Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
ondska är att göra många illa för att själv må/känna sig bättre, beror iof på om de e krig men att göra saker mot helt oskyldiga människor för en personlig åsikt är ondska, tex breivik
Jag skulle nästan säga att egoism i sig är den största delen av ondska, eller jag menar, allt ont man gör är egoistiskt på ett sätt, man sätter sig själv före andra eller man skadar andra för att man själv ska må bättre och liknande.
Vet inte hur jag ska förklara det, men hoppas du förstår vad jag menar?
#12 Ja jag är lite inne på samma bana faktiskt. Egoism är definitivt en del i det, men om jag köper mat till hemlösa med syftet att jag mår bättre av det själv är ju också egoistiskt på ett sätt. Jag förstår vad du menar och det är runt egoism jag verkar hitta den mest rimliga definitionen iaf.
Återkom till den här tråden, ville bara fråga om det är en uppgift du fått i Psykologi B?
Gjorde den får några veckor sen nu och tänkte lägga upp ett utförligare svar till andra som kan behöva hjälp :)
Svårt att definera ordet ondska.
Ex Batman:
Jokern --> 1. Befolkningen i Gotham city tycker att Jokern är ond. 2. Jokern folk, d.v.s. de kriminella anser att Jokern är god.
Batman --> 1. Befolkningen i Gotham city anser att Batman är god. 2. Jokerns folk anser att Batman är ond.
Ifall läraren bara vill ha ett snabbt svar kan du säga Sverigedemokraterna eller Jimmie Åkesson, MVG dirr
#25 Är verkligen hat motsatsen till kärlek? Både kärlek och hat är starka känslor, borde inte motsatsen till båda då vara inga känslor alls.
OnT: Jag tror inte att ondska eller godhet existerar, eftersom allt handlar om synsätten. Oerhört subjektivt ämne som är olika för alla. Empati har många svarat är godhet, men om vi tar ett exempel som att skänka pengar. Man skänker pengar för att det får en att må bra, dvs att bry sig om andra får en att må bra. Så på ett sätt är det egoistiskt att skänka pengar, eftersom man gör det för att man mår bra av det.
#32 Handlar om synsätt som sagt. Jag ser det som att älskar du någon, bryr du dig mycket om någons existens, detsamma gäller om du hatar någon. Om du däremot skiter fullständigt i någons existens är det motsatsen, eftersom det är motsatsen till hat/kärlek. Håller tyvärr inte med dig på sista raden, för mig är motsatsen till känslan hat, ingen känsla alls. Och motsatsen till känslan kärlek är ingen känsla alls. Dvs att total likgiltighet har 2 motsatser, hat och kärlek.
Några få ord som jag iallafall kan förklara som grunder till ondska
Lite luddigt förklarat:
Grupptänkande - Att inte tänka kritiskt åt det mesta man hör av folk i sin omgivning.
Nazism är ett bra exempel på det här. Vita håller sig med vita. Vita känner ett hot ifrån en annan folkgrupp och väljer därför att ta en simpel väg genom att få bort den andra målgruppen utan att kritiskt granska det man själv gör.
Flera män i gruppen säger "Vi kan väl utrota hela bunten". Alla håller möjligtvis inte med, men man tiger och håller sig till sin "flock".
Detta sker bland annat i Sekter, politiska partier, nationaliteter med mer.
Auktoritet - Stanley Milgram förklarar det bra "”Vanliga människor som gör sitt jobb kan lätt bli del av en destruktiv process, även om det går rakt emot deras egen moral.”".
Återigen så är Nazismen ett bra exempel.
För er som har sett "The experiment" eller läst om "Milgrams Experiment" eller "Stanford Prison Experiment" så har ni antagligen fått en bra inblick i hur makt eller lydnad av folk med högre auktoritet utan kritiskt tänkande kan leda till förödande situationer.
Gemenskap överlag, att man delar in sig i grupper - Det är helt och hållet naturens lag att man delar in sig i grupper. Kolla runt er så ser ni hur folk med olika klädstilar, etniciteter, intressen eller politisk åsikt håller ihop i grupper.
Detta kan leda till att ni anser att er grupp är mer värd, eller bättre än andra.
Nu har ju inte klädstilar och intressen direkt lett till några större hemskheter men exempelvis folkmordet i Rwanda mellan Hutuerna och Tutsierna. Dessa två folkgrupper har hållt sig överens länge i Rwanda.
Det var en Tysk koloni som efter Första världskriget blev en Belgisk koloni.
När Belgierna började påstå att "Tutsier är mer lika den europeiska rasen" började Tutsierna förtrycka Hutuerna. Det hela blev en stor konflikt som slutade i att runt 1 miljon människor förintades, bara för att någon annan sagt att "Ni är bättre än dem".
Där är lite av min sjukt luddiga förklaring av vad ondska är.
Har säkerligen fel i flera punkter, och man förstår väl inte direkt allt jag menar men skrev nyss ett 5 sidor långt arbete angående ämnet i Psykologi B där jag utvärderat det hela utförligare och min lärare var iallafall nöjd så jag antar att min teori inte är helt felfri.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Skrivet med min Android-mobil
Skrivet med min iPhone
Vet inte hur jag ska förklara det, men hoppas du förstår vad jag menar?
Gjorde den får några veckor sen nu och tänkte lägga upp ett utförligare svar till andra som kan behöva hjälp :)
OnT: #1 sare
Svårt att definera ordet ondska.
Ex Batman:
Jokern --> 1. Befolkningen i Gotham city tycker att Jokern är ond. 2. Jokern folk, d.v.s. de kriminella anser att Jokern är god.
Batman --> 1. Befolkningen i Gotham city anser att Batman är god. 2. Jokerns folk anser att Batman är ond.
Ifall läraren bara vill ha ett snabbt svar kan du säga Sverigedemokraterna eller Jimmie Åkesson, MVG dirr
Tex. Att älska någon, då är motsatsen är att hata någon.
Ödmjuk - Egoistisk osv.
Utan ondska så finns det ingen godhet.
Dock så är det väl ändå rätt subjektivt, eftersom att en som uppfattas som ond av någon kan anses vara god av någon annan.
Jag tycker även att skada djur är ett tecken på att det brister av någon slags godhet i en person.
OnT: Jag tror inte att ondska eller godhet existerar, eftersom allt handlar om synsätten. Oerhört subjektivt ämne som är olika för alla. Empati har många svarat är godhet, men om vi tar ett exempel som att skänka pengar. Man skänker pengar för att det får en att må bra, dvs att bry sig om andra får en att må bra. Så på ett sätt är det egoistiskt att skänka pengar, eftersom man gör det för att man mår bra av det.
Att känna ingenting skulle väl i så fall vara mellantinget?
Ja, men då blir det ju en helt annan sak så i det fallet har du nog rätt.
Men motsatsen till känslan: Hat, blir ju känslan: Kärlek.
Jag vill påstå att motsatsen till likgiltighet är sentimentalitet, sen vad för känsla det är, det är egentligen inte relevant.
Motsatsen till hat blir kärlek, kärlek är + medans hat är - medans likgiltighet är 0
Jag tror jag förstår vad du far efter men om du ställer frågan vad är motsatsen till kärlek så är svaret: Hat.
Ren ondska uppkommer ur en person med dålig uppväxt och svåra motgångar förutsatt att denne person har en så kallad "ondske-receptor"/ond gen.
Lite luddigt förklarat:
Grupptänkande - Att inte tänka kritiskt åt det mesta man hör av folk i sin omgivning.
Nazism är ett bra exempel på det här. Vita håller sig med vita. Vita känner ett hot ifrån en annan folkgrupp och väljer därför att ta en simpel väg genom att få bort den andra målgruppen utan att kritiskt granska det man själv gör.
Flera män i gruppen säger "Vi kan väl utrota hela bunten". Alla håller möjligtvis inte med, men man tiger och håller sig till sin "flock".
Detta sker bland annat i Sekter, politiska partier, nationaliteter med mer.
Auktoritet - Stanley Milgram förklarar det bra "”Vanliga människor som gör sitt jobb kan lätt bli del av en destruktiv process, även om det går rakt emot deras egen moral.”".
Återigen så är Nazismen ett bra exempel.
För er som har sett "The experiment" eller läst om "Milgrams Experiment" eller "Stanford Prison Experiment" så har ni antagligen fått en bra inblick i hur makt eller lydnad av folk med högre auktoritet utan kritiskt tänkande kan leda till förödande situationer.
Gemenskap överlag, att man delar in sig i grupper - Det är helt och hållet naturens lag att man delar in sig i grupper. Kolla runt er så ser ni hur folk med olika klädstilar, etniciteter, intressen eller politisk åsikt håller ihop i grupper.
Detta kan leda till att ni anser att er grupp är mer värd, eller bättre än andra.
Nu har ju inte klädstilar och intressen direkt lett till några större hemskheter men exempelvis folkmordet i Rwanda mellan Hutuerna och Tutsierna. Dessa två folkgrupper har hållt sig överens länge i Rwanda.
Det var en Tysk koloni som efter Första världskriget blev en Belgisk koloni.
När Belgierna började påstå att "Tutsier är mer lika den europeiska rasen" började Tutsierna förtrycka Hutuerna. Det hela blev en stor konflikt som slutade i att runt 1 miljon människor förintades, bara för att någon annan sagt att "Ni är bättre än dem".
Där är lite av min sjukt luddiga förklaring av vad ondska är.
Har säkerligen fel i flera punkter, och man förstår väl inte direkt allt jag menar men skrev nyss ett 5 sidor långt arbete angående ämnet i Psykologi B där jag utvärderat det hela utförligare och min lärare var iallafall nöjd så jag antar att min teori inte är helt felfri.