Med över 20 miljoner prenumeranter är Tyler "Ninja" Blevins utan tvekan den populäraste Fortnite-youtubern och det syns på hans videos som alla inom bara några dagar redan tickat över miljonen startade strömmar. Detta innebär att Youtube bidrar en hel del till Ninjas månadslön, vilket innebär att om Youtube tar bort annonserna på en video kan detta innebära stor skada för profilen. Detta var just vad som hände Ninja efter att han laddade upp sin senaste video under namnet "New tier 4 prisoner skin" och orsaken till att annonserna togs bort var för att videon helt enkelt innehöll för mycket blod.
Detta skapade ett stort frågetecken då Fortnite inte innehåller något blod alls, karaktärerna försvinner bara när de blir eliminerade. Epic Games har till och med undvikt att använda ordet "döda" och använder sig därför av "eliminera" istället. Detta för att spelet ska vara så pass milt att det når en yngre målgrupp. Detta var något Ninja ifrågasatte via Twitter, något som Youtube Gamings Ryan "Fwiz" Wyatt snabbt svarade på och förklarade att det måste varit ett misstag som inträffat.
Efter att Youtube löst problemet och åter implementerat annonserna på Ninjas video skapades en het diskussion gällande att plattformen endast hjälper större youtubers. Fans menar att om samma sak hände en användare med färre prenumeranter skulle det inte varit lika lätt att lösa problemet. Youtubes sätt att lösa problem och hjälpa hela communityn är ett fortsatt hett ämne, speciellt med tanke på att plattformens automatiserade system kan göra misstag vilket är något Youtube visat sig medvetna om.
— YouTube flagged my fortnite video as bloody and gorey and got demonetized... my... fortnite video.... dude lol how is that possible.
Detta skapade ett stort frågetecken då Fortnite inte innehåller något blod alls, karaktärerna försvinner bara när de blir eliminerade. Epic Games har till och med undvikt att använda ordet "döda" och använder sig därför av "eliminera" istället. Detta för att spelet ska vara så pass milt att det når en yngre målgrupp. Detta var något Ninja ifrågasatte via Twitter, något som Youtube Gamings Ryan "Fwiz" Wyatt snabbt svarade på och förklarade att det måste varit ett misstag som inträffat.
Efter att Youtube löst problemet och åter implementerat annonserna på Ninjas video skapades en het diskussion gällande att plattformen endast hjälper större youtubers. Fans menar att om samma sak hände en användare med färre prenumeranter skulle det inte varit lika lätt att lösa problemet. Youtubes sätt att lösa problem och hjälpa hela communityn är ett fortsatt hett ämne, speciellt med tanke på att plattformens automatiserade system kan göra misstag vilket är något Youtube visat sig medvetna om.