Igår meddelade Youtube beslutet om att ta bort dislike-funktionen på sin plattform och istället enbart presentera like-räkningen på publicerade videor.
Beslutet har väckt stor negativ uppmärksamhet mot företaget hos både tittare och skapare. Internetprofilen Asmongold har bland annat uttryckt sina negativa åsikter om beslutet på både Twitter, Twitch och Youtube.
Asmongold menar att borttagningen av funktionen censurerar möjligheten för användare att uttrycka sitt missnöje och därmed legitim kritik mot innehållet.
"Det gör det mer vänligt mot företag som driver propaganda och inte kan kritiseras för det av publiken", förklarade han. "Det gör bara webbplatsen mer vänlig mot företagspropaganda och regeringspropaganda också."
Andra skapare som svenske Felix "PewDiePie" Kjellberg har pekat ut faktumet att dislike-räkning är positivt för videor som rör bland annat tutorials och annat vägledande innehål på plattformen. Borttagningen av funktionen innebär att tillgängligheten för bra videor blir svårare för en användare att snabbt avgöra.
Youtube hävdar att beslutet är för att stoppa "dislike-attacker" mot bland annat mindre kända innehållskreatörer. Detta menar bland annat PewDiePie är något han aldrig sett på plattformen.
Dislike-attacker associerar kreatörerna med cancel-kulturen som ett verktyg att kritisera och protestera mot kreatörer och användare som utnyttjat positioner, innehåll eller situationer på plattformen på ett skadligt sätt.
Streaming-legendaren Félix "xQc" Lengyel uttrycker sitt starka missnöje med beslutet i liknande banor med både PewDiePie och Asmongold och säger att innehåll som är skit förtjänar helt enkelt inte likes.
"Om du tar bort det här systemet kan vem som helst komma in och säga vad som helst. Närhelst ett företag eller varumärke kommer ut med en äcklig skräpvideo, som är full av onda saker som de marknadsför, kommer de fortfarande att ha en perfekt 100% like-räkning", säger profilen.
Avslutningsvis står communityt tillsammans med faktumet att ingen användare har bett om detta och att det är en onödig ändring som med största sannolikhet endast leder till missledande och negativa upplevelser på plattformen framöver.
To reduce targeted dislike attacks & their impact on creators (esp on smaller creators), you’ll no longer see a public dislike *count* on YouTube starting today (the dislike button is staying).
— TeamYouTube (@TeamYouTube) November 10, 2021
This comes after lots of research, testing & consideration → https://t.co/mJWDJSSRoG
Beslutet har väckt stor negativ uppmärksamhet mot företaget hos både tittare och skapare. Internetprofilen Asmongold har bland annat uttryckt sina negativa åsikter om beslutet på både Twitter, Twitch och Youtube.
Asmongold menar att borttagningen av funktionen censurerar möjligheten för användare att uttrycka sitt missnöje och därmed legitim kritik mot innehållet.
"Det gör det mer vänligt mot företag som driver propaganda och inte kan kritiseras för det av publiken", förklarade han. "Det gör bara webbplatsen mer vänlig mot företagspropaganda och regeringspropaganda också."
Andra skapare som svenske Felix "PewDiePie" Kjellberg har pekat ut faktumet att dislike-räkning är positivt för videor som rör bland annat tutorials och annat vägledande innehål på plattformen. Borttagningen av funktionen innebär att tillgängligheten för bra videor blir svårare för en användare att snabbt avgöra.
Youtube hävdar att beslutet är för att stoppa "dislike-attacker" mot bland annat mindre kända innehållskreatörer. Detta menar bland annat PewDiePie är något han aldrig sett på plattformen.
Dislike-attacker associerar kreatörerna med cancel-kulturen som ett verktyg att kritisera och protestera mot kreatörer och användare som utnyttjat positioner, innehåll eller situationer på plattformen på ett skadligt sätt.
Streaming-legendaren Félix "xQc" Lengyel uttrycker sitt starka missnöje med beslutet i liknande banor med både PewDiePie och Asmongold och säger att innehåll som är skit förtjänar helt enkelt inte likes.
"Om du tar bort det här systemet kan vem som helst komma in och säga vad som helst. Närhelst ett företag eller varumärke kommer ut med en äcklig skräpvideo, som är full av onda saker som de marknadsför, kommer de fortfarande att ha en perfekt 100% like-räkning", säger profilen.
Avslutningsvis står communityt tillsammans med faktumet att ingen användare har bett om detta och att det är en onödig ändring som med största sannolikhet endast leder till missledande och negativa upplevelser på plattformen framöver.