2021 har sett en stor ökning av trakasserier i online-gaming enligt en undersökning gjord av Anti-Defamation League där bland annat Valorant och Dota 2 tar priset för mest toxic gemenskaper två år i rad.
Undersökningen gjordes på över 2000 amerikanska gamers i både mycket ung ålder, men även äldre spelare upp i medelåldern, där majoriteten av de svarande säger att de blivit trakasserade in-game det senaste halvåret.
Procenten av gamers som helt slutar spela vissa spel i samband med online-trakasserier har ökat från 22% till 27% sedan förra årets undersökningar.
De livshotande och problematiska formerna av trakasserier såsom "doxing" och "swatting" har haft en oroväckande ökning från respektive 13% och 12% till 22% samt 20% sedan förra årets undersökningar.
Det minst påverkade spelet är enligt undersökningen Minecraft där ändå 46% av spelarna rapporterat om online-trakasserier av en form eller en annan.
Gruppen av gamers som enligt undersökningen är mest utsatta är kvinnor där så mycket som 49% av respondenterna nämner att de blivit trakasserade i online-spelandet.
Afro-amerikanska gamers ligger på 42% av rapporterade trakasserier, asiatisk-amerikanska och HBTQ+ på 38%, muslimska på 26%, latinx på 25%, funktionshandikappade på 24% och judiska gamers på 22%.
Identitetsdöljande spelare är enligt undersökningen inte ovanligt där hela 37% av respondenterna talar för att de alltid döljer sin identitet, samt 37% döljer den ibland, i försök att undvika trakasserierna.
Både Valorant och Call of Duty delar priset för flest spelare som slutar spela spelen eller gömmer sig i samband med trakasserierna. Hela 42% av respektive spels användare från undersökningen.
Undersökningen gjordes på över 2000 amerikanska gamers i både mycket ung ålder, men även äldre spelare upp i medelåldern, där majoriteten av de svarande säger att de blivit trakasserade in-game det senaste halvåret.
Procenten av gamers som helt slutar spela vissa spel i samband med online-trakasserier har ökat från 22% till 27% sedan förra årets undersökningar.
De livshotande och problematiska formerna av trakasserier såsom "doxing" och "swatting" har haft en oroväckande ökning från respektive 13% och 12% till 22% samt 20% sedan förra årets undersökningar.
Det minst påverkade spelet är enligt undersökningen Minecraft där ändå 46% av spelarna rapporterat om online-trakasserier av en form eller en annan.
Gruppen av gamers som enligt undersökningen är mest utsatta är kvinnor där så mycket som 49% av respondenterna nämner att de blivit trakasserade i online-spelandet.
Afro-amerikanska gamers ligger på 42% av rapporterade trakasserier, asiatisk-amerikanska och HBTQ+ på 38%, muslimska på 26%, latinx på 25%, funktionshandikappade på 24% och judiska gamers på 22%.
Identitetsdöljande spelare är enligt undersökningen inte ovanligt där hela 37% av respondenterna talar för att de alltid döljer sin identitet, samt 37% döljer den ibland, i försök att undvika trakasserierna.
Både Valorant och Call of Duty delar priset för flest spelare som slutar spela spelen eller gömmer sig i samband med trakasserierna. Hela 42% av respektive spels användare från undersökningen.