. Folk har en tendens att sätta sig själv och sina egna i första hand. Men vi har det för bra och vi bryr oss inte om fölk, säger du. Grejen är ju att du vill att alla ska kunna få komma till Sverige, men du har ingen praktiskt lösning. Du vill visa dig lite bättre än alla andra, vi förstår det. Men presentera lösningar istället för känsloargument.
För hur var det med bostadsbristen och arbetslösheten nu igen? Har den löst sig? Varför passerar man så många länder innan Sverige, om man är ute efter att söka skydd?
I din insnöad värld så finns det väl inte en invandrare som kommer hit för att leva på systemet heller? Du är naiv och verkar inte ens reflektera över vilket jobb Sverige redan gör.
"Självklart är det inte hållbart att ta in en massa människor som ska sitta arbetslösa resten av livet. Men det är heller inte tanken, oavsett vad Avpixlat talar om för dig."
Ridå. Ibland blir det inte som man "tänkt" sig. Men du har ju i alla fall visat dig god om det skulle gå åt helvete.
"Grejen är ju att du vill att alla ska kunna få komma till Sverige"
Jag har aldrig sagt att jag tycker att Sverige ska ta emot fler. Jag tycker att Sverige gör sitt, till och med mer! Vi måste lösa situationen med de som kommer just nu och INTE höja kvoter.
Det enda jag vill är att ni ska sluta snacka skit och vara en del av lösningen istället för att bara se problemen. Är det så svårt att förstå? Försök att acceptera att situationen är tuff för många och då finns det något fint i att hjälpa. Att inte bara tänka ekonomi och utgifter utan att se människan och stå upp för det vi gör istället för att bara klaga.
"Varför passerar man så många länder innan Sverige, om man är ute efter att söka skydd?"
Anledningen till varför folk passerar andra länder är för att de vägrar ta emot. Flyktingarna vet att om de söker asyl i Danmark så får det avslag och tvingas lämna, därför vill de hellre ta sig till Sverige eller Tyskland - i princip de enda länderna som bryr sig. Det irriterar mig om något.
Jag förstår inte hur länder bara totalt kan stänga dörren. Ungern håller på att fysiskt barrikadera gränsen. Danmark sätter in alla tänkbara resurser bara för att bli av med dem och likaså gör de flesta andra länder. Det är en människosyn jag inte står ut med.
Allt jag har skrivit i den här tråden handlar om att ta död på era fördomar eller att öka toleransen mot de som kommer. Men ni gör allt ni kan för att få det till att jag förespråkar totalt slopade gränser eller obegränsade bidrag. Ni missförstår mig aktivt, och jag hoppas att det här inlägget kan ändra det.
Det är ju du som skapar ett "vi-mot-dom"-samhälle när du stryper motdebattörer som fördomsfulla, jag förstår inte när du hävdar att du vill öka förståelsen, för vem? Vi ser ju vart det barkar. Och du vill bara hjälpa. Ja, men gör något då. Här övertygar du ingen.
Ja invandring har alltid funnits och vi har tagit emot judar som sedan tackade svenskarna genom att börja ösa in tredje världen människor som tack för att de fick invandra. Riktigt fint gjort!
Men sedan efter det så börjar du att ljuga som vanligt. Sverige betecknades inte alls som ett invandrarland förrän 1975 då det bestämdes att Sverige skulle bli mångkulturellt, utan omröstning dessutom m.a.o hade folket INGENTING att säga till om utan det bestämdes utav en elit att Sverige skulle bli mångkulturellt precis som i alla andra västländer.
För du tror väl inte på allvar att om man hade röstat 1975 att folket skulle ha röstat ja till att det 40 år senare skulle finnas över 2 miljoner araber och svarta i Sverige? Svaret hade definitivt blivit ett NEJ.
Sedan förstår jag heller inte varför du drar upp att svenskar har utvandrat? Menar du att vi skulle ha någon slags plikt att ta emot diverse olika folkslag i Sverige bara för att en del svenskar utvandrade förr i tiden?
Sedan så är du jävligt oärlig när du säger att migration är naturligt.Det är även naturligt att försvara sina gränser. Aldrig någonsin i historien har ett folkslag tidigare gett upp land frivilligt, det har ALDRIG hänt. Du kan därefter inte jämföra invandring från Finland med invandring från diverse folkgrupper från Afrika och annat.
