Under Köln-Majorns slutspel hände det som inte får hända – en person i publiken lyckades ta sig upp på scenen mitt under en match. Efter lördagens incident ökade ESL säkerheten på eventet, men ändå skedde det ännu en gång under gårdagens final, enligt Dust2 Brazil.
Stormningen verkar ha varit en koordinerad aktion då de båda fansen hade liknande utstyrsel, klädda i varsin T-shirt med Svampbob-motiv. Rapportering från eventet visar dessutom att ESL ökat säkerheten kring scenen genom att minska säkerheten kring ingången, vilket påstås ha lett till att vissa besökare kom in på arenan utan biljett genom hål i staketet.
s vd, Arjan "Sakken" Sydhagen Dalsøren, flaggade för bristande säkerhet redan tidigare under slutspelet, innan incidenterna skedde.
"Jag har varit här i två dagar och har inte blivit kollad en enda gång," skrev han på X. "Sorry, men det är inte bra nog. Spelarna, fansen, alla partners och alla som är på plats förtjänar den bästa säkerheten hela tiden. Säkerhet kan inte vara en eftertanke på ett event av den här skalan!"
Stormningen verkar ha varit en koordinerad aktion då de båda fansen hade liknande utstyrsel, klädda i varsin T-shirt med Svampbob-motiv. Rapportering från eventet visar dessutom att ESL ökat säkerheten kring scenen genom att minska säkerheten kring ingången, vilket påstås ha lett till att vissa besökare kom in på arenan utan biljett genom hål i staketet.
Fans are getting into the Cologne Major arena without tickets.
— FrinChez (@NazaSozontov) June 20, 2026
People are walking through gaps in the fences or emergency exits. Some put random colored tape on their wrist to look like they have a wristband
Security sees it, but do nothing and just lets them pass.. @ESLCS pic.twitter.com/HmMRXIqKGN
s vd, Arjan "Sakken" Sydhagen Dalsøren, flaggade för bristande säkerhet redan tidigare under slutspelet, innan incidenterna skedde.
"Jag har varit här i två dagar och har inte blivit kollad en enda gång," skrev han på X. "Sorry, men det är inte bra nog. Spelarna, fansen, alla partners och alla som är på plats förtjänar den bästa säkerheten hela tiden. Säkerhet kan inte vara en eftertanke på ett event av den här skalan!"
Not to be the bad guy, @ESLCS, but why is security so lacking at one of the biggest esports tournaments of the year?
— MZP Sakken (@SakkenMZP) June 19, 2026
I have been here for two days and have not been checked a single time. Sorry, but thats simply not good enough.
The players, fans, staff, partners, and everyone… pic.twitter.com/3CQIGnvtD0





