Premier league överskattad
Dagens resultat visar ytterligare hur överskattad premier league är, united blir totalt utspelade av la ligas 5:a athetlic bilbao som ligger 30(!) poäng efter real madrid, atletico madrid, just nu 9:a i la liga imponerar också idag mot besiktas efter att tidigare enkelt slagit ut Lazio.
Detta är ju inte någon engångsförteelse heller, united utslagna ur en usel grupp i champions league, PL's ligaetta city utslagna i en tuff grupp men man tycker ändå att dem ska ta sig vidare emot italiens ligafemma och ett bayern munchen som inte imponerat i år (om vi utgår från att enligt de flesta är PL skulle vara överlägset bästa ligan)
Som martin åslund sa i dagens superlive är barcelona och real madrid helt enkelt väldigt bra lag som håller högre klass än premier leagues topplag och har båda en hög lägstanivå, därmed det stora gapet ner till 3-4:e platsen i la liga.
Kan utan att vara partisk säga att både serie A och La liga håller högre klass än PL i dagens läge, då pratar jag inte bara om toppen utan även mitten och bottenlagen.
Premier league har haft många maktskiften, liverpool, united, chelsea,arsenal och nu city har alla varit absoluta topplag en gång i tiden med meriter i både europa och ligan. Flera av dessa lagens nuvarande nivå är vad jag tror överskattade p.g.a tidigare meriter, än om de blivit sämre fotbollslag ses de fortfarande som topplag.
Nu är jag medveten om att t.ex. united har större fokus på ligan och inte spelar med sitt absolut bästa lag, men man ska ändå inte bli såhär utspelade av athletic bilbao, där det i slutändan blev 9-18 i skott.
Diskussion: Är PL överskattad? Bevisar denna säsong europaresultat att premier league inte längre är världens bästa liga?
Bara en fundering..
Celta Vigo och Leeds kom båda till semifinal i CL varsin gång under 2000-talet. De åkte ur högstaligan samma säsong som de kom dit (Leeds gick senare i konkurs). Skulle detta alltså betyda att Spaniens näst högsta division och Englands näst högsta division var lika bra som resten av Europas högsta divisioner?
Bara en fundering..
Se på Arsenal t.ex. När dom väl spelar bra, så spelar dom bra. Men dom har ju sjuk lägstanivå.
#2 Pfft, Bundesliga vinner ju då, skärp dig. :) Där snackar vi suicidfotboll.
#7 3 lag? 4 lag som kan gå till CL i Spanien och just nu är det sjukt många lag som kan ta 4e platsen 11an Espanyol ligger 5 poäng efter 4an Levante
Stoke och Fulham? Eh, nä.
Det står mellan Chelski, Arsenal, Tottenham och Newcastle.
Liverpool är ärligt talat ute ur spelet. Detta om två platser. I Serie A är det som du säger i det närmsta 3 lag som kämpar över en kvalplats.
I La Liga är det ju 8 lag inom fem poäng från varandra för 4:e platsen. Ett 9:e som sticker ut är Valencia på tredje.
Sup fags xD karma
England har ju passionen i fotbollen, men inte spelarna som kan leva upp till de gamla meriterna.
Skrivet med min Android-mobil
Seire A? Folk lägger sig för att en mygga flög förbi, pinsamt.
Finns vadå.. 2-3lag? cmon
varför engelskaligan är svagare atm:
United - van der saar, scholes (iofs back nu), neville, ronaldo och så har backlinjen sett sämre ut än på många år, därför dom knackar atm imo. Fast hatten av att dom ändå är i toppen, sjukt.
Chelsea - Anelka, Alex. Truppen här börjar bli sjukt gammal. Cole, Ivanovic, Terry har sett sjukt stabbiga ut. Lampard på bänken? maoulda, drogba och torres är alla ggade.
Sedan måste jag säga att carvalho var ett sjukt tapp och att plocka upp meireles som suger.
Liverpool - har nu sjunkit i några år. värdelösa värvningar imo. Gerrard kan inte carrya lika hårt nå mer. Henderson, Carroll, downing håller inte måttet. Adam vet jag inte vars jag ska placera riktigt. Suarez är intressant, även bellamy har varit bra.
Arsenal - omg..Fabbe, Nasse, clichy, Wilshere, arshavin. Inga dåliga tapp. Nyförvärven har inte varit i arsenalklass. Enda som jag tycker har varit bra är Arteta. Mertesacker har varit ok.
Enda matchen på länge jag tycker dom spelade bra gooners var nu mot milan, tröck upp ytterbackarna som man skall och skapade rätt bra press. Även om milan var helt under isen.
City - obviously good? Silva, Aguero, Adam, Nasri, Yaya... behöver inte säga så mycket... $$$ rules. Men mancini har styrt upp det riktigt bra. Dom hade en riktigt svår grupp i CL, ingen skam att åka ur den.
Totteham har något intressant på g... men kan inte utmana riktigt i europa tror jag, vi får se nästa år.
Ah, ffs texten ser ut som skit, nåja... w/e :-D
Engelska topplagen har tappat och Barcelona och Madrid har bara sugit upp de absolut bästa spelarna; Sanchez, Fabregas, Ronaldo, Özil.. osv
Tottenham, Chelsea och Arsenal är likvärdigt med andra lag i samma positioner i de ligorna. T.ex. Napoli och Valencia. Faktum är att jag tror att Napoli skulle vinna i en grupp mot de lagen.
#0 Din fotbollskunskap är skrämmande....låg. Du är ju helt tappad. Pallar inte hur du kan göra en sån här tråd, med så mycket text, helt utan en grund att diskutera på, FÖRUTOM en praktskräll på Old Trafford.
Jag menar, herregud, det är Europa League, vilket jag garanterar inte taggar Man U lika mycket som CL. Dom bryr sig inte alls lika mycket.
men du är ju tappad så.
Förresten så har England alltid nästan flest lag som går till slutspel och långt i slutspelet. United hade väl gått till slutspel typ 10 år i rad? Finns iaf statistik på att England är överlägset när det gäller att ta sig långt i CL.
Men det nämner du inte..................
Då kan man ju inte säga att de inte är taggade nog att lira i EL, eftersom de trots allt är där för att de var för dåliga för CL.
Man får dock försöka att beräkna in en extra variabel i den här ekvationen, och det är personliga åsikter. Många gillar en liga och de kommer stanna i den ligan oberoende på resultat i CL.
Så ingen statistik kommer få fram ett exakt resultat.
Låt folk kolla på den fotboll som de vill, men det går inte att räkna ut vilken fotboll som är bäst eller sämst.
Frågan borde vara "vilken liga gillar du mest?". Jag bryr mig dock inte längre.
City hamnade i en grupp med Napoli, Villarreal och Bayern München..nough said, dom är inte direkt rutinerade ute i Europa heller.
Barcelona och Real Madrid dock, dom får ju suveränt lätta grupper varenda gång, oavsett vad, men skiten är ju riggat, speciellt i slutspelet.
Sen är jag mycket väl medveten om att Man U inte går all in i Europa league, nämndes även i tråden om du känner för att läsa den istället för att bara läsa första stycket.
I Serie A får spelare betalt för att lägga sig och domare får betalt för att gynna ett lag genom domslut. Milan-Juventus senast t.ex, Milan gjorde mål men linjedomaren såg tydligen inte det och det blev inget mål utav det... så jävla uppenbart att de fått pengar under bordet
Premier League, sjukt jämna matcher, bra kvalité på fotbollen. sköna fans, m.m Viasat har en kanon studio och sänder alltid minst en omgång i HD.
nuff said, PL är bäst
Engelska lag har haft den högsta kvalitén de senaste tio åren i Champions League om man ser till antalet lag som gått vidare till slutspel etc.
Det går inte att säga emot, det är fakta.
Först om främst, Bayern Munchen, när de slog ut City så var de Bayern typ hetaste laget i Europa, de hade väl inte släppt in ett mål i sin liga på typ 10 matcher och vann väl i snitt med typ 5-0 per match. Då fungerade allt för dem, det gör det inte längre.
Bilbao slog United, det är imponerande men glöm inte att Bilbao har även stört Barcelona OCH Real Madrid i La Liga i år.
Allt handlar om hur man bedömer en liga. Är den liga bäst som har det bästa laget? Då är det La liga, för Madrid och Barcelona är bäst nu, det kan ingen snacka om. Men att påstå att La Liga och Serie A(VA?!) har större bredd än Premier League är ju bara löjligt..
Annars är just United inne i en generationsväxling, så inte så konstigt att dom går dåligt just i Europa. Dom är unga och ganska råa, inte alls den erfarenheten som laget tidigare haft.
Chelsea har inte föryngrat sitt lag och har därmed tappat.
Arsenal har problem att behålla sina spelare och är ärligt talat ganska dåliga den här säsongen.
Liverpool har ingen som helst spets i sitt lag och är inte särskilt bra just nu.
Tottenham och city är hur bra som helst jämfört med hur de brukar vara. Men Spurs skiter ju i Europa och city hade en tuff grupp och är högst orutinerade där.
Jag lovar att PL kommer tillbaka starkare nästa säsong.
Så att det är en generationsväxling är bara bullshit. Dem spelar in unga spelare som andra lag gör helt enkelt, typ som Jones, Cleverley, Smalling, Rafael/Fabío.