Sedan återigen börjar du svamla om att Finland eller andra europeiska länder har någon slags plikt att ta in befolkningsöverskott från tredje världen bara för att några finnar har flyttat till Sverige. Fattar du inte vad sinnessjuk du låter?Var har du fått denna bilden ifrån?
Det sista du snackar om är ju bara skitsnack. Att det blir bättre ekonomiskt med en större befolkning osv. Det ni ekonomer och efterblivna aldrig förstår är att det är kvaliteten på befolkningen som är viktig och inte kvantiteten. Nigeria och Indonesien frodas inte trots att de har stora befolkningar utan dessa länder blir bara värre och värre ju större befolkning de får pga att människorna där håller så låg kvalite och inte är lika smarta eller produktiva som tex nordeuropeer.
Vilka skulle uträtta mest? 10 000 svenskar eller 1000 000 nigerianer?
Du måste verkligen leva i någon fantasivärld. På vilket sätt skulle massa arabisktalande människor i Sverige göra så att vi får en "oerhörd internationell kompetens" de lyckades ju inte med det i sina hemländer så varför skulle de lyckas i Sverige bara genom blotta närvaro?
#30 Men vänta här nu, var det inte du som nyss sa att man ska ta ekonomi i beaktande och nu påstår du att man ska skita i ekonomin för att "hjälpa" trumfar det? Ni kommunister har er rundgång som jag berättade om förut här och nu bevisade du det.
Varför skulle Ungern inte ha rätt att försvara sig menar du? Har du sett hur dessa "flyktingar" beter sig i bla Grekland och Italien? Men allt det är ju acceptabelt för svenskar utvandrade ju till Nordamerika en gång i tiden.
Ni måste börja haka på marknaden grabbar
Jag bor i en grannkommun till Vellinge. Vellinge är uppdelat i tre delar
Staden/samhället Vellinge, cirkus 7000 invånare
Skanör/falsterbo/höllviken/kämpinge (samma skit, bara olika namn https://gyazo.com/79df5a70873f63c6e00bf5a72ba65df4) Cirka 7000 invånare, mer på sommarhalvåret.
"Det övriga", alltså tillhörande byar. Vågar inte gissa på invånarsiffrorna där.
https://gyazo.com/a1100aebc6d3795a0af88ae44c8a318f
Där får ni se hur folk har röstat. Moderaterna tappade cirka 10%. Dom procenten gick till SD istället. Men dom ligger fortfarande på 48.5%.
Skanör med falsterbo etc, är ett litet eget samhälle, där det bor för det mesta överklassfolk, med väldigt höga inkomster, fina bilar, deras ungar är ni vet dom snorungarna som har en iPhone, mac, iPad etc, i skolan. På somrarna fullkomligt flödar där med vad vi "skåningar" vill kalla för stockholmare, för det är massa rika "icke-skåningar" som spenderar somrarna där med att vara på stranden och käka på fina caféer.
Det är anledning nummer 1 till att Vellinge kommun knappt tar emot flyktingar. Jag ursäktar mitt språk, men hur ofta ser du en fullfjädrad ortentuggare i Stockholms skärgård?. Skanör med falsterbo är i samma kaliber.
Anledning nummer 2, vellinge "stad". Väldigt simpel och enkel anledning, finns ingen plats. http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/article2992181.svt
Denna videon själv visar er. "Medelålders skånsk man" javisst!
Anledning nummer 3, är dom resterande delarna. Vellinge är en av dom värsta kommunerna i skåne, har flertalet polare som är där ifrån, det är helt enkelt "n*ggers? dom ska väck fort som satan" (mods, var vänliga tar inte bort detta svaret och banna mig igen, nu berättar jag bara hur det är). Antalet lössnusande volvoraggare som pumpar eddie meduza och Ultima Thule etc är väldigt, väldigt högt. Det är väldigt underbart att se dessa s.k bönder blanda sig med dom s.k Stockholmarna.
TLDR? LÄS HÄR
Vellinge har bara smällrika jävlar och bönder, har du sett en ortentuggare i skärgården? Samma anledning till att du inte ser en i vellinge. Bönderna tror jag att vi alla vet hur dom är.
Har ni fler frågor får ni gärna ge fan i att kontakta mig
http://www.unhcr.org/5399a14f9.html
Vi är långt ifrån och inte ens i närheten (plats 25) först på listan av dom som tar emot mest flyktingar.
Ser vi till antal flyktingar per capita ligger Libanon, Jordanien och Tchad i topp. I Libanon är i dag fler än var fjärde invånare flykting. Av europeiska länder tar Malta emot dubbelt så många som Sverige, som med 12 flyktingar per 1 000 invånare ligger i nivå med Montenegro och Turkiet, och drygt tre gånger färre än Tchad.
Ett mått som bättre ger en bild av den ekonomiska bördan på mottagarländerna, är antal flyktingar per 1 dollar av BNP/capita. Det första europeiska landet på listan, Frankrike, hamnar på plats 42. De fyrtio länderna ovanför tillhör med enstaka undantag utvecklingsländerna, och hälften av dem tillhör gruppen "lägst utvecklade länder”. De översta, Etiopien, Pakistan, Uganda och Kenya, hade en belastning som var 70 till 160 gånger högre än Sverige, med färre än tre flyktingar per 1 dollar BNP/capita.
Flyktingar belastar vår ekonomi väldigt lite.
Dom skulle även kunna snabbare bidra till ekonomin om vi hade ett system som snabbare lät flyktingar med utbildningar att faktiskt jobba inom sitt yrke som dom är utbildade till.
Hur många läkare, lärare, tekniskt kunnande m.m sitter där ute och får inte jobba med det dom kan pga av ett gammalt förlegat system som tar tid att gå igenom innan man får tillstånd att faktiskt använda det dom redan kan.
Jag får inte ihop dina resonemang med alla skattehöjningar. Såg du Agenda igår? Sverige är inte längre ett föredöme utan ett varnande exempel när det gäller flykting- och integrationspolitik.
@LOSverige
"Ikväll medverkar Karl-Petter i @svtagenda för att debattera med @svenaringsliv om deras förslag på sänkta löner för att klara ökad invandring"
Det är verkligen synd att vi i Sverige hamnat i det hopplösa läge vi befinner oss nu. Nu när det är försent börjar man äntligen erkänna och diskutera de enorma utmaningarna som väntar. I Agenda diskuterade man hur man ska skapa 100 000-tals! jobb som inte kräver gymnasiebildning eftersom mer än hälften av flyktingarna som kommer saknar det och många inte ens har grundskola. Dessutom kan de varken svenska eller engelska. Varför locka människor till Sverige som döms till ett liv i utanförskap? Hur ska de bli lyckliga i Sverige och känna sig som en del av samhället? Deras barn kommer växa upp utan hopp och vara lätta byten för kriminella organisationer och terrornätverk.
Din kommentar gör mig mörkrädd.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#38 Det du inte fattar är att det är skillnad med att vara flykting i Libanon och Sverige. I Libanon så bor man i ett läger, får typ en slev med ris till mat. Du får inte gå utanför lägret, du får inte jobba eller nånting som flykting i Libanon.
Vad får man i Sverige som flykting? Jo, mer än en slev med ris kan jag säga dig. Sen, detta konstanta babbel om hur massa u-länder "tar emot" mer flyktingar än oss. Jaha? Så Sverige, som en gång i tiden var världsbäst på mycket, ska nu jämför sig med länder som Jordanien.. Libanon.. Är du galen?
#39 Jag är så äcklad och arg på politikerna så det är sjukt. Det enda man hört, invandringen är lönsam om o om igen. Hm, varför måste regeringen låna cash då? Varför måste "vi" sänka lönerna för att ha råd med invandringen då? Är det så att politikerna egentligen har ljugit?!?! Ja, klart det är så! Jävla landsförräder-lögnhalsar asså
Man borde fan dra Reinfeldt till riksrätt, för det var han som drog igång hela skiten. Han visste att med hjälp av massinvandringen så kunde man knäcka välfärden. Det ledsammaste dock är att vänstern svalde skiten om "humanitär stormakt" och nu går Reinfeldts ärenden.
Johan Norberg, en riktig kaosliberal vill göra Sverige till en nattväktarstat, hatades av vänstern för några år men hyllas i dagsläget för han är en s.k antirasist som hetsar mot SD.
Tänka sig att vänstern skulle gå i lag med nyliberaler.. Allt för att hålla SD från makten!! Även om det innebär att Sverige kollapsar under tiden... Äcklande.
OCH om det är några jävla löner som ska sänkas är det riksdagspolitikernas, direktörernas på statliga myndigheter osv. Så befängt att svenska folket ska betala notan på nåt politikerna har beställt.
