×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Världen

Läsarkrönika: När esporten blir ett verktyg för Saudiarabiens maktspel

2
Fragbite-läsaren Filip "Sved" Nyman oroas över Saudiarabiens ökade inflytande över esporten.
Filip "Sved" Nyman har arrangerat EventLAN de senaste 9 åren och har varit producent för Elitserien i Counter-Strike 2 under vår och höstsäsongen 2024. Detta är en läsarkrönika. Skribenten själv ansvarar för åsikter i artikeln.
Esport har blivit en global kraft som förenar människor från alla delar av världen. Men i takt med att industrin växer, ökar också intresset från mäktiga aktörer som vill dra nytta av dess framgång. Ett av de mest framträdande exemplen är Saudiarabien – ett land som inte bara investerar i esport, utan aktivt formar dess framtid. Frågan vi måste ställa oss är: Vad kostar det för esportens integritet?

Saudiarabiens grepp om esporten

Saudiarabien har genom sin statliga investeringsfond, Public Investment Fund (PIF), blivit en dominerande kraft inom esport och spelindustrin. Via Savvy Games Group, som grundades 2021 och finansieras direkt av PIF, har landet köpt upp två av de största namnen inom esport: ESL och Faceit.

ESL är känt för sina professionella esportturneringar som har format branschen i årtionden. Faceit har byggt en plattform för spelare att tävla och utvecklas, vilket gör den till en nyckelspelare för esportens gräsrötter. Denna dominans ger Saudiarabien inte bara ekonomisk vinning utan också inflytande över hur esporten utvecklas och vilka värderingar som får utrymme i dess framtid.

En central person i detta sammanhang är Faisal bin Bandar bin Sultan Al Saud, vice-ordförande för Savvy Games Group och en del av det saudiska kungahuset. Genom hans position har den saudiska regimen en direkt koppling till de beslut som fattas inom esportindustrin.

Dreamhack – en svensk stolthet i saudiska händer

För oss i Sverige blir kopplingen ännu tydligare genom Dreamhack. Sedan 2020 har Dreamhack varit en del av ESL, och sedan 2021 varit indirekt ägt av Savvy Games Group då ESL köptes upp av bolaget. Helgen den 22–24 november samlade Dreamhack Stockholm cirka 50 000 deltagare från över 50 länder till en av världens största gamingfestivaler. Evenemanget genererade betydande intäkter för Stockholm och förstärkte stadens status som en central knutpunkt för esport.

Men samtidigt som spelare och fans firar gemenskapen, riktas kritik mot Dreamhacks samarbeten. Festivalen har ett avtal med det saudiska turistprojektet Qiddiya, vilket enligt människorättsorganisationer som Human Rights Watch och Amnesty International är ett exempel på sportswashing. Detta är en strategi där stater med tvivelaktiga meritlistor, som Saudiarabien, använder sport och kultur för att förbättra sitt internationella rykte.

Värderingskollisionen mellan Saudiarabien och Sverige

Problemet med Saudiarabiens närvaro i esporten handlar inte bara om pengar, utan om en djup värderingskollision. Sverige förespråkar mänskliga rättigheter, jämlikhet och öppenhet. Saudiarabien, å andra sidan, är känt för:
  • Systematiska brott mot mänskliga rättigheter: Kvinnor är kraftigt begränsade, och kritik mot regimen bestraffas hårt.
  • HBTQ+-förtryck: Homosexualitet är kriminaliserat och kan bestraffas med dödsstraff.
  • Censur och politisk repression: Oliktänkande tystas effektivt, och brutala metoder används mot oppositionella, som i fallet med journalisten Jamal Khashoggi.
Att Dreamhack – en festival med rötterna i ett av världens mest progressiva länder – ägs av ett företag med direkta kopplingar till denna regim är djupt problematiskt.

Vad står på spel?

Esporten är en global gemenskap som bygger på värden som inkludering, öppenhet och rättvisa. När en stat som Saudiarabien får allt större kontroll över industrin, riskerar vi att dessa värden urholkas. Sportswashing handlar inte bara om att förbättra en regims rykte; det handlar om att normalisera deras agerande och integrera deras inflytande i globala kulturer.

Hur kan vi som community agera?

Vi måste börja ställa högre krav på transparens och etiska beslut inom esporten. Organisationer som Dreamhack och ESL behöver stå till svars för sina samarbeten och de signaler dessa sänder. Samtidigt kan vi som spelare och fans välja vilka företag och evenemang vi stöttar och kräva att esportens värderingar försvaras.

Esportens framtid är ljus, men den får inte formas av regimer som inte respekterar mänskliga rättigheter. Det är upp till oss att säkerställa att esporten förblir en plattform för rättvisa och gemenskap – inte en arena för auktoritära regimers maktspel.

Artikelbild: Privat och Emma Andersson/Dreamhack

1 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 1 kommentarer

Skriv en kommentar

DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?> DisplayTemplate("related");?>
Laddar..