Hallå där vänner och ovänner,
Tänkte bara höra med de lite mer insatta hur mycket referenskorten skiljer sig åt egentligen och om det är någon märkbar skillnad på dem.
I och med det snåla utbudet på 680 i dagsläget ser jag tillverkare jag inte stött på tidigare när jag exempelvis söker på prisjakt för att se om någon ha de i lager.
http://www.prisjakt.nu/search. php?query=gtx+680
Här ser man företagsnamn som "Palit", "Inno3D", "Point of View" och "PNY". Dessa är jag inte familjär med och undrar om det är bra skit så att säga.
Egentligen är väl min stora fråga om det spelar någon stor roll vilken tillverkare av referenskort man väljer då jag är i akut behov av ett 680 och de (för mig) mer kända tillverkarna, som EVGA, Gigabyte osv., inte finns i lager någonstans.
Jag ville från början ha ett EVGA, och vill även nu, men det finns ju uppenbarligen inte någonstans... Så nu är jag inne på ett Gigabyte referenskort som jag hittade att någon hade inne precis.
Är Gigabyte GTX680 referenskort "bra"?
Är det någon skillnad på de olika tillverkarna!? Vilka är bäst!?
[Jag ber härmed alla läsare om ursäkt för den fruktansvärda formulering samt upprepning texten innehåller. Jag vet inte själv riktigt vad jag skriver och detta beror helt enkelt på en smärre bakfylla, men jag är under tidspress och behöver snabb hjälp därför kunde jag helt enkelt inte vänta.]
Tack på förhand till de som engagerar sig!
Dock skulle jag satsa på ett MSI med twin frozr kylare, väldigt bra, kyler bättre än referens modellen.
Ett referenskort är spikat då jag skall köra 3 i SLI och det bli inte tillräckligt med plats annars.
Att det bara skulle vara loggan och support som skiljer sig åt var det sämsta svaret jag fått hittills.
Saxat från sweclockers:
"Alla 4 du listade är gamla etablerade märken men av personlig erfarenhet skulle jag hålla mig undan från Palit pga deras bortom usla support och falska märkningar.
Köpte ett Geforce 4 av dem en gång i tiden och sådär 2år senare när det började bli långsamt skulle jag klocka upp det. Insåg snabbt att det inte ens klarade frekvenserna som stod på lådan och som var referens frekvenser för den typen av kort. Frågade supporten vad det handlade om och de svarade att de hade råkat skriva ut referens frekvenser på deras låder men att inga av deras kort kördes i dom."
Men tack för hjälpen, hade varit gött om jag plockat hem ett Palit och ångrat ihjäl mig pga dig.
Kvalitativ hjälp i fortsättningen tack!
EVGA är kända för sin support, RMA och service. Enligt mig finns det inget bättre när det gäller referensmodeller.
Men om du inte ska pilla på kortet så kan du ju välja vilket kort du vill.
Men all denna information kan få upp genom en sökning på google.
Köpte nyligen ett till 580 GTX, men den här gången hittade jag ett PNY för 2.6k. Inget märke jag heller visste så mycket om, men det verkar fungera bra det också. Ingen ökning i ljudvolym från burken och värmeflödet är inte ändrat. Har visserligen en väldigt dyr låda med 3st 200mm fläktar osv (Thermaltake Level 10 GT Big Tower), men ändå.
Hade jag däremot inte kollat på priset hade jag valt 2st ASUS med DirectCUII-kylningen. Vill ha en tyst dator före extrem prestanda.
Tidigare har jag bara haft märkeskort förutom ett Inno3D för väldigt många år sen. Det var rent skit, fick byta ut det tre gånger innan jag tillslut fick byta till ett vettigt märke.