Benhinneinflammationen tar kål på mig
Fyfan säger jag bara, jag vill bara såga av mina ben. Jag har nu haft min benhinneinflammation från och till i snart 2 år. Kan inte komma ihåg när den startade. Skulle lira fotboll idag, men blev tvungen att gå av efter 15 min då mina ben började värka igen. Kan knappt gå nu, haltar bara fram.
Jag har kollat runt lite på nätet, men hittar bara information och orsaker till inflammationen, men inte någon riktig lösning (förutom vila...). Hur mycket jag än vilar går det inte över.
Någon här som har haft problem med benhinnorna, och hur gick det för er?
Ha typ en bänk elr något, sätt foten där o böj lite på knäna o luta dig framåt. Säkert dåligt förklarat men jag hoppas att du förstår ^^
Jag har inte gått till någon läkare än, ska göra det. Vill bara höra lite från folk som haft det... och tack zaihtaM hjertaa
http://upload.wikimedia.org/wi kipedia/commons/thumb/d/d4/Tib ialis.png/250px-Tibialis.png
Det som fick min att gå över var: gå till en läkare och få Pronaxen 500mg utskrivet, käka en sån varje kväll och morgon, och sen vilar du benen, samt maserar dem. gick väl över efter typ 4-5veckor & då höll jag mig borta ifrån allt som har med motion att göra, riktigt trist men men..
Så passa dig med det, så att du ej får kronisk benhinne, då kan du räkna med att slänga upp fotbolls skorna på hyllan för resten av livet.
hoppas det hjälper något.
kolla runt lite här ----------> http://www.benhinneinflammatio n.se/benhinneinflammationbehan dling.html
bjussar på stav fel jaao!
Just eftersom du verkar ha så kraftiga problem alltså. Annars brukar det hjälpa med att bara ta det lugnt, dvs att leva normalt liv utan att man t.ex. springer. Men i ditt fall så skulle man nog rekomendera att du i princip är en grönsak i en vecka.
Det som dock hjälpte mig var att käka smärtstillande (receptbelagda) och gå till en ortoped som fixade speciella sulinlägg som jag fortfarande använder dagligen eftersom jag är plattfotad också.
Idag tränar jag som vanligt då smärtan försvann nån gång för ett år sen men jag rekommenderar starkt att få speciella sulor, det känns inte bra i början att gå på de men man vänjer sig samt att inflamationen gick över inom 1-2 månader och jag tränade samtidigt!
Gå till läkaren först och se vad de rekommenderar för dig.
Slutade med att han var borta från fotbollen konstant i 2år samt 3 eller 4 operationer om jag inte minns fel.
Gör nått åt det innan du behöver operera!
Killen gick på kryckor i flera månader efter det.
haha
http://data.fuskbugg.se/skalma n01/benhinna.jpg
Är sämst på att rita men jag hoppas att du förstår xD
1. Skaffa BRA skor.
2. Spring gärna inte på asfalt.
3. Smärtstillande krämer, tigerbalsam.
4. Tryckförband.
5. Vila.
Jag hade det för ett antal år sedan och det försvann efter 3 månaders vila.
Ska iväg och köpa 2st av dessa imorrn ; http://www.loplabbet.se/system /search/product.asp?id=1052
Sen skoinlägg av samma företag som formar efter din egna fot..
Kör även med asics skor , funkar bra som fan!
Lyssnat på tränare och kompisar, läst på internet och vart hos vårdcentralen. Inget funkade långvarigt.
Sen gick jag till sjukgymnasten och fick massa bra tips och ett stretchningsprogram. Ska till en klinik imorrn och skanna mina fötter för att se om jag behöver stöd för dom och ska börja träna lungt i början på Februari. Få se om det löser sig.
Mitt råd är att du går till en sjukgymnast så snart du kan (eftersom om det blir kroniskt måste man operera eller ta till dyra behandlingar) om du är under 18 kostar det ju ingenting. Är antagligen värt pengarna även om du är över 18.
Hoppas det fixar sig. :)
Jag har ett par som likar dessa. Viktigt att de har hård sula.
Sen gäller det att träna bort det, spring på mjukt underlag t ex gräs, konstgräs, mjukskogsväg mm.
Sen i duchen spola med kallt o varmt vatten i omgångar så du får igång blodflödet, samt dra på lite voltaren salva innan du ska ut o springa.
Men det gäller som sagt att träna bort skiten, så muskeln som befinner sig under vaden ploppar ut. Det är det som gör ont eftersom muskeln växer och hinnan töjs ut.
Gör även mycket tåhäv, och stretcha genom att sitta på benen med fötterna pekande bakåt.
GG