Förra året visade en undersökning gjord av Twitter- och Youtube-användaren Ansimist att storleken på hitboxen skiljer sig åt mellan olika player agents i CS:GO. Nu har användaren släppt en ny undersökning som visar att speltillverkaren Valve försökt åtgärda problemet i Counter-Strike 2.
I en video på Youtube visar Ansimist hur spelarmodellernas hitboxes förändrats i CS2 jämfört med föregångaren. De största skillnaderna rör modellernas huvuden som ändrat både form och storlek. Enligt Ansimist har hitboxen för huvuden ökats med 4—20 % beroende på player model vilket i teorin kommer att göra det enklare att skjuta headshots i CS2 jämfört med i CS:GO.
Förutom att göra hitboxen för huvudena större har Valve också ändrat formen på hitboxen för händer och fötter. Tidigare var dessa hitboxes fyrkantiga men i Counter-Strike 2 har de fått en rundare form vilket gör dem något mindre än i CS:GO.
Se Ansimists video nedan:
I en video på Youtube visar Ansimist hur spelarmodellernas hitboxes förändrats i CS2 jämfört med föregångaren. De största skillnaderna rör modellernas huvuden som ändrat både form och storlek. Enligt Ansimist har hitboxen för huvuden ökats med 4—20 % beroende på player model vilket i teorin kommer att göra det enklare att skjuta headshots i CS2 jämfört med i CS:GO.
Förutom att göra hitboxen för huvudena större har Valve också ändrat formen på hitboxen för händer och fötter. Tidigare var dessa hitboxes fyrkantiga men i Counter-Strike 2 har de fått en rundare form vilket gör dem något mindre än i CS:GO.
Se Ansimists video nedan:
Here's what I found out about hitboxes in the new @CounterStrike
— Ansimist (@ansimist) April 4, 2023
Now, all player models have the same hitboxes size. When comparing the head hitboxes from CS2 to CSGO, they've increased by 4-20% depending on the agent skin. pic.twitter.com/HZpGnhO049