Sajter som tillhandahåller gambling via skins har varit förbjudna att göra reklam på Twitch sedan 2023. Trots detta marknadsförs sajterna fortfarande av några av plattformens största profiler.
En sex månader lång undersökning gjord av den amerikanska nyhetssajten Barron's avslöjar att över hundra av de mest tittade CS2-streamerna bröt mot Twitchs regler, och detta problem kvarstår än idag. Enligt rapporten lockar sponsringsavtal streamers med erbjudanden på upp till 200 000 dollar (~2 miljoner kronor) i månaden, vilket bidrar till att dessa olicensierade sajter fortfarande får exponering.
En talesperson från Twitch kommenterade situationen och sa att de “gräver djupare i de exempel som lyfts fram.” Plattformen har bekräftat att ytterligare åtgärder är på gång för att ta itu med de regelbrott som fortfarande förekommer.
Trots Twitchs åtgärder är det svårt att reglera skin gamblingmarknaden, som fortsätter att vara mycket lönsam. Bara i förra månaden uppskattas Valve, utvecklarna bakom CS2, ha tjänat upp till 60 miljoner dollar (~625 miljoner kronor) på försäljning av skins via lådöppningar.
En sex månader lång undersökning gjord av den amerikanska nyhetssajten Barron's avslöjar att över hundra av de mest tittade CS2-streamerna bröt mot Twitchs regler, och detta problem kvarstår än idag. Enligt rapporten lockar sponsringsavtal streamers med erbjudanden på upp till 200 000 dollar (~2 miljoner kronor) i månaden, vilket bidrar till att dessa olicensierade sajter fortfarande får exponering.
En talesperson från Twitch kommenterade situationen och sa att de “gräver djupare i de exempel som lyfts fram.” Plattformen har bekräftat att ytterligare åtgärder är på gång för att ta itu med de regelbrott som fortfarande förekommer.
Trots Twitchs åtgärder är det svårt att reglera skin gamblingmarknaden, som fortsätter att vara mycket lönsam. Bara i förra månaden uppskattas Valve, utvecklarna bakom CS2, ha tjänat upp till 60 miljoner dollar (~625 miljoner kronor) på försäljning av skins via lådöppningar.