Riot Games spelläge Teamfight Tactics har snabbt blivit en världsomfattande hit. TFT är League of Legends-utvecklarnas svar på Dota Auto Chess inom den växande autobattler-genren och det är ett lätt spel att fastna i.
Teamfight Tactics (TFT) är Riot Games svar på Dota Auto Chess och den växande autobattler-genren. Åtta spelare ställs mot varandra i ett spelläge som kombinerar strategi med resurshantering och lekuppbyggnad.
Autobattle-genren
Autobattle-genren har snabbt blivit populär sedan Dota 2-spelläget släpptes i januari 2019. En orsak till genrens snabba tillväxt kan vara att den passar flera speltyper. Det vill säga att det är ett strategiskt spel där smarthet och skill belönas, samtidigt som tur och väl uttänkta drag spelar roll i jakten på vinst. Det krävs inte heller någon snabb beslutsfattning eller gudalika actions per minute (APM) vilket gör det lätt att spela.
Det gäller att strategiskt placera sina pjäser på spelplanen. Bildkälla: Riot Games Riot Games använder sig av sin stora karaktärspool (champions) som pjäser i TFT och har redan blivit hyllade för de konstanta uppdateringarna liksom förmågan att hålla spelläget intressant.
Så fungerar Teamfight Tactics
I TFT väljer man ett antal karaktärer som konstant kommer att ta sig an motståndet varje runda. När man köpt sina kämpar placerar man ut dem på spelplanen. När en runda startar kommer karaktärerna att förflytta sig per automatik för att attackera motstående karaktärer baserat på hur nära de är varandra.
Varje karaktär har hälsa, som de tappar varje gång de blir attackerade, samt mana som ökar över tid. När en karaktärs mana är full kan den använda sig av en speciell attack som oftast gör extra mycket skada mot motståndarens karaktärer.
Olika karaktärer har olika förmågor, det gäller att finna en bra balans. Bildkälla: Riot Games Rundan avslutas när tiden gått ut alternativt när en spelare förlorat samtliga kämpar. Resterande kämpar på planen kombinerar då sin styrka för att direkt attackera den förlorande spelaren. När man tagit 100 skada är man ute ur matchen. Spelet fortsätter tills det att en spelare står ensam kvar. Vid slutet av en match får de tre toppande spelarna en bonus-belöning för sina prestationer.
Karaktärer och ekonomi
Efter varje runda får man lov att välja fem nya karaktärer. Man får även chansen att välja en "första kämpe" ur en karusell i början av matchen samt var femte runda. Teamfight Tactics har över 50 karaktärer så det finns gott om utrymme för att hitta en comp som passar ens spelstil.
Varje karaktär kostar mellan 1-5 guld, priset förändras beroende på hur stark karaktären är. Vid matchstart brukar det endast finnas karaktärer som kostar ett guld vilket innebär att de inte är lika starka som de dyrare karaktärerna. Guldet intjänas varje runda samt vid försäljning av tidigare karaktärer kan man samla på sig lite extra för att köpa starkare pjäser inför nästa runda.
Karusellen innehåller karaktärer och items som kan användas under rundorna. Bildkälla: Riot Games En karaktär kan uppgraderas upp till tre gånger per match genom att kombinera tre likadana karaktärer. Det vill säga att man köper tre likadana karaktärer för att uppgradera dessa till en level två-karaktär av samma typ. Man måste sedan ha tre level två-karaktärer för att skapa en level tre-karaktär.
Den som tidigare spelat League of Legends har ett övertag då de oftast vet vad för typ av karaktär varje kämpe är. Om man placerar flera karaktärer som delar samma klass eller typ aktiveras deras passiva attack. En klass kan vara en assassin eller gunslinger medan en typ är en ninja eller phantom. Den passiva attacken stackar ju fler karaktärer av samma klass eller typ man har. Vissa klasser och typer fungerar bättre tillsammans än andra, så det gäller att testa sig fram.
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.