De professionella matcherna i CS2 är betydligt kortare än i CS:GO. Till följd av detta har turneringsarrangören ESL valt att justera schemat för IEM Sydney, meddelar Marc Winther, ESL:s chef för spelekosystem,
CS2 har som bekant bytt från MR15 till MR12 och detta påverkar främst bo3-matcher där snittet gått från 3 timmar och 30 minuter till lite under 3 timmar.
Datan som använts för analysen är de senaste veckornas ESL-turneringar i CS2 (ESL Impact samt olika kval till ESL Challenger).
Hur upplevelsen för både spelare och tittare blir får vi se under IEM Sydney som börjar nästa vecka. Röster har höjts kring ekonomin inne i spelet, CT-sidan blir än mer värdefull då man får mindre rundor på sig att bygga ekonomi. Adderar man dessutom att CS2 verkar ha ett enormt "peekers advantage" kan vi förvänta oss stora ledningar i halvtid.
CS2 har som bekant bytt från MR15 till MR12 och detta påverkar främst bo3-matcher där snittet gått från 3 timmar och 30 minuter till lite under 3 timmar.
Datan som använts för analysen är de senaste veckornas ESL-turneringar i CS2 (ESL Impact samt olika kval till ESL Challenger).
Hur upplevelsen för både spelare och tittare blir får vi se under IEM Sydney som börjar nästa vecka. Röster har höjts kring ekonomin inne i spelet, CT-sidan blir än mer värdefull då man får mindre rundor på sig att bygga ekonomi. Adderar man dessutom att CS2 verkar ha ett enormt "peekers advantage" kan vi förvänta oss stora ledningar i halvtid.
What does CS2 MR12 map duration look like?
— Marc Winther (@marcwinther) October 12, 2023
With the first week of data in, map duration avg. is shorter when looking at the 4 datasets available.
Based on this, as a start we've adjusted the #IEM Sydney schedule:
???? BO1 from 1h15m to 1h
???? BO3 from 3h30m to 3h pic.twitter.com/2tW51zqgYQ