Vad gör ett visst år sådär extra betydelsefullt för ett spel som Dota 2? Är det nya tillägg eller betydande förändring av det som redan finns? Är det att prispotterna slår nya rekord eller är det snarare att den professionella scenen och dess tävlingslandskap utvecklas? Är det personliga framgångssagor eller istället skandaler och dramatik? Oavsett till vilket håll man lutar i dessa frågor så har 2015 levererat, på samtliga punkter. I denna tillbakablick tar vi oss en titt på en del av de saker som har hänt. Häng med!
Krönika
Krönika: En tillbakablick på Dota 2-året 2015
14
Ett händelserikt år har nått sitt slut och ett nytt ligger för våra fötter. Vad passar väl då bättre än att luta sig tillbaka och titta närmare på några av de saker som gjorde 2015 till det kanske mest betydelsefulla året i spelets historia?
Förändringens vind friskar på
I början av året befann vi oss i patch 6.83. Under den här tiden dominerades såväl pubs som proffsmatcher av framförallt två hjältar. En med yxor vilt svingande Troll Warlord upplevdes ofta vara nästintill ostoppbar, framförallt i matchens senare skeden, och den hest skrockande gamla dvärgen med långdistansbössan hemsökte många spelare i deras mardrömmar.
På våren släpptes emellertid patch 6.84 och formade en ny meta inför The International 2015. Nu kretsade mycket kring Bloodseeker samt mitt-hjältar som gillade att bygga en tidig Bloodstone, däribland Storm Spirit och Lina. Den mest dominanta hjälten under den här perioden var nog ändå Leshrac, eller ”disko-geten”, som vissa så ömsint kallar honom. Leshrac var en av två hjältar som antingen valdes eller bannades i The Internationals samtliga matcher. Minns någon vilken den andra hjälten var?

Under hösten som följde var det mycket som hände. Dota 2 Reborn introducerade inte bara ett helt nytt användargränssnitt och nya spellägen utan även en helt ny spelmotor. Dota 2 blev det första spelet att drivas av Valves nya spelmotor, Source 2. Kort därefter släpptes även patch 6.85 som balanserade om hjältarna i syfte att förnya metan, utan att göra några alltför stora ändringar i övrigt. Dessa större förändringar sparades istället till den nyligen släppta patch 6.86, som fortfarande är så pass ny att man inte riktigt kan analysera den än.
Överlag har många nyheter introducerats under 2015. Två nya hjältar har sett dagens ljus i Winter Wyvern och Arc Warden. I början av året kunde man inte heller bygga föremål som Octarine Core, Lotus Orb, Moon Shard, Solar Crest, Glimmer Cape, Aether Lens eller Dragon Lance. Totalt har hela tolv föremål lagts till och flera av dem har en tämligen stor inverkan på spelet.
Att hjältar kommer och går efter att ha balanserats om är något vi upplever ofta, och tur är väl det? Utan dessa stora förändringar skulle metan mer eller mindre förbli densamma och spelet hade då inte fortsatt växa som det nu har gjort. Det ska bli väldigt intressant att se den nya metan ta form i början av 2016. En av mina personliga favorithjältar, Invoker, ser ut att vara väldigt stark nu. Kanske lite väl stark, om jag ska vara riktigt ärlig.
På våren släpptes emellertid patch 6.84 och formade en ny meta inför The International 2015. Nu kretsade mycket kring Bloodseeker samt mitt-hjältar som gillade att bygga en tidig Bloodstone, däribland Storm Spirit och Lina. Den mest dominanta hjälten under den här perioden var nog ändå Leshrac, eller ”disko-geten”, som vissa så ömsint kallar honom. Leshrac var en av två hjältar som antingen valdes eller bannades i The Internationals samtliga matcher. Minns någon vilken den andra hjälten var?

Under hösten som följde var det mycket som hände. Dota 2 Reborn introducerade inte bara ett helt nytt användargränssnitt och nya spellägen utan även en helt ny spelmotor. Dota 2 blev det första spelet att drivas av Valves nya spelmotor, Source 2. Kort därefter släpptes även patch 6.85 som balanserade om hjältarna i syfte att förnya metan, utan att göra några alltför stora ändringar i övrigt. Dessa större förändringar sparades istället till den nyligen släppta patch 6.86, som fortfarande är så pass ny att man inte riktigt kan analysera den än.
Överlag har många nyheter introducerats under 2015. Två nya hjältar har sett dagens ljus i Winter Wyvern och Arc Warden. I början av året kunde man inte heller bygga föremål som Octarine Core, Lotus Orb, Moon Shard, Solar Crest, Glimmer Cape, Aether Lens eller Dragon Lance. Totalt har hela tolv föremål lagts till och flera av dem har en tämligen stor inverkan på spelet.
Att hjältar kommer och går efter att ha balanserats om är något vi upplever ofta, och tur är väl det? Utan dessa stora förändringar skulle metan mer eller mindre förbli densamma och spelet hade då inte fortsatt växa som det nu har gjort. Det ska bli väldigt intressant att se den nya metan ta form i början av 2016. En av mina personliga favorithjältar, Invoker, ser ut att vara väldigt stark nu. Kanske lite väl stark, om jag ska vara riktigt ärlig.
Rekord är till för att slås

Både mängden spelare och mängden tittare har fortsatt öka under 2015. I februari blev Dota 2 det första spelet i Steams historia att ha över en miljon spelare online samtidigt. Som mest var man uppe i närmare 1,3 miljoner, något jag själv tycker är imponerande med tanke på spelarbasens stora spridning över tidszonerna.
Mängden unika spelare per månad passerade för övrigt tolv miljoner och på den högsta toppen var man större än World of Warcraft under dess storhetstid. Med det ständigt ökande antalet spelare följer att fler intresserar sig för de större tävlingarna. I förlängningen leder detta till att prispotterna fortsätter växa.
Dota 2 har redan gjort sig känt för att ha tävlingar där enorma summor pengar står på spel och hittills har prispotterna slagit nya rekord varje år. 2015 var inget undantag då nära 31 miljoner dollar delades ut (motsvarande cirka 260 miljoner kronor). En stor del av dessa miljoner kommer naturligtvis från The International, som krossade alla tidigare rekord även den här gången. När årets upplaga avgjordes låg det 18 429 613 dollar i potten.
Att detta är en otrolig summa pengar för en enskild tävling förstår nog vem som helst men det är först när man jämför med andra sporter som man verkligen inser hur pass svindlande stor den är. Inte ens om man summerar årets samtliga 649 evenemang inom League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive och StarCraft 2 kommer man upp i den summa som delades ut bara under The International i år. Det vinnande laget tjänade till och med mer pengar än de hade gjort om de vunnit traditionella sportevenemang som exempelvis Super Bowl, Stanley Cup eller NBA Finals. Snurrigt? Det är bara förnamnet.
Det finns fortfarande aktiva proffs som var med på den tiden då man tävlade om nya möss och tangentbord och jag kan inte annat än undra hur det känns för dem att spela i dagens tävlingar. Det måste kännas lite smått surrealistiskt. Utvecklingen har varit fantastisk och kurvorna pekar fortfarande uppåt. Inte minst tack vare Valves stora framtidssatsning som presenterades under året.
Majors till Dota 2

Jag vet inte hur det är med er, men personligen anser jag att årets största nyhet var Valves beslut att upprätta ett majorsystem inom Dota 2. I vår artikel om det nya systemet kunde man bland annat läsa att det inte bara fanns fördelar med hur stor The International hade blivit men även att Valves nya satsning skulle kunna rätta till en del av de problem som uppstått med tiden.
Istället för att bara ha en gigantisk turnering per år har vi nu fyra att se fram emot, där The International förblir den största. En av mina förhoppningar är att detta system ska skapa mer stabilitet och bättre kontinuitet inom proffsscenen. En annan är att det skapar bättre chanser för nya lag och framförallt nya spelare att visa upp sig i mindre tävlingar, som följd av att en del av de främsta topplagen väljer att stå över fler av dessa.
Det var ESL som fick den stora äran att vara med och anordna spelets första major. Evenemanget gick av stapeln i Frankfurt under den senare delen av november och nästa major anordnas i samarbete med Perfect World i Shanghai, Kina. I början av mars ska 16 lag göra upp om ytterligare tre miljoner dollar och de första öppna kvalen sätter igång redan imorgon. Under årets sista dag presenterade Valve slutligen inbjudningslistan till denna kommande major.
Tävlingsåret 2015

Det har spelats en massa fantastisk Dota under 2015 och i vanlig ordning har det funnits gott om turneringar och ligor med ett par hundra tusen dollar i prispotten. Oftast har de varit väl anordnade och bjudit på fint spel men det man ibland kan sakna är den där känslan som bara infinner sig när i princip hela världseliten är samlad.
Om man tar en närmare titt på de tävlingar som har haft flera miljoner dollar i prispotten ser man dock ett tydligt mönster. En hölls i februari, en hölls på sommaren, en hölls på senhösten och i samtliga fall kändes det som att ”alla som bör vara här är här”. Så, trots att Valves majorsystem introducerades först under hösten så har vi under 2015 nästan fått en liten förhandstitt på hur tävlingslandskapet kan tänkas se ut framöver.

Årets första gigantiska tävling var Dota 2 Asia Championships, eller DAC, som de flesta kallar den. LAN-finalerna ägde rum i Shanghai i skiftet mellan januari och februari och amerikanska Evil Geniuses hade då varit en av scenens stormakter under en längre tid. Detta var även elddopet för deras nya laguppställning.
Det nya stjärnskottet Syed Sumail "Suma1L" Hassan, 15-åringen som precis flyttat till USA från Pakistan, gjorde dock stor succé i sin första stora tävling och hans spel med Storm Spirit i finalen fick fans över hela världen att höja på ögonbrynen. Evil Geniuses vann tävlingen före kinesiska Vici Gaming och europeiska Team Secret. De tog således hem den största delen av prispotten som vid det laget hade överstigit tre miljoner dollar.
Team Secret hade presterat sämre än många hade trott att de skulle göra, uppenbarligen även sämre än vad de själva ansåg sig vara kapabla till. Efter att ha blivit eliminerade av Alliance i den första lower bracket-omgången i Star Ladder Star Series tolfte säsong bestämde de sig för att de behövde göra en förändring. Gustav "s4" Magnusson fick då ta över som kapten istället för Clement "Puppey" Ivanov och detta blev startskottet för deras mest dominanta period tillsammans.
Under ledning av kapten Magnusson vann de varenda tävling de ställde upp i inför årets upplaga av The International. Förstaplatserna i både The Summit 3 och ESL One Frankfurt säkrades efter dominanta finalvinster mot just Evil Geniuses och inför årets största turnering var de utan någon som helst tvekan gigantiska förhandsfavoriter. Det fanns till och med vissa negativa röster som sade att Team Secret var så dominanta att Valves jättetävling nästan kändes avgjord innan den ens hade börjat. Tänk så fel dessa personer hade ändå...

Så blev det till slut augusti. Hela Dota-världens blickar riktades mot Seattle när The International 2015 skulle avgöras. Team Secret säkrade förvisso sin upper bracket-plats tämligen enkelt i det gruppspel som inledde tävlingarna men i slutspelet märktes det att det var något som inte stämde inom laget. Efter att i den första slutspelsmatchen ha blivit nedflyttade till lower bracket lyckades de bara överleva deras första elimineringsmatch. Förhandsfavoriterna föll sedan mot Virtus.pro och avslutade tävlingen på plats 7-8. Detta blev en av tävlingens två största snackisar.
Den andra stora snackisen var askungesagan som kretsade kring kinesiska CDEC, laget som tagit sig dit genom en av de två "Wild Card-platserna". De tog sig hela vägen fram till den stora finalen utan att förlora en enda match i slutspelets matchserier. I upper bracket-finalen tvålade de även till Evil Geniuses med 2-0 i matcher men när den avslutande finalen väl skulle spelas ställdes de återigen mot varandra. Den amerikanske lagkaptenen hade nu listat ut hur han skulle bemöta deras spelstil och Evil Geniuses visade sig återigen vara bäst när det verkligen gällde. Genom en Echo Slam som hördes över hela världen tog de en övertygande 3-1-seger och säkrade därmed USA:s första vinst någonsin i The International.
En ny era
Efter rekordtävlingen trädde de nya majorreglerna i kraft. Detta innebar att lagen nu hade ungefär en månad på sig att slutföra samtliga spelarbyten och bestämma sig för exakt vilken trupp de skulle ställa upp med i höstens major. Team Secret splittrades på grund av deras interna problem och före detta kaptenen Puppey värvade fyra nya medlemmar. Den nya laguppställningen kom igång riktigt bra och började direkt samla på sig guldmedaljer. De föll förvisso mot Vega Squadron i ESL One New Yorks final men bortsett från denna andraplats hade de bara förstaplatser i protokollet inför höstens major. Av deras form att döma skulle de, liksom Evil Geniuses och Vici Gaming, än en gång tillhöra toppskiktet.
Många spelare bytte lag under den transferperiod som inleddes efter The International men det var inte alla som sökte sig vidare till redan etablerade organisationer. Vissa spelare slog sig ihop för att bilda helt nya lag. Ett av dessa lag var (monkey) Business. Efter en tid tillsammans inledde de ett samarbete med Hitbox.tv och "utvecklades" då till OG. De visade vid flertalet tillfällen att de definitivt var ett lag som hörde hemma i toppskiktet men trots detta var det nog få som hade trott att deras chanser att hamna högst upp på prispallen i höstens major var särskilt goda.
OG tajmade dock formtoppen perfekt och i Frankfurt visade de upp effektivt spel och lysande lagsynergi. I deras tre sista matchserier lyckades de besegra de lag som av många ansågs vara bäst i världen för tillfället. EHOME föll först, sedan Evil Geniuses och efter att ha besegrat Team Secret i finalen var triumfen ett faktum. OG gick till historien som Dota 2:s första majormästare!
Den svenska berg- och dalbanan
En av årets tråkigaste nyheter för många svenska Dota 2-fantaster var onekligen att Ninjas in Pyjamas splittrades. Laget hade varvat framgångar med motgångar under en längre tid och tycktes periodvis ha lika stor chans att slå ett topplag som de hade att förlora mot betydligt sämre motstånd. Man sade redan innan The International 2015 att deras sikte låg på 2016 års upplaga av samma tävling och detta gjorde nog att vissa förvånades av deras beslut att gå skilda vägar redan nu.
De före detta ninjorna må ha lagt kaststjärnorna på hyllan men de flesta har hittat nya lag att spela med under den kommande säsongen. Bröderna Blomdin tog med sig lagkaptenen Simon ”Handsken” Haag då de anslöt till compLexity. Carryspelaren Adrian ”Era” Kryeziu och hans supportkompis Elias ”Sealkid” Merta kommer att testa lyckan i nystartade Steak Gaming.
Offlane-ninjan Jonas ”jonassomfan” Lindholm slog sig ihop med bland andra carryspelaren Dominik ”Black^" Reitmeier samt före detta Alliance-supporten Johan ”Mynuts” Andersson och tillsammans startade de NO-VASELINE. Faktumet att flera av spelarna hade blivit dumpade av sina föregående lag resulterade i en del intressanta förslag på vad lagnamnet troligtvis syftar till. Under nyårsaftonen uppdagades det dock att laget redan har splittrats.

Alliance is b[A]ck! Så lyder uttrycket som har använts så många gånger att det i dagsläget anses vara ett internet-meme. Helsvenska Alliance tappade stinget efter deras seger i The International 2013 och efter ett år kantat med besvikelser valde in-game-ledaren s4 att lämna laget. I samma veva försvann även Jerry ”EGM” Lundkvist och de återstående spelarna har sedan dess försökt hitta tillbaka till den lagsynergi som lade grunden till deras tidigare framgångar. Många spelare har kommit och gått men trots att de vid flera tillfällen skördade framgångar tycktes de alltid följas av bakslag.
När den hittills mest dominanta Team Secret-femman splittrades, efter deras tidiga sorti i The International, var det många som hoppades få se s4 återvända till sin ”familj”. Mycket riktigt, så blev det också. Med deras gamla spelkapten och mitt-spelare tillbaka i laget lyckades de kvalificera sig till både höstens major och årets sista tävling, WCA 2015. I Frankfurt gick det dock inte riktigt enligt planerna och svenskarna eliminerades redan i den andra slutspelsomgången.
Efter majorn hade det blivit dags för nästa transferperiod och med lagsynergin i fokus valde man att byta ut Johan "Mynuts" Andersson och istället bana väg för EGM:s återkomst. Den gamla succéfemman var därmed återförenad.

För den nygamla femman blev det direkt dags att ge sig av till Kina för att spela i årets sista stora turnering. WCA 2015 må ha stoltserat med den näst högsta prispotten för en icke-major men evenemanget lämnade mycket i övrigt att önska. Patch 6.86 släpptes ett fåtal timmar innan tävlingen inleddes men Alliance fann sig snabbt och kunde i slutspelet besegra en av de starkaste favoriterna i CDEC Gaming. Finalen stod mellan Alliance och LGD-Gaming men efter en femte och avgörande match stod svenskarna som segrare för första gången på 18 månader, för första gången sedan dessa fem spelare sist spelade tillsammans.
Är Alliance tillbaka på riktigt nu? Det får framtiden utvisa och proffsscenen är idag på tok för jämn för att något lag ska kunna känna sig säkra i toppskiktet. Något som däremot är säkert är att den här segern betydde otroligt mycket för dem och deras självförtroende inför 2016. Att Valve nu belönar dem för deras slit genom att ge dem en direkt inbjudan till Shanghai-majorn värmer mitt svenska Dota-hjärta.
De före detta ninjorna må ha lagt kaststjärnorna på hyllan men de flesta har hittat nya lag att spela med under den kommande säsongen. Bröderna Blomdin tog med sig lagkaptenen Simon ”Handsken” Haag då de anslöt till compLexity. Carryspelaren Adrian ”Era” Kryeziu och hans supportkompis Elias ”Sealkid” Merta kommer att testa lyckan i nystartade Steak Gaming.
Offlane-ninjan Jonas ”jonassomfan” Lindholm slog sig ihop med bland andra carryspelaren Dominik ”Black^" Reitmeier samt före detta Alliance-supporten Johan ”Mynuts” Andersson och tillsammans startade de NO-VASELINE. Faktumet att flera av spelarna hade blivit dumpade av sina föregående lag resulterade i en del intressanta förslag på vad lagnamnet troligtvis syftar till. Under nyårsaftonen uppdagades det dock att laget redan har splittrats.

Alliance is b[A]ck! Så lyder uttrycket som har använts så många gånger att det i dagsläget anses vara ett internet-meme. Helsvenska Alliance tappade stinget efter deras seger i The International 2013 och efter ett år kantat med besvikelser valde in-game-ledaren s4 att lämna laget. I samma veva försvann även Jerry ”EGM” Lundkvist och de återstående spelarna har sedan dess försökt hitta tillbaka till den lagsynergi som lade grunden till deras tidigare framgångar. Många spelare har kommit och gått men trots att de vid flera tillfällen skördade framgångar tycktes de alltid följas av bakslag.
När den hittills mest dominanta Team Secret-femman splittrades, efter deras tidiga sorti i The International, var det många som hoppades få se s4 återvända till sin ”familj”. Mycket riktigt, så blev det också. Med deras gamla spelkapten och mitt-spelare tillbaka i laget lyckades de kvalificera sig till både höstens major och årets sista tävling, WCA 2015. I Frankfurt gick det dock inte riktigt enligt planerna och svenskarna eliminerades redan i den andra slutspelsomgången.
Efter majorn hade det blivit dags för nästa transferperiod och med lagsynergin i fokus valde man att byta ut Johan "Mynuts" Andersson och istället bana väg för EGM:s återkomst. Den gamla succéfemman var därmed återförenad.

För den nygamla femman blev det direkt dags att ge sig av till Kina för att spela i årets sista stora turnering. WCA 2015 må ha stoltserat med den näst högsta prispotten för en icke-major men evenemanget lämnade mycket i övrigt att önska. Patch 6.86 släpptes ett fåtal timmar innan tävlingen inleddes men Alliance fann sig snabbt och kunde i slutspelet besegra en av de starkaste favoriterna i CDEC Gaming. Finalen stod mellan Alliance och LGD-Gaming men efter en femte och avgörande match stod svenskarna som segrare för första gången på 18 månader, för första gången sedan dessa fem spelare sist spelade tillsammans.
Är Alliance tillbaka på riktigt nu? Det får framtiden utvisa och proffsscenen är idag på tok för jämn för att något lag ska kunna känna sig säkra i toppskiktet. Något som däremot är säkert är att den här segern betydde otroligt mycket för dem och deras självförtroende inför 2016. Att Valve nu belönar dem för deras slit genom att ge dem en direkt inbjudan till Shanghai-majorn värmer mitt svenska Dota-hjärta.
Skandaler och andra händelser
Inget Dota-år är väl riktigt komplett utan saftiga intriger och rafflande drama? Dramatik uppstår lätt i situationer där mycket står på spel och aldrig tidigare har så mycket stått på spel som när The International 2015 skulle avgöras.

Team Secret var som bekant de stora förhandsfavoriterna men de interna problemen bubblade upp till ytan och tävlingen kom till ett tidigt och abrupt slut för den europeiska superfemman. Det blev snabbt tydligt att det fanns spelare i laget som knappt tålde varandra. I samband med att de blev utslagna av Virtus.pro fångade kamerorna upp osämjan mellan framförallt Artour "Arteezy" Babaev och Kuro "KuroKy" Salehi Takhasomi. Detta blev en av årets tveklöst största snackisar och under tiden som följde splittrades laget. Samtliga spelare gick då skilda vägar.
Evil Geniuses var ett av lagen som drog nytta av att Team Secret föll ihop som ett korthus. Dels försvann det största hindret på deras väg mot att bli det första amerikanska laget att vinna The International och redan fem dagar senare kunde de dessutom värva Arteezy. I samband med detta sparkades Kurtis "Aui_2000" Ling och detta satte igång en känslostorm som svepte över hela Dota 2-scenen.

Det var en stormig period för stackars Aui_2000. Hans nya lag, Digital Chaos, blev under hösten utsatt för något av en hatkampanj. I en hemlig grupp delade spelare, främst från andra nordamerikanska lag, statistik från Digital Chaos träningsmatcher. Syftet var att se till att de aldrig blev framgångsrika och när Team Secrets Jacky "EternaLEnVy" Mao fick nys om detta valde han att exponera gruppen. Den spelare som främst hamnade i blåsvädret var Ravi "Ritsu" Kodippili, som tack vare sitt även i övrigt avskyvärda beteende fick sparken från Cloud 9.
En av årets absolut största snackisar var det uppmärksammade bråket mellan Jonathan ”Loda” Berg och Richard Lewis som uppstod under DreamHack Winter. Bägge parterna bar sig illa åt men kom överens med personalen om att släppa det och gå vidare. Diskussionerna fortsatte dock på sociala medier och tillslut bestämde sig DreamHacks Christian "Hellspawn" Lord för att ta bladet från munnen och berätta vad som egentligen hände.

Årets sista stora tävling, WCA 2015, fick mycket kritik både under och efter evenemanget. Dota 2 spelades inte på någon av scenerna utan i rum utan publik. Spelarna satt på klappstolar och fick använda sina lagjackor som sittdynor. Rummen var inte ens uppvärmda vilket bland annat ledde till att s4 blev ordentligt sjuk. Samtidigt spelades mobilspel på scenen inför publik. Lagen fick nästan ingen som helst möjlighet att träna mellan deras officiella matcher och de som serverade maten tog aldrig hänsyn till spelares i förväg anmälda allergier. Schemaläggningen var dessutom katastrofalt dålig och även under slutspelet pågick flera matcher samtidigt.
Endast finalen mellan Alliance och LGD-Gaming spelades på scen men då avslutningsceremonin med kinesiska ”popstjärnor” skulle äga rum där direkt efter avgörandet hade man inte ordnat ljudisolerade spelarbås. De kinesiska spelarna kunde därför höra det som kommentatorerna sade vilket bland annat ledde till att svenskarna fick stora problem vid ett av deras försök att döda Roshan.
Vilken av skandalerna var värst tycker ni? Någon av de jag nämnde eller finns det något smaskigt jag har förbisett? Ni är hjärtligt välkomna att tycka till i kommentarsfältet.

Team Secret var som bekant de stora förhandsfavoriterna men de interna problemen bubblade upp till ytan och tävlingen kom till ett tidigt och abrupt slut för den europeiska superfemman. Det blev snabbt tydligt att det fanns spelare i laget som knappt tålde varandra. I samband med att de blev utslagna av Virtus.pro fångade kamerorna upp osämjan mellan framförallt Artour "Arteezy" Babaev och Kuro "KuroKy" Salehi Takhasomi. Detta blev en av årets tveklöst största snackisar och under tiden som följde splittrades laget. Samtliga spelare gick då skilda vägar.
Evil Geniuses var ett av lagen som drog nytta av att Team Secret föll ihop som ett korthus. Dels försvann det största hindret på deras väg mot att bli det första amerikanska laget att vinna The International och redan fem dagar senare kunde de dessutom värva Arteezy. I samband med detta sparkades Kurtis "Aui_2000" Ling och detta satte igång en känslostorm som svepte över hela Dota 2-scenen.

Det var en stormig period för stackars Aui_2000. Hans nya lag, Digital Chaos, blev under hösten utsatt för något av en hatkampanj. I en hemlig grupp delade spelare, främst från andra nordamerikanska lag, statistik från Digital Chaos träningsmatcher. Syftet var att se till att de aldrig blev framgångsrika och när Team Secrets Jacky "EternaLEnVy" Mao fick nys om detta valde han att exponera gruppen. Den spelare som främst hamnade i blåsvädret var Ravi "Ritsu" Kodippili, som tack vare sitt även i övrigt avskyvärda beteende fick sparken från Cloud 9.
En av årets absolut största snackisar var det uppmärksammade bråket mellan Jonathan ”Loda” Berg och Richard Lewis som uppstod under DreamHack Winter. Bägge parterna bar sig illa åt men kom överens med personalen om att släppa det och gå vidare. Diskussionerna fortsatte dock på sociala medier och tillslut bestämde sig DreamHacks Christian "Hellspawn" Lord för att ta bladet från munnen och berätta vad som egentligen hände.

Årets sista stora tävling, WCA 2015, fick mycket kritik både under och efter evenemanget. Dota 2 spelades inte på någon av scenerna utan i rum utan publik. Spelarna satt på klappstolar och fick använda sina lagjackor som sittdynor. Rummen var inte ens uppvärmda vilket bland annat ledde till att s4 blev ordentligt sjuk. Samtidigt spelades mobilspel på scenen inför publik. Lagen fick nästan ingen som helst möjlighet att träna mellan deras officiella matcher och de som serverade maten tog aldrig hänsyn till spelares i förväg anmälda allergier. Schemaläggningen var dessutom katastrofalt dålig och även under slutspelet pågick flera matcher samtidigt.
Endast finalen mellan Alliance och LGD-Gaming spelades på scen men då avslutningsceremonin med kinesiska ”popstjärnor” skulle äga rum där direkt efter avgörandet hade man inte ordnat ljudisolerade spelarbås. De kinesiska spelarna kunde därför höra det som kommentatorerna sade vilket bland annat ledde till att svenskarna fick stora problem vid ett av deras försök att döda Roshan.
Vilken av skandalerna var värst tycker ni? Någon av de jag nämnde eller finns det något smaskigt jag har förbisett? Ni är hjärtligt välkomna att tycka till i kommentarsfältet.
Vad kan vi förvänta oss av 2016?

Vad ska man då tro om det kommande året? Ja, där lär antalet olika svar vara nästan lika många som antalet Dota-intresserade. Frågar man mig så har i varje fall 2015 varit det mest händelserika året i spelets historia, mycket tack vare majorsystemets implementering. Det ska bli intressant att se hur detta formar tävlingslandskapet framöver. Personligen tror jag att 2016 kan bli det år där The Internationals prispott för första gången blir lägre än föregående års prispott. Jag kan tänka mig att årets tre övriga majors, med deras kompendier, kommer att absorbera en del av den köpkraft som ligger bakom de skyhöga siffrorna vi har sett de senaste åren. Detta är dock något som framtiden får utvisa.
Det är många spelare som har fått sina stora professionella genombrott under 2015. Sagan om Suma1L är helt fantastisk. Andra exempel på spelare som har svept in och tagit scenen med storm är Team Secrets Aliwi ”w33” Omar och OG:s Amer ”Miracle-” al-Barqawi. Överlag har kombinationer där erfarna veteraner blandas med nya talanger skördat stora framgångar under 2015 och i de allra flesta fallen är det västerländska lag som ligger bakom dessa satsningar.

I den kinesiska scenen har många länge varit återhållsamma när det kommer till satsandet på unga stjärnskott och man har länge tenderat att prioritera rutinerade veteraner istället. Personligen tror jag att Kina kan komma att halka efter, om inte fler börjar anamma den lite mer progressiva approach som en del västerländska lag har skördat framgångar med på sistone.
Självklart är Kina fortfarande en stormakt inom Dota 2 och så lär de också förbli. De har fortfarande flera av världens bästa lag och en otrolig mängd talanger. Frågan är bara hur långt det kommer att räcka i framtiden. Höstens major var onekligen ett tungt nederlag för den kinesiska scenen. Det var första gången som det inte stod något kinesiskt lag på prispallen i en så pass viktig tävling.
Nåväl, i slutändan är det nog ändå omöjligt att förutspå vad som kommer att ske framöver. Det jag däremot vågar hävda är att det gångna året har lagt grunden för ett fantastiskt 2016. Förhoppningsvis blir året till bredden fyllt med spännande tävlingar, dramatik och framförallt... fantastisk Dota.
Jag rundar av den här årskrönikan med en liten frågeställning: Trots att The International har spelats en gång om året i fem års tid så finns det hittills ingen spelare som har fått lyfta "The Aegis of Champions" över sitt huvud mer än en gång. Blir 2016 året då vi får se historiens första tvåfaldiga The International-mästare?
Bildkällor: Dota 2 The International, ESL, joinDOTA, dota2.com, @kellymilkies, @FollowAkke
2025-12-18 12:46Sponsrat inlägg av Zowie
Hur nära står proffsspelare utvecklingen av deras gear?
Ad
9 kommentarer — skriv kommentar
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.