Men det är en skön mixx, knappast någon generationsväxling där man slänger de mesta av de gamla och bygger om sitt lag på helt andra spelare.. Rooney, Evra, Vidic, Giggs, Nani, Hernandez kommer väl att bli kvar i United en lång tid framöver, om inte Giggs tröttnar.
http://www.fotbollskanalen.se/ 1.2565209/2012/03/09/kviborg_i ngen_tvekan_vilken_liga_som_pr oducerar_de_basta_klubblagen
Kan tillägga att även i gårdagens superlive pratade man om detta, så jag är inte ensam i min åsikt iallfall!
Sen talangutvecklingen i Bilbao och Barcelona Valencia osv är så sjukt långt före de engelska lagens talangutveckling. Engelska lagen som Chelsea City damsuger ju upp alla europas bästa 15-16 åringar men sen får ju bara 1 av 20 plats i laget ändå. Så man köper färdiga spelare från dessa lag istället.
Fotbollskanalens motsvarighet = LUNARSTORM.
Juventus gjorde ett mål som blev felaktigt bortdömt för offside, konstigt händelse om domaren hade varit riggad.
Kan hålla med om kvaliten på viasat jämfört med canal+, arne hägerfors är nog den sämsta kommentatorn genom tiderna, jävlat noll inlevelse.
Dina argument talar dock bara om vilken liga som är mer underhållande, så när du säger att PL är bäst antar jag att du syftar på detta.
Jag har svårt för att se Englands alla prestationer i år som en tillfällighet. Att hela PL helt plötsligt ett år hamnat i en svacka tvivlar jag på, tycker det låter mer rimligt att resten av Europa börjar komma ikapp.
Mycket förståeligt att PL har bäst statistik i CL de senaste 10åren då ligan länge varit ligan med högst klass, frågan är om de på senaste tiden inte håller samma klass.
#26 Okej att city åkte ut ur gruppen var nog acceptabelt och ingen flopp direkt, bayern var faktiskt riktigt bra i början av säsongen och napoli spelade vädligt bra.
athletic är ett klurigt lag och var inte heller förvånad att united fick problem (därför jag bettade på athletic också :D).Grejen med många spanska lag t.ex. atletico madrid, athletic är att de är lag med väldig kapacitet och hög högstanivå, men deras lägstanivå är för låg och dem svajar allt för mycket.
Serie A är ju trots allt jämnaste ligan poängmässigt och till skillnad från la liga och PL inte har ett gap mellan 2an och 3an, femman Napoli är i åttondelsfinal med 3-1 överläge mot Chelsea, Inter nämner jag inte då de hade en lallargrupp i CL och kommer åka mot Marseille, gör en katastrofal säsong i överlag. Tror definitivt PL, La Liga och Serie A har likvärdig bredd.
Beror hur man ser på saken, spelar united dåligt i Europa eller är de andra lagen bättre? Min fundering är hur united kan prestera så dåligt ute i Europa men ändå vara tillsammans med city relativt överlägsna i PL?
Men vi får se nästa år hur det går!
Haha ja carroll var nog den sämsta värvningen av dom alla, snacka om bortkastade pengar.
Dessa herrars kunskapsspann om fotboll innefattar ungefär min lillfingernagel. Sorgligt som fan tycker jag.
Samma sak när Viasat förstörde allting. Tog in Sladjan som är helt värdelös och bara satt framför sin dator, helt utan kunskap och bara tog info därifrån, jag menar, snacka om onödig individ att ha i studion?
Det var bäst när Glenn Hysén & Henke Strömblad fick kommentera ihop. Grym dynamik ihop, sköna analyser och ren och skär passion för fotboll.
Nu har man jävla Glenn Strömberg som man får migrän av att lyssna på. Hans jävla analyser är antingen helt felaktiga (vilket är otroligt med tanke vilken nivå han spelat på!) eller så är dem helt uppenbara och tillför ingenting.
Bosse Pettersson, Ola Wenström.......Dem behöver jag inte ens nämna. Jag skäms fan att dem får hålla på med fotboll överhuvudtaget.
Lars Lagerbäck i rutan är dock en av de bästa dragen på väldigt länge. Så jävla klockrena analyser hela tiden tycker jag, och så säger han vad han tycker.
Resten kan dom kicka åt helvete.
Speciellt subban som sitter vid datorn nuförtiden.
#37 Ekwall kan ju inte mycket, han är mer som en programledare kan man nog säga, kan inte riktigt hålla med om Olof Lundh, tycker han kan sin sak ganska bra. Men hussfelt kan du väl inte klaga på, han är ju grym :)
Glenn strömberg överanalyserar ja, bosse är efterbliven men ola wenström ligger väl snäppet bättre till. Tycker dock inte om lagerbäck, han ska hela tiden relatera till sina jävla landslagsupplevelser som om han var en gud.
haha nej, att city förlorar mot sporting är bara ytterligare något som visar att PL tappat mot övriga Europa. En match säger inget, men en hel säsong av fiasko ute i Europa säger ganska mycket.