David Johnston är skaparen bakom den mest ikoniska kartan i Counter-Strikes historia. Nu berättar 41-åringen historien bakom de_dust2 i NoClips dokumentär "The Origin Story Behind Counter-Strike's Most Iconic Map".
Redan vid 10-års ålder började Johnston att skapa kartor till det klassiska FPS-spelet Wolfenstein 3D. Ett par år senare övergick skapandet till Doom och Quake.
När Half-Life släpptes 1998 skiftade han snabbt fokus dit och framförallt CS-betan. Han släppte sin första karta — cs_tire — till spelet 1999 och den uppskattades av CS-skaparna Jess Cliffe och Minh Le.
Duon önskade fler kartor och när Johnston tog del av skärmdumpar från Team Fortress inpirerades han av spelets sandliknande textur och senare samma år släpptes de_dust.
Kartan blev snabbt en succé och ett år senare följde han upp med ytterligare en succé — de_cbble. Hans största succé väntade dock runt hörnet och 2001 skapades historia när de_dust2 släpptes.
Se hela dokumentären nedan:
Redan vid 10-års ålder började Johnston att skapa kartor till det klassiska FPS-spelet Wolfenstein 3D. Ett par år senare övergick skapandet till Doom och Quake.
När Half-Life släpptes 1998 skiftade han snabbt fokus dit och framförallt CS-betan. Han släppte sin första karta — cs_tire — till spelet 1999 och den uppskattades av CS-skaparna Jess Cliffe och Minh Le.
Duon önskade fler kartor och när Johnston tog del av skärmdumpar från Team Fortress inpirerades han av spelets sandliknande textur och senare samma år släpptes de_dust.
Kartan blev snabbt en succé och ett år senare följde han upp med ytterligare en succé — de_cbble. Hans största succé väntade dock runt hörnet och 2001 skapades historia när de_dust2 släpptes.
Se hela dokumentären nedan: