Igenom 2021 har streamingjättarna Facebook Gaming och Twitch varit i full fart och miljarder ögon riktade mot plattformarna. Enligt StreamElements analyspartners Rainmaker.gg ska bland annat över 24 miljarder timmar av video setts på Twitch under årets gång.
I rapporten från StreamElements och Rainmaker.gg visas en ökning på antalet tittade timmar på Twitch med 45% sedan 2020. För Facebook Gaming har tittarsiffrorna ökat med hela 47%.
Den stora ökningen menar rapporten till stor del beror på den rådande pandemin och folks tillgång till att konsumera videoinnehåll på de stora plattformarna när många varit tvungna att jobba hemifrån.
Grand Theft Auto V har varit ett av 2021 mest sedda spelkategori på Twitch med över 2.1 miljarder tittartimmar och en 175% tittarökning sedan 2020. Till stor del är rollspelsgemenskapen såsom NoPixel ledande till denna spik av kategorin.
League of Legends var näst största spelkategorin på Twitch med 1.8 miljarder tittartimmar samt en 28.5% ökning i visningar under 2021.
- Om det råder någon tvekan om att livestreamingbranschen har upplevt ett massivt uppsving, uppnådde Twitch och Facebook Gaming båda nära 50% ökning av antalet tittade timmar 2021 jämfört med 2020, säger StreamElements affärschef Jason Krebs.
I rapporten från StreamElements och Rainmaker.gg visas en ökning på antalet tittade timmar på Twitch med 45% sedan 2020. För Facebook Gaming har tittarsiffrorna ökat med hela 47%.
Den stora ökningen menar rapporten till stor del beror på den rådande pandemin och folks tillgång till att konsumera videoinnehåll på de stora plattformarna när många varit tvungna att jobba hemifrån.
Grand Theft Auto V har varit ett av 2021 mest sedda spelkategori på Twitch med över 2.1 miljarder tittartimmar och en 175% tittarökning sedan 2020. Till stor del är rollspelsgemenskapen såsom NoPixel ledande till denna spik av kategorin.
League of Legends var näst största spelkategorin på Twitch med 1.8 miljarder tittartimmar samt en 28.5% ökning i visningar under 2021.
- Om det råder någon tvekan om att livestreamingbranschen har upplevt ett massivt uppsving, uppnådde Twitch och Facebook Gaming båda nära 50% ökning av antalet tittade timmar 2021 jämfört med 2020, säger StreamElements affärschef Jason Krebs.