Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Datorspelande. World of Warcraft.

Postat av doTilicious den 13 September 2006, 14:48
63 kommentarer · 113 träffar
Här nedan följer en liten text då jag bara helt enkelt skriver av mig.

––

Efter åtskilliga månader utav ihärdigt World of Warcraft spelande har jag börjat fundera över det hela. Vad är det som gör att jag vill spendera såpass mycket tid på det som jag gör? Är det spelet i sig som förtrollar en och håller en fången eller någon personlig verklighetsflykt då man helt enkelt inte orkar bry sig om det egentliga livet utanför cyberrymdens väggar längre?

Då WoW är nära en levnadssimulator, är det möjligt att man lever mer som sin karaktär än sin egentliga person i det riktiga livet? Att din själv förs in i din karaktär och stannar där och drar hela ditt medvetande med sig in? Att du blir ett med ditt skapade alter ego och blir inlåst där?

Det är ju fullkomligt möjligt att det är det som gör att du inte inser hur mycket tid just du spenderar i Blizzards skapade värld. Att natt i ditt verkliga liv, också är natt in-game? Att du fullkomligt sugs in i spelet och inte längre tar hänsyn vad som händer utanför spelet, utan endast innuti? Att det i ditt hem, bara sitter ett tomt skal vars själ och tänkande lämnade kroppen och nu finns på en helt annan plats som egentligen inte existerar utan bara är illustrerad ur ett flertals människors fantasier?

Är det verkligen värt all den möda man lägger ner? På något som inte existerar, utan bara kittlar dina sinnen med olika hjälpmedel. Som illustrerar spänning, humor, rädsla. Är det värt att ge upp det verkliga livet för att lägga ner så mycket tid på detta?

Du visar ingen hänsyn till ditt sociala liv, du stannar inne veckans alla kvällar och intar även föda framför datan och enda gången du lämnar den är när du måste, att hämta mer föda, eller att göra ett kort besök på toaletten. Du kanske till och med köper drycker med hög koffeinhalt just för att du ska kunna spendera ännu mer åtskilliga timmar i denna illustrerade värld? Intar farligt höga mängder utav kaffe och läsk, äter åtskilliga mängder mat som varken innehåller vitaminer eller mineraler, bara ämnen som gör att du ska få en känsla utav mätthet och fortsätta spela utan större lidande utav din kurrande mage.

Har du aldrig ifrågasatt dig själv om ditt datorspelande har gått för långt? Det kanske har lett till att du förlorat ett antal vänner, just för att dom blev undansopade när spelandet kallade. Möjligtvis en flickvän som ansåg att du inte hade nog med tid för henne längre och tyckte att det var bäst att ni kanske trappade ner er relation till endast en kompisrