Under förra veckan uppmärksammades en ny bugg i Counter-Strike: Global Offensive av . Buggen gjorde att någon som sitter som coach kan fastna någonstans på kartan. Normalt ska någon som har coachrollen endast kunna se de det som dess spelare ser. Om detta då händer så kan en coach ge information till laget som den egentligen inte ska ha.
ESL gick nu ut med att tre stycken olika coacher ska ha utnyttjat denna bugg i deras eller Dreamhacks turneringar. Coacherna i fråga är från , från och från . De har alla blivit bannade olika lång tid beroende på hur mycket de ska ha använt sig utav buggen.
Lagen har nu blivit diskvalificerade i efterhand från turneringarna och kommer inte heller att få några prispengar utbetalda. De har även förlorat de poäng de fick till ESL Pro Tour. ESL ska kontaktat både lagen i fråga men också andra turneringsarrangörer för att hjälpa dem att utreda sina egna matcher. ESL:s före detta huvudadmin, Michal Slowinski, ska ha gått igenom över 1500 demos från Tier 1-turneringar för att hitta dessa resultat. Han försäkrar också att buggen inte gick att använda under ESL One Cologne.
ESL gick nu ut med att tre stycken olika coacher ska ha utnyttjat denna bugg i deras eller Dreamhacks turneringar. Coacherna i fråga är från , från och från . De har alla blivit bannade olika lång tid beroende på hur mycket de ska ha använt sig utav buggen.
dead — Bannad i 6 månader — Använde buggen en runda under ESL One Road to Rio
HUNDEN — Bannad i 12 månader — Använde buggen tio rundor under DreamHack Masters Spring
zoneR — Bannad i 24 månader — Använde buggen på sex kartor under tre olika matcher under ESL One Road to Rio
HUNDEN — Bannad i 12 månader — Använde buggen tio rundor under DreamHack Masters Spring
zoneR — Bannad i 24 månader — Använde buggen på sex kartor under tre olika matcher under ESL One Road to Rio
Lagen har nu blivit diskvalificerade i efterhand från turneringarna och kommer inte heller att få några prispengar utbetalda. De har även förlorat de poäng de fick till ESL Pro Tour. ESL ska kontaktat både lagen i fråga men också andra turneringsarrangörer för att hjälpa dem att utreda sina egna matcher. ESL:s före detta huvudadmin, Michal Slowinski, ska ha gått igenom över 1500 demos från Tier 1-turneringar för att hitta dessa resultat. Han försäkrar också att buggen inte gick att använda under ESL One Cologne.