Hweya
Jag har en datormaskin. Idag funkade den bra, men helt plötsligt frös bilden, så jag stängde av skiten. Då vägrade den starta upp igen. Bilden är HELT svart. Det händer inget med skärmen närjag startar den. Skärmen funkar med en annan dator. Vad kan vara felet?
1. Grafikkortet
2. Moderkortet
Om du kan så är det bara att flytta över graffekortet till en annan dator och kolla om det funkar.
Gör det inte det så är det troligen moderkortet.
Om jag översätter det så blir det enligt mig.
Så man skulle kunna säga att det är något "haha" med din dator?
annars grafikkortet chansar jag på
Datorn piper inte. Det är det konstiga. Jag har ingen annat vettig dator att program graffet på tyvärr. Kan tillägga att det är ett gammal Geforce 420 typ. Vad kostar ett nytt, liknande?
Kan vara grafikkortet också, men det är ovanligt att grafikkort bara lägger av så då de tål nästan dubbelt så höga temperaturer än en processor innan de går sönder.
Ett nytt MX420 kostar la 200 spänn begagnat max. Värt att tillägga är ju att det är ett Geforce2 mx200 med en småt uppdaterad gpu. Så satsa på ett bättre grafikkort, t.ex. ett geforce4 ti4200 är ungefär fyra gånger bättre än ett mx420.
Annars för att vara på den säkra sidan kan du ju testa att sätta i ett annat grafikkort i datorn o se om det hjälper, dock tror jag att det är processorn det är fel på.