Här kan du läsa om du är intresserad : https://www.flashback.org/t1874284
Vet du att kostnaden beror främst på uteblivna skatteintäkter för att vi inte ger dom jobb och inte på utbetalningarna av försörjningsstöd.
Kolla på Özz, han själv omsatte 4,5 miljoner förra året vilket gjorde att bara hans ”springa runt och berätta om hur jobbigt det var att vara invandrare” på olika standupscener gav Sverige en vinst på 2 miljoner spänn!"
Hur mycket betalande du i skatt förra året?
"Joakim Ruist, forskare vid Institutionen för nationalekonomi med statistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Joakim Ruist konstaterar i sin studie att flyktinginvandringen årligen kostar lite mer än en procent av Sveriges BNP. 2015 kommer summan för flyktinginvandringen att landa på ungefär 50 miljarder kronor, vilket är tolv miljarder mindre än vad grundskolan årligen kostar. Ruist betonar dock att kostnaden inte endast avser de som kommer hit det specifika året, utan alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige."
Så 50 mijarder delat på 10 miljoner pers är alltså 5 000 kr. Det är vad det kostar för mig, dig och alla andra.
Om vi jämför med en kostnad som vi borde titta på och som vi alla kan hjälpa till att sänka:
Ohälsan i Sverige kostar skattebetalarna 120 miljarder kronor årligen enligt en ny sammanställning från Statens Folkhälsoinstitut, FHI. Den största kostnaden av dessa 120 miljarder är alkohol och drog relaterade orsaker som står för runt 43 miljarder. Då är detta enbart räknat vad man faktiskt vet och har fakta på, med droger och alkohol så finns det ett mycket stort mörkertal. men minst 43 miljarder går åt varje år för att vi i Sverige super och knarkar sönder vårt samhälle. Sedan har vi resten av summan 77 miljarder som består av mer ohälsa i Sverige för att vi är så ruskigt dåliga på att ta hand om oss själva och varandra.
Så du/ni skriker om små pengar när vi i Sverige pissar bort mycket mer pengar på annat.
Så du vill du veta vart din sänkta lön tar vägen? eller varför Sverige måste låna pengar? Det är för att vi är så jävla dåliga på att ta hand om varandra.
En sak till denna siffra, 120 miljarder. Kommer bara öka, för vi dricker mer, äter dåligt och allt annat skit som vi borde hålla oss ifrån ökar.
Om det är ren ekonomi ni oroar er för så börja göra något åt folkhälsan i Sverige istället.
Är det bostadsbristen som fortfarande är den stora frågan i tråden så behöver ni inte oroa er för den heller, för ju mer bostäder som behövs, ju mer kommer det att behöva byggas vilket resulterar i mer jobb. Mer jobb för alla som kommer hit, vilket betyder mer skatteintäkter, arbetsgivaravgifter och mer pengar som kommer i omlopp i svenska samhället.
http://www.di.se/artiklar/2015/9/11/sverige-overvager-eib-lan-for-flyktingar/
https://www.flashback.org/t2620775
Du borde förövrigt sluta skriva "jobb" i varannan mening. Är du en liten Kindberg Batra-robot eller? "Ge dom jobb, jobb jobb jobb, utanförskap"
Inom sex år skulle ett helt nytt Stockholm behöva byggas, enligt Boverket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6132949
om du oroar dig över folkhälsan så kommer den nog bara att bli sämre. man skulle ha börjat bygga bostäder för över 10 år sen.
Om nu dessa invandrare skulle hjälpa ekonomin. Varför hjälpte de inte sitt hemlands ekonomi innan de kom hit?
#44 Du har så rätt, lite tröttsamt har det blivit nu att lyssna på: jobb,skatter,tillväxt m.m som att Sveriges ekonomi är det minsta intressant om det svenska folket går under.
massa invandrar snack här och
Invandrare = rasist hit o dit
Så tänkte jag att det här med volvoraggare och gillar bilar är väl kultur?
Sen när nån skriver att volvoraggare borde försvinna är inte dem rasister då?
Att ett nytt STHLM behöver byggas har inget med invandring att göra. Det har att göra med att folk flyttar från Sveriges småstäder in till storstäderna, det är ett problem som finns över hela Sverige. Läs på
Att dom blir kvar 12 månader på asylboenden är ju den själva asylansökningsprocessens fel. Det är inte invandrarnas fel, det sitter folk med högre utbildning än dig och mig på dessa ställen som skulle kunna göra enorm nytta i vårt samhälle men inte får för asylprocess skull men speciellt för våra regler när det kommer till tillstånd och annat som krävs för att ens komma i närheten av vår arbetsmarknad. Helt sjukt.
Ja ohälsan kommer att stiga för att Svenskar blir latare och tar inte hand om sig själva. Är du orolig för svenska kulturen så är det här du ska göra något åt det. Den dör ju bort med svenska ohälsan, den dör bort i den USA inspirerande kulturen som sprider sig.
"ät detta, köp detta, detta gör ditt liv bättre, konsumera mer mer mer mer"
och våra invånare köper detta, vi ifrågasätter inte budskapen utan fortsätter förstöra vår hälsa. Vi fortsätter att belåna oss upp över öronen. Där har du problem som du borde göra något åt.
Hur ska dom hjälpa ekonomin i sitt hemland när det är totalt krig och det inte finns något att hjälpa.
När landet måste byggas upp från grunden?
Och tro mig Svenska kommer att överleva, vi är inte i fara att försvinna som etnisk grupp.
"Sverige kommer nu att fundera på om behov finns för billiga lån från Europeiska investeringsbanken för att finansiera flyktingmottagning. Det sade finansminister Magdalena Andersson vid en pressträff efter ekofinmötet på fredagen. "
Dom ska fundera på om det finns behov. Dom ska fundera.....
""Det kan handla om utbildningsprogram eller om att bygga byggnader, som skolor", förklarade Magdalena Andersson."
Pengarna kan komma att gå till utbildning, bygga skolor. Det ända jag säger är ??????????????
Avslutar med "På lång sikt kan det öka tillväxten, tillade hon."
Läste du ens något av det lilla som stod??
I min kommun så kan vi faktiskt inte ta emot flyktingar, då det inte finns bostäder ens till oss själva. De unga här MÅSTE flytta till andra kommuner för att vi simpelt nog varken kan bo eller arbeta här, då de båda är väldigt begränsade. Ska man då TVINGA in flyktingar här som varken kommer känna en kotte eller ha någonstans att bo? Har inga problem med att de faktiskt skulle bo här, men det är orimligt att de skulle kunna. Tror det är värre för de än för oss. Självklart vill de bo nära sina landsmän för att lära sig om samhället och faktiskt kunna konversera med andra människor, det är ju inte konstigt.
#47 hitta information från Migrationsverket. Det är från 2014 då 2015 pågår.
År 2014 var 1,6 miljoner personer av Sveriges befolkning födda utomlands, vilket motsvarade drygt 16 % av totala befolkningen på 9 804 082 personer. Så det finns 8 204 082 som är födda i Sverige.
Så det är ingen fara.
Tänka sig att du försöker bortförklara allt genom att stirra dig blind på ett enda ord.
#56 OBSERVERA: Född utomlands. Ta dig en tur genom en svensk storstad, det är ingen fara?
jag citerar mig själv "volontärer som jobbar med att ta hand om flyktingar - någonstans måste det väl ha gått fel?"
Ska volontärer behöva ställa upp för flyktingar som kommer? Nej, politiken är fel. På så många plan. Och du tror att man skyller på invandrarna bara för att man pekar på brister. Herregud så löjlig.
Volontärer är frivilligt, vilket är bra. Speciellt att det finns folk som ställer upp med egen tid för att hjälpa andra.
Självklart så finns det stort utrymme för förbättring när det gäller asylprocessen vilket jag nämnt.
Men om du bor ensam, seriöst om du bor _ensam_ på 65 kvadrat, nog fan har du möjlighet att göra en jävligt fin gärning och erbjuda ditt hem till människor i nöd. Det är ju inget måste, men jag tror till och med du/ni förstår det vackra i denna uppoffring.
Hade jag gjort det själv? Inte som det ser ut just nu, bor iofs inte på 65 kvadrat heller för den delen. Men beroende på hur hela denna jävla kris utvecklas, så börjar jag bli mer och mer öppen för att vara delaktig till att hjälpa människor i kris.
Nåväl - SD:s uppgång blir exponentiellt starkare ju mer galenskaper våra politiker föreslår. Keep them coming I'd say.
#61 Go right ahead! Om du å andra sidan ens insinuerar att någon annan ska öppna sitt privata hem för en total främling kommer du bli tittad på som du är helt från vettet, det bör du ha klart för dig. Såg lite antydan till det i ditt andra stycke nämligen.