×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
Som besökare på Fragbite samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Sponsrat inlägg

Fragbite förklarar: Vad gör en skärm bra?

1
Vad är det egentligen som gör en skärm bra? Vad betyder hz och ms? Detta är saker kan ibland vara svår att förstå. Därför har vi, tillsammans med Samsung, valt att svara på dessa frågor!
När man ska inhandla en ny skärm så kan det ibland vara lite skrämmande. Det är fullt med termer överallt och dessa kan vara svåra att förstå. Därför ska vi i denna artikel svara på vad det är som gör en skärm bra.

Artikeln presenteras i samarbete med Samsung Odyssey


Hertz
Hertz är SI-enheten för frekvens. Det är alltså den internationella standarden för att mäta frekvens. På skärmar innebär detta uppdateringsfrekvens. Det är alltså hur många gånger per sekund som skärmen uppdaterar. Detta betyder alltså att högre hertz är bättre. Samsungs nya Odyssey-skärmar har hela 240hz.

MS/Responstid
ms står för millisekunder. Men vad är det som mäts i millisekunder egentligen? De flesta tror att det har något med hur snabbt signalen går från grafikkortet till skärmen. Men det är faktiskt hur fort en pixel på skärmen byter färg. Om man har hög MS på skärmen kan de då bli “ghosting”. Vilket innebär att man kan se lite av den färgen som redan skulle varit borta. När du letar efter en skärm så ska du hitta en med låg ms. Odyssey-skärmarna från Samsung har den låga responstiden på 1ms

HDR
HDR är ett koncept som är ett lite nyare koncept inom gamingskärmar än de två tidigare. HDR står för High Dynamic Range. Dynamic Range är skillnaden mellan de mörkaste svärtan och den ljusaste vitan som din skärm kan producera. Detta innebär kort och gott att istället för att se en natthimmel som grå så kan du se den som svart som det ska vara. Samsung Odyssey-skärmar har både HDR1000 och HDR10+.

G-Sync/Freesync
Det är inte ovanligt att höra “stäng av V-sync” när man går igenom olika grafikinställningar i spel. Men varför gör man detta? Med V-sync så låses sin FPS fast vid bildskärmens uppdateringsfrekvens (hz). Då detta sker rent genom mjukvara kan detta ofta leda till fördröjningar. Men vad är då G-Sync och Freesync? Detta är Nvidias och AMD:s egna lösningar. Med dessa två lösningar så anpassar sig istället uppdateringsfrekvensen till den FPS du har i spelet. Om du då har en skärm med 240hz och du bara har 200FPS i spelet så kommer uppdateringsfrekvensen på din skärm gå ner till 200hz. Den håller sig alltid på samma uppdateringsfrekvens som själva FPS:en, hur fort den ändras.

Med detta system slipper man “tearing” som kan hända när uppdateringsfrekvensen på skärmen och FPS:en i spelet är olika. Skillnaden mellan G-Sync och Freesync är egentligen vilket typ av grafikkort de är kompatibla med. G-Sync fungerar endast om man har ett Nvidia-grafikkort och är en bit hårdvara som byggs in i skärmen. Medan Freesync är AMD:s version och är endast en mjukvara. Både Samsung Odyssey är G-Synckompatibla.

Men det är inte bara termer som säger vad en skärm kan göra. Vi rekommenderar alltid att kolla på recensioner och jämföra olika skärmar. Det finns grejer som storlek på skärmen, hur böjd skärmen är och mycket mer. Detta är mer subjektiva åsikter så det är alltid viktigt att testa sig fram och hitta det man själv är mest bekväm med.

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..