Som en del av er förmodligen vet så kommer det att bi 20 års gräns på samtliga krogar nu efter nyår.
Men som tur är har de nu gjort om lagen och vi som blivit 18 i år och redan kunnat gå ut på krogen kommer att få göra det även fast vi inte är 20!
Vad tycker alla ni 88or som blivit lurade på krogen om det då?
dom kollar inte legg så ofta iofs :p
Inte bra.
Jag är förvisso inte 88, jag är 89.
Men jag känner mig blåst ändå.
Vänta två år till :/
Ska de höja till 22 år för att komma in på systemet då också eller? Låter bara dumt tycker jag ;/
jag är 88a och jag tycker det e skit , kommer bli mer problem på stan om alla 18 åringar får dra på privat fester osv istället.. thats it .
Ni kan nog ta det lungt ett tag till :) I alla fall jag, fyler 18 30 dec :D
De angriper problemet från fel håll de jevla fjollarna. Stänger man ute ungdomar från uteställen så minskar man knappast konsumtionen av alkohol. Man skapar istället tristess, skadegörelse och bråk.
Politiker är riktigt jevla dumma när de handlar om alkoholdebatten.
Vad har ni i studie/barnbidrag? 1000 kr eller nåt sånt, då har ni max råd att bränna 250 kr per helg om ni som dom flesta går ut lördagar..
En normal arbetande person kan ju lägga det dubbla utan problem, samt att man slipper attityder som din..
Jag har rätt och du har fel, Stagliano FTW
#25 Arg idag eller?
Btw jag skulle nog inte köpa ut till yngre. kanske dom "närmaste" kompisarna men inte bara lite random. Eftersom jag har ett samvete å inte gör sånt.
#28 jepps så kan det vara men måste man dra alla över en gräns? min attityd? vad är felet på den. jag ifrågasätter dej bara å jag är inte direkt som jag är på fragbite när jag är full. Sen så är det du som säger att alla 17-18 åringar är så fattiga. tycker det är du som har lite fel på attityden men förstår hur du menar.
DÅ har det tamejfan gått för långt, nej de flesta småbarn varken jobbar eller får särskilt mkt stålar av sina föräldrar, precis som det ska vara! Ni är ej en köpstark demografisk grupp och därför är krögarna ej intresserade av er. thats all folks
#32 nej inte arg stör mig bara på sånna som han idioteN
Suck.. är 88..
Det jag läste var att först kom de med förslaget att alla som inte fyllt 20 inte ska få gå på krogen men sen så ändrade de sig när det var så pass många 18 och 19 åringar som gnällde om att de redan fått vara på krogen 1-2 år redan och bör därför få det. Då hade de ändrat förslaget.
Själ tycker ja de suger :(
är 89 såå haha :P
http://www.svd.se/dynamiskt/in rikes/did_10355770.asp
Om någon har en mer uppdaterad källa, tillrättavisa mig.
Fyller själv 18 i april, har däremot sprungit på krogen lååångt före det, man är nästan less. Jag tycker att åldersgränsen är ett dåligt förslag, det finns ju redan krogar med 18-20 och 25-årsgräns, t.om 30! Med lite högertänkande här kan man säga att vi inte behöver någon förmyndarstat som bestämmer om åldersgränser, utan låt krogarna själva bestämma.
Punkt
Tror dock inte att bråken osv kommer minska ifall dom gör det, snarare fler som kommer att hänga på stan och då blir det kaos..?
GÖtt o se alla 18 åringar tagga till iaf, ni har ju bara 2 år kvar era knoddar
Tycker det är bättre att festa där vakter m.m har koll på vad man gör..
stagliano du är hur gammal?
Dom höjjer ta mig fan allt som finns nu för tiden. Inte nog med det, dom ska ju övervaka all kommunikation människor i mellan. Man har ju ingen frihet alls längre.
Detta kommer definitivt öka all sort av fylla ute bland bostäder m.m. och bostäder kommer gå till spillo med ett par besvikna föräldrar. På krogen har dom kontroll över folket och vakterna sköter fyllona. Med andra ord är det säkrare där då det knappt hinner bli bråk.
Om vi tar Grekland.. där har dom ingen åldersgräns men jag har inte sett någon full grek i princip när jag varit där. Dom var ju vana vid det och då var det inget kul. Vem som helst får köpa. Men i Sverige måste man vara en tuffing och känna en 20-åring eller någon 18-åring som kan fixa dricka åt dom. Så hade det inte varit om möjligheten alltid funnits där.
Visserligen skulle alla 12-åringar supa skallen av sig om dom sålde stark-öl i kvarterskiosken..
Men alla gränser och skit som finns gör att det bara blir mer spännande och värre saker händer. Tror fan Sverige kommer stupa snart.
EDIT: Jag är 19 nu så jag kommer ha möjligheten att fortsätta med krogbesök. Läste #70's inlägg angående 'för cool'.. och så tänkte jag på någon kommentar om att ungdomarna inte hade råd att spendera pengar på mer än 2 öl.
Så jävla fel så det inte är sant. Dom har ju sitt studiebidrag och kanske även jobbar extra + pengar från föräldrarna. Vi som jobbar måste ju betala annat så det blir ungefär lika mycket pengar över.
När jag gick i 3an hade jag iaf råd med krogen minst 4 ggr per månad och då kunde jag supa mig dyngrak utan problem. 1000 / 4 = 250
En bärs kostar ca 50.. 250 / 50 = 5
5 bärs på krogen plus förkrök kan nog få dom flesta lite runda om fötterna.
Jag har även många polare som är yngre än mig och dom är ofta mognare än många på mitt jobb som ska skryta om folk dom pucklat på under helgen m.m.
Men å andra sidan tror jag det luktar fejk en he ldel på den här tråden!
Men man får se de positivt, gött o slippa "småbarnen" när man fyllt 20..
slipper ju er kids
Sen att du vill träffa mig på krogen o göra vad? slåss? du ser, småbarnen har problem med attityden. Stanna hemma lr gå på ungdomsgård plz..
En sak till. Vad jag har sett är det snarare de som är lite äldre som står för större delen av fylleslagsmålen.
Det bevisar att du inte är speciellt mogen.
Jag är 18, och hade mitt första krogbesök för 3 veckor sen.
Det var riktigt skoj, och vi hade bara kul, jag brände väl en tusenlapp eller något, och det är något jag kan göra varje gång jag går ut.
Jag är alltid trevlig på krogen, oavsett vad, och strävar efter att ha kul.
Dra inte alla under 20 under en kam, vi är inte likadana.
Visst, det finns demdär rötäggen som vill slåss å impa på brudar, men låt dom vara. :)
skämt å sido, 20 år för krogen?
please omg
Kan även tillägga att jag drar verkligen inte alla över en kam, jag har varit på krogen typ varannan vecka i snart 2 år och jag vet vad jag har sett och det är OFTAST folk som är åldrarna 18-19 år som startar bråk och är mest "kaxiga" på krogen.
Jag jobbar 4 dar i veckan och går i skolan. så bortskämd är jag icke.
Det är nästan som man vill att det ska bli 20+ så man slipper dej på krogen.
Tycker det verkar som vissa av dom äldre hyser ett visst agg mot dom yngre.. kan det vara dom som spöar på småbarnen på krogen? :o
iofs så bryr sig inte pubben så mycket om att kolla legg alltid mindreåringar på pubben.