Klippa gräs som business?
Tjenare Fragbite!
Nu är det så att jag är 17 år och är riktigt taggad på att fixa en egen liten "business" i sommar! Jag är inte alls taggad på att skaffa ett vanligt sommarjobb då jag vill försöka utforska att starta eget och få det att funka helt själv.
Min plan är då denna: Jag tänkte gå runt i det (massiva) villaområde där jag bor och berätta vad jag heter, samt fråga om de är intresserade av att få sin gräsmatta klippt i sommar. Om de säger ja så får de skriva ner namn, adress och telefonnummer på listan. Jag ger dem då ett papper med information om mig, priser och att man får ringa eller messa mig då man behöver klippning osv. Har aldrig haft svårt att snacka så detta borde inte vara ett problem.
Planen är också att jag ska köpa en ny gräsklippare. Har sökt runt lite och man kan få en ganska bra klippare för runt 2-3k.
Jag hade inte tänkt att tjäna hur mycket som helst på detta utan bara för att lära mig att sälja in sig själv hos folk och att få något att göra på sommaren. Finns riktigt många gräsmattor där jag bor och tror verkligen på att detta kan funka riktigt bra.
Förstår er som säger att jag ska skaffa ett riktigt jobb osv, men känner också att detta är roligare plus att jag lika gärna kunde skita i sommarjobb eftersom pengar inte är något problem, vill mer lära mig att starta en business.
Mina frågor är då: Har ni gjort liknande saker själva? Funkade det för er? Hur gick ni till väga? Tror ni på min idé eller har ni några tips för att få det att funka?
Ps: gillar att jobba hårt, plus att man får en fin bränna.
Tackar på förud!
#2 varför är det ett problem? Ska kolla upp skatten.
SVAR: Varför inte starta ett UF företag?
"Jag tänkte gå runt i det (massiva) villaområde där jag bor och berätta vad jag heter, samt fråga om de är intresserade av att få sin gräsmatta klippt i sommar. Om de säger ja så får de skriva ner namn, adress och telefonnummer på listan."
SVAR: Du kan ju också sätta upp lappar på dörrar och lyktstolpar osv. med din kontaktinformation.
"Planen är också att jag ska köpa en ny gräsklippare. Har sökt runt lite och man kan få en ganska bra klippare för runt 2-3k."
SVAR: Lägg helst upp en budget på inkomster och utgifter. Ta med kostnad för reparation (om det behövs), bränsle, kläder och jag rekommenderar även att du skaffar dig en grästrimmer då du kommer att stöta på folk som vill ha gräs klippt i tighta områden och det är bättre att använda om de har sten i gräset eller vid ojämnt underlag.
"Tror ni på min idé eller har ni några tips för att få det att funka?"
SVAR: Om du vill och har tid så kan du ju tänka på att göra det till en helårsbusiness med snöskottning, lövkrattning osv.
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/ungaforetagare.4.58d555751259e4d661680006480.html
Fortsätt i dessa spår!
GL med iden!
#10 tack för tips och bra länk :)
#11 Haha ska jag göra! ;)
Har själv jobbat inom "trädgårdsskötsel"
För det första ska du veta hur man tar hant om en gräsmatta. Det är inte bara tuta och köra. Är det (för)blött ska du inte köra varken handgående gräsklippare eller åkbar gräsklippare, pga 1) Du skadar gräsmattan, 2) du har stor halkrisk. Du ska även också ha skyddskläder, såsom stålhätta och varseljacka.
Det finns några till saker på just den delen, men dessa två är de viktigaste.
Är det för torrt ska du inte heller klippa då du kommer skapa gråa / bruna fläckar då jorden torkar och inte tar åt sig näring. Du ska även veta när du ska gödsla och ge mer näring åt gräset, speciellt om du har en uppsamlare på gräsklipparen.
Gräset som samlas upp ger till viss del bra, naturell näring i backen och därför är det dumt att ta upp det. Däremot så ger det ett snyggt, fräscht utseende. Så är detta fallet så ska du tillföra visst gödsel för att ge näring åt marken.
Finns det något mer du vill veta så kan du pm'a. (Så nej, det är inte bara och bara)
/ Blivande Fastighetstekniker / skötare.
#19 just det som jag tror är fördelen här. Bor nästan bara gamla par och barnfamiljer här. Typ 20% som har lite äldre barn. Får se hur det går! Tack för varning dock :)
#21 Oj! Hade inte ens tänkt så långt! Ska absolut kontakta dig om jag har andra frågor om detta :) Tack!
High Chaparral är ett svartbygge, om du är 17 bast så ska du lyssna på #22 och tjäna lite jävla pengar istället.
#21 Har det någonsin regnat för dig under sommaren? I så fall är du nog den förste haha.
DET ÄR GRÄSMATTOR HAN SKA KLIPPA, INTE ÅKRAR! Asså shit.
Det är sommar, SOMMAR när han hade tänkt att göra detta, det blir varken för blött eller för torrt för vi bor i Sverige tyvärr. Det hade varit en annan femma om vi bodde någonstans i Australien, då kanske det kan bli för torrt.
Kör hårt. Rätt tänk och rätt driv kan få vilken verksamhet som helst att bli framgångsrik. Bästa tipset är att verkligen behandla det som ett 08-17 jobb när du väl börjar med det. Folk som "startar eget" har en tendens att inbilla sig om att de knappt behöver jobba något för att det är deras egna business. Du verkar ju ha rätt attityd.
Sen hade jag verkligen kört det svart under första tiden. Märker du att det är en riktigt lönsam idé som faktiskt tjänar pengar kan du efteråt börja fundera på att konvertera till ett riktigt företag men nobody gives a shit i början.
Är det för blött så skadar du gräsmattan när du går och drar med klipparen, vare sig det är en gående eller åkande. Så simpelt är det.
Svensk sommar är allt från perfekt. Antingen är det torka i flera veckor eller så är det fucking Niagarafallet från himlen. Det har regnat i Gävle i två dagar och mattorna här är redan nästan för blöta för att arbeta med.
du ska veta hur man hanterar de tre
Om man ska vara helt professionell ska du även veta de tre olika gräsytor: prydnadsgräs, bruksgräs samt högvuxen gräayta.
Bruks är vad som används på alla publika ställen och även de gräsmattor som finns på tomter.
Du ska också klippa i olika riktningar för att undvika spårig matta. Klipp sakta för ett bra resultat.
Du ska även ta hand om gräsklipparen genom att göra ren den samt t.ex vässa knivarna. Så i detta ska du veta hur man hanterar den specifika klipparen och vet du vart man får tag på den informationen?
Du ska också trimma före klippning.
Gör man inte dessa steg och följer reglerna kommer tillslut gräsmattan se skit ut.
Simple as that.
#31 har klippt vår egen gräsmatta på samma enkla sätt i flera år. Har inte tänkt på något av dessa saker du nämner förutom att man inte ska klippa när mattan är blöt. Det har funkat bra och vårt gräs är inget alls fel på :)
Er gräsmatta kanske har tillräckligt mycket näring vilket som, och då behövs ju inte den extra näringen från t.ex Algomin. Däremot kanske dina grannar / andra folk i kvarteret inte har den turen och då kommer dessa "vanliga fel" folk gör leda till dåliga gräsytor.
Det finns många tekniska saker man ska tänka på, men jag vill bara förmedla att du kommer handskas med kunder. Folk du ska göra glada med klippresultatet. Så börjar deras mattor bli gråa / bruna måste du kunna stå på dig och veta vad du ska göra för att motverka just detta.
En liten sak du ska tänka på är att knivarna måste vara vassa på klipparen, annars kommer den inte klippa genom gräset och slå ner det istället, vilket gör att gräset huggs dåligt, vilket ytterligare en gång förstör det. Vässa kan du göra själv och skall göras en gång i veckan eller efter 20 timmars effektiv användning.
Jag tycker det är bra vad du gör. Du får erfarenhet att driva något eget vilket är skitbra. Sen kan du ju göra några fulingar, t.ex skaffa dragvagn till moppe om du har sån för att kunna frakta runt klipparen.
Så länge inte kunderna säger något så är det helt lugnt med att inte betala skatten på det han får ihop.
Så varför ska han betala för?
Tycker du bara ska tuta och köra! Jag hade först och främst sett till och ta reda på så du får ett vettigt pris, räkna lite lätt på dina utgifter du kommer behöva lägga ( t.ex. bensin osv.) Sen lägger du på en liten vinstmarginal. Denna får inte vara så hög till en början för att du snabbt ska få en stor kundkrets. Bättre och smyghöja lite allt eftersom.
Sen se till och ha en "ickemotorisk" gräsklippare. Så ifall din vanliga gräsklippare går sönder kan du ändå erbjuda kunden färdigklippt.
Tipsen du får om hur man hanterar gräsmattor osv är ju jättebra! men lägg inte för stor energi på det tycker JAG. istället kan du ha det i bakhuvudet och glänsa lite bland kunderna och kanske tjäna lite pluspoäng för att visa dina kunskaper och förklara hur du vill klippa för bästa resultat. Men enligt mig är det absolut viktigaste att försöka skaffa sig en större kundkrets, vilket inte nog är några problem om du visar dina sociala skillz..
Förövrigt kör hårt, låter som ett riktigt kul projekt! Vem vet nästa sommar kanske du har anställt två polare som jobbar åt dig och du bara glider runt jagar kunder och glassar.