Super Smash Bros. Melee-proffset Juan "Hungrybox" Debiedma påminde nyligen om Melee-scenens låga lönsamhet som esport. På Twitter visar stjärnan sin check från nyligen avslutade CEO 2022, där han hamnade på en femteplats. För sin insats fick han 75 dollar. CEO är en av de största turneringarna i scenen.
Hungrybox har spelat Melee professionellt i 16 år, och är en av de Five Gods, alltså de spelare som är absolut bäst i världen. Att han bara kan tjäna knappt 800 kr efter en helgs slit är en dyster påminnelse om hur det är i scenen.
Till skillnad från andra stora esporter, till exempel CS:GO och Valorant, har Melee inte stödet från sin utgivare Nintendo. Detta gör att de självständiga turneringsarrangörerna måste gå ihop för att skapa en krets, och prispengarna kommer främst från avgiften spelarna betalar för att ställa upp i turneringen eller entrékostnaden för publiken.
Den 20 år gamla scenen har länge försökt få Nintendos stöd, men det har inte gått vägen. Den största prispotten communityt lyckats komma upp i var förra årets Smash Summit 11, där Beyond the Smash genom merch och subscribers kom upp i hela 140 000 dollars. En kraftinsats från communityt, men inte mycket att skriva hem om jämfört med turneringar i andra spel som har stödet från sina utgivare.
Hungrybox har spelat Melee professionellt i 16 år, och är en av de Five Gods, alltså de spelare som är absolut bäst i världen. Att han bara kan tjäna knappt 800 kr efter en helgs slit är en dyster påminnelse om hur det är i scenen.
Till skillnad från andra stora esporter, till exempel CS:GO och Valorant, har Melee inte stödet från sin utgivare Nintendo. Detta gör att de självständiga turneringsarrangörerna måste gå ihop för att skapa en krets, och prispengarna kommer främst från avgiften spelarna betalar för att ställa upp i turneringen eller entrékostnaden för publiken.
Den 20 år gamla scenen har länge försökt få Nintendos stöd, men det har inte gått vägen. Den största prispotten communityt lyckats komma upp i var förra årets Smash Summit 11, där Beyond the Smash genom merch och subscribers kom upp i hela 140 000 dollars. En kraftinsats från communityt, men inte mycket att skriva hem om jämfört med turneringar i andra spel som har stödet från sina utgivare.
LOOOOOOOOOL pic.twitter.com/OdE2ygcMt0
— hungrybox ???? at GOML 2022 (@LiquidHbox) June 26, 2022