Hallå allihop!
Tänkte kolla med alla experter som dygnat, jobbat oändliga timmar och som allmänt leker och vänder på sin sömnrytm som dom vill!
Hur fan finner man ro när man väl ska sova?
Jag är 21 barre, jobbar på ett lager som både plockare (man lyfter matvaror från plockplats till en bur på din truck) och som påfyllare (man flyttar pallar när plockplatser tar slut). Egentliga jobbtider är 8-17 men det sträcker sig ofta långt över det. Senaste två veckorna har jag jobbat 8-23 mån, tors och fre. Onsdag och torsdag 8-17. Givetvis skiljer det sig på vad jag får för arbetsuppgift men i snitt kanske jag lyfter 7 ton per dag. Så när jag frågar mig själv och min omgivning så borde jag vara trött! Men svaret jag får från kroppen är att jag inte kan ta det lugnt när jag väl ska sova vilket slutar att jag är vaken till väldigt sent på natten och bara sover någon enstaka timme. Nu efter ett halvår så känner jag att kroppen värker och att jag glömmer små simpla saker som att låsa dörren, vart jag lägger mina nycklar/plånbok/etc. Helger spenderas med kompisar jag inte träffar på jobbet.
Anledningen till att jag jobbar är för att samla ihop en fet sparkassa för att resa och jag känner inte direkt att jag är på väg in i väggen, utan mer att jag inte vill ha mer ont i kroppen och sluta glömma saker på grund av trötthet.
Så, finns det några fina tips för att ta det lugnt som ni vet fungerat för er?
Tack på förhand buddys.
Sedan betalar nog ditt företag mellan 1500-3500kr/år på friskvård så du kan garanterat gå och ta en massage efter jobbet som ditt företag sedan betalar efter uppvisat kvitto.
Personligen så duschar jag alltid varmt innan jag ska sova på vardagarna och sedan har jag lätt att somna.
Fast det där med att somna varierar så mycket från person till person.
Vad jag gör för att lugna ned mig är olika. Oftast så är det att sätta mig vid datorn en halvtimme/timme efter jag kommit hem ifrån jobbet, dock slutar jag bara så sent som dig på fredagar ibland 00:30, och vardagar 21:15, så på vardagar har jag bra med tid på mig för att slappna av innan jag ska lägga mig.
Men som sagt, ta ett snack med din chef, hälsan lär ju komma först.
sen ge fan i att spela spel 1h innan man ska sova, jag brukar vara rätt uppe i varv minuterna efter att ha spelat en laddermatch.
fungerar det inte att sova direkt så brukar jag kliva ur sängen och sätta mig och läsa 5-15 sidor i en bok, sen gå och lägga mig igen. funkar helt okej, det är tusen gånger bättre än att ligga i sängen och vänta på att somna när man känner att det inte komemr gå på ett bra tag.
Har själv problem med att somna. Böcker hjälper. Ingen smartphone / dator innan sova.
Om inte det funkar så får du väl kontakta läkare och fixa sömnpiller.
Grejen är den att jag är inhyrd via en kille som jobbar på stället själv. Dom har skapat en perfekt loop som gör det omöjligt för mig som inhyrd att göra ett skvatt, har snackat med fack och andra om detta.
Scenariot: Kille, nära kontakt med lagerchefen har ett bemanningsföretag som bara anställer på det lagret. Bemanningsföretaget ger ingen lön för den som inte har ett arbete (som arena), men å andra sidan så har du alltid arbete på lagret (no shit). Så om nu lagerchefen inte är nöjd med dig kan han bara agera som till vilken inhyrd som helst och säga "vi behöver inte din hjälp längre, du får sluta" och ta in en annan. Därav så "tvingar" dom mig som är anställd via det företaget att jobba så mina ögon blöder.
Nytt jobb säger de flesta. Jo, visst kan jag söka nytt. Men staden jag bor i är i toppen för högst arbetslöshet i Sverige, samt att jag tjänar 158 kr/h för det arbete jag gör (ackordbaserat) + rätt bra OB; så lönemässigt vill jag stanna kvar.
Tack för alla svar, uppskattas och ska testas!
Peta inte i dumburken eller telefonen. Mosa in dig i en bok eller så.
Några tips på bra böcker? Deckare har jag aldrig provat mig på, dock är jag jäkligt för Wallander och Beck på Tv, så det må vara något för mig kanske. Andra tips? =)
Koppla av lite i soffan innan du ska somna. Kanske kolla på nån rulle eller så. När du känner dig tillräckligt lugn så lägg dig i sängen, ansträng dig så mycket du kan, för att varken röra dig eller öppna ögonen. Tillslut kommer du somna.
Igår till inatt sov jag bara en enstaka timme, fick gå hem ifrån jobbet idag vid lunch då jag nu ligger i feber. Vet inte om det har med tidigare två veckors arbete att göra men dåligt mår jag. Får väl se när jag drar tillbaka! Men hann faktiskt med att sova 6 timmar direkt när jag kom hem, däckade direkt i soffan. Utmattning antar jag.
Kunde somna överrallt när som helst, kunde till och med stå upp och och sova och sen vaknar jag av att jag dunsar i golvet.
Jag sa upp mig efter nån månad där för kroppen orkade inte med längre, tycker att du ska iallafall gå och ta ett snack med på läkare och se vad han/hon säger och troligtvis kommer den säga att du ska minska på arbetstiderna och börja ta det lugnt.
Det kan sluta i många olika scenariom, du kan få EP,diabetes och en massa mer sjukdomar som jag inte tror du vill ha.
Det jag har gjort dom senaste åren för att "landa" är väl örten hel enkelt, funkar relativt bra. inte för att sova men för att tagga ner efter jobbet, alt se om du kan få någon sorts insomnings-tablett eller dylikt utskrivet om det nu skulle gå så långt. #43 magnesium kan va något att testa oxå!
Hur ser dina matvanor ut? viktigt att få i sig vitaminer och allt vad kroppen behöver.
Lunch: Ofta kyckling, pasta eller ris, grönsaksmix
Middag: Liknande lunch, matlåda till lunch dagen efter.
Kvällsmacka: Banan, gröt och mackor.
Hinner knappt med att träna under veckorna, möjligen en dag i veckan, annars får jag köra på helgen vilket jag gör. Vet att det är struktur och rutiner jag behöver, men jag behöver lite tips på att tagga ner! Många har sagt promenad, må testa det!