Counter-Strike fyller 23 år i år. Enligt svensk lagstiftning är det därmed endast två år kvar till CS får adoptera. Vi tänkte därför ta en liten nostalgitripp längs något som man ser varenda gång man startar spelet, huvudmenyn.
Beta (1999)
När spelet först var i beta så byttes bilden i huvudmenyn flera gånger. Detta var dock den första som användes. Spännande med betan är att de fanns en klassisk Readme som svarade på ett par frågor direkt i menyn.
1.6 (2003)
2003 så lanserades äntligen Steam och Counter-Strike 1.6. Planen var att släppa spelet ännu tidigare men under betatestningar av 1.6 så blev Steam helt överbelastad så släppet fick skjutas upp flera månader.
Condition Zero (2004)
Det förlorade kärleksbarnet mellan en konsollport och 1.6 med en konstig single player kampanj. CZ var ett konstigt kapitel i CS-historien men huvudmenyn var rätt så fin ändå. Knapparna man kunde trycka på var desamma som i 1.6.
Source (2004)
Samma år som CZ släpptes kom även den mest polariserande versionen av spelet. Många människor tyckte spelet var helt värdelöst och valde att stanna kvar med 1.6. Detta gjorde att spelarbasen splittrades helt fram tills 2012.
Global Offensive (2012)
Spelet som på något sätt räddade Counter-Strike blir tio år i år. Det har under dessa år, plus 2011 under alpha, haft fyra olika iterationer av startmenyn. Senaste versionen kom med Panorama-uppdateringen 2018. Om det någonsin kommer en ryktat Source 2-uppdatering kanske vi får se en ny meny.
Beta (1999)
När spelet först var i beta så byttes bilden i huvudmenyn flera gånger. Detta var dock den första som användes. Spännande med betan är att de fanns en klassisk Readme som svarade på ett par frågor direkt i menyn.
1.6 (2003)
2003 så lanserades äntligen Steam och Counter-Strike 1.6. Planen var att släppa spelet ännu tidigare men under betatestningar av 1.6 så blev Steam helt överbelastad så släppet fick skjutas upp flera månader.
Condition Zero (2004)
Det förlorade kärleksbarnet mellan en konsollport och 1.6 med en konstig single player kampanj. CZ var ett konstigt kapitel i CS-historien men huvudmenyn var rätt så fin ändå. Knapparna man kunde trycka på var desamma som i 1.6.
Source (2004)
Samma år som CZ släpptes kom även den mest polariserande versionen av spelet. Många människor tyckte spelet var helt värdelöst och valde att stanna kvar med 1.6. Detta gjorde att spelarbasen splittrades helt fram tills 2012.
Global Offensive (2012)
Spelet som på något sätt räddade Counter-Strike blir tio år i år. Det har under dessa år, plus 2011 under alpha, haft fyra olika iterationer av startmenyn. Senaste versionen kom med Panorama-uppdateringen 2018. Om det någonsin kommer en ryktat Source 2-uppdatering kanske vi får se en ny meny.