Ett år senare är åsikterna om CS2 fortfarande blandade.
För ett år och en dag sedan, den 27 september 2023, klev CS2 ut ur betan och blev tillgänglig för alla. Spelet skulle markera en ny era för Counter-Strike-serien, men mottogs med blandade reaktioner. Här är vad Valve har lyckats med under CS2:s första år, och vad de skulle kunna ha gjort lite bättre.
+ Ett par välkomnade förbättringar
Samtidigt har CS2 välkomnat ett antal andra förändringar som mottagits positivt av communityn. Ett hjälpande korshår med tydliga referenspunkter dyker nu upp när spelare riktar granater. Det underlättar kastningen och ökar precisionen. Likaså har jumpthrows förbättrats sedan betan, då de nu är betydligt mer konsekventa. En annan välkomnad ändring är möjligheten att valfritt placera stickers på vapnen, snarare än på förutbestämda platser, vilket möjjliggör en oändlig kreativitet för skinskapare.
Möjligheten att köpa både M4A4 och M4A1-S har varit efterfrågad i ett decennium och är nu äntligen här. Det nya loudout-systemet öppnar upp för olika spelare att ha olika spelstilar utifrån vilka vapen de väljer att ta med till matchen. I praktiken fungerar det dock inte riktigt så, då det finns för så få vapen i CS2 att spelare knappast har det svårt att välja vilka de ska ta med i matchen. Detta öppnar dock upp för Valve att introducera nya vapen i framtiden, vilket även det har efterfrågats i ett antal år.
En annan uppskattad uppdatering var när Valve ändrade CT-spelarnas incendiary granater. Elden sprider sig nu mindre, vilket gör att T-spelarnas upplevelse i tajta utrymmen blir betydligt mycket trevligare. Ett par uppdateringar till ekonomin har dessutom gjort spelet mer balanserat för CT-sidan.
Den virala "Michael Jackson"-peeken är nu ett minne blott. Källa: u/thekappa27
+- Många buggar är åtgärdade, men många andra finns kvar
CS2 fick en turbulent start, där många fans var besvikna med hur spelet kändes. Skjutmekaniken upplevdes som klumpig, spelarens rörelser var tröga och mycket av CS:GOs taktika känsla hade försvunnit. Sub-tick-systemet, som skulle förbättra responsen i spelet, fungerade inte som det skulle och skapade snarare förvirring och frustration. Det fanns dessutom ett antal olika buggar irriterade spelarna.
En majoritet av dessa buggar har dock blivit fixade. Boostbuggen, där spelare inte kunde boosta korrekt, är nu åtgärdad. Likaså har den virala "Michael Jackson"-buggen blivit löst. Många nätverksproblem och spelförstörande buggar är nu åtgärdade. Det finns fortfarande ett antal buggar som frustrerar spelarbasen, men Valve har lyckats göra CS2 en betydligt mer njutbar upplevelse idag än för ett år sedan.
+- VAC har uppdaterats, men många fuskare dyker ändå upp
VAC Live är CS2:s nya anti-cheat-system som direkt märker om en spelare fuskar i en match och direkt avbryter matchen. När den väl upptäcker en fuskare så fungerar systemet väl, men tyvärr slinker alldeles för många spelare genom skyddsnätet. Trots ett flertal uppdateringar till VAC är spelet kryllande med fuskare, och många söker sig därmed till externa matchmaking-sidor som Faceit och Esportal för en bättre upplevelse. Att Valve riktar fokus mot VAC är uppskattat av fans, men många menar att de kan göra mycket mer.
CS2 lovade en mer responsiv upplevelse, men många kritiserar den nya sub-tick-tekniken
- Sub-ticks brister
Vid beta-lanseringen av CS2 var sub-tick-tekniken katastrofal. När CS2 officiellt lanserades var den lite bättre, och den är idag mycket bättre än i betan. Men CS2 kommer enligt många inte nära CS:GO gällande hur responsivt spelet känns. Movement är fortfarande trögt, särskilt för spelare som åtnjuter populära rörelse-inriktade gamemodes som KZ och Surf. Skjutmekaniken är bättre, men spelare upplever att CS:GO gav snabbare respons, hade kortare registreringsfördröjning och i det stora hela bättre flyt. Kritiken mot sub-tick är onekligen den som är mest högljudd, särskilt bland proffsspelare.
- Väldigt få matiga uppdateringar
I somras släpptes fem community-skapade kartor till CS2, och de är hittills de enda nya kartorna som kommit i det nya spelet. Många fans efterlängtade uppdaterade folkkära kartor som Train, Cache eller Cobblestone, men fick istället nöja sig med Pool Day. För den som är intresserad av skins har det likaså varit ett tråkigt år då endast en ny case har släppts. Kilowatt-lådan innehåller det första Zeus-skinnet någonsin, men inga nya knivar, handskar eller karaktärer har släppts.
När CS2 lanserades berättade Valve-anställda om möjligheten att introducera nya vapen till CS2. Några sådana har dock inte dykt upp än. Alla vapen är väsentligen likadana som de var i CS2:s beta - och för övrigt även i CS:GO - vilket gjort den nuvarande metan aningen tröttkörd. Ett par gamemodes, exempelvis Danger Zone, försvann när CS2 lanserades och har ännu inte återvänt. I linje med detta saknar CS2 fortfarande en fungerande sommunity server-sökare, vilket tvingar spelare att använda alternativa metoder för att spela på community servrar.
Pool Day är en av få folkkära kartor som lagts till i CS2. Källa: leplubodeslapin
Framtiden för CS2: Osäkerhet och potential
Communityn verkar enad om två saker: 1) CS2 känns inte som CS:GO och 2) spelet får alldeles för få uppdateringar. Vad framtiden för CS2 håller är osäkert, men spelare kan känna sig trygga att Valve inte övergett Counter-Strike än. Spelet fortsätter vara Valves största sett till antal spelare, och trots en allt fler missnöjda användare lyckas CS2 växa år efter år. Esport-scenen är mer aktiv än någonsin förr, Majors har miljontals tittare och Counter-Strike hyllas fortfarande som en av världens bästa esporter.
Fler uppdateringar till CS2 i framtiden är en självklarhet, även om tidpunkten för dessa fortfarande är oklar. Valve är kända för att jobba i sin egna takt, ofta utan att kommunicera tidsplaner. Även om spelet idag har sina brister, kommer Valve onekligen fortsätta att utveckla och förbättra det. Med fler uppdateringar, både tekniska och innehållsmässiga, kan vi förvänta oss att CS2 kommer hitta sin plats och leva upp till de höga förväntningar som CS-fans har.
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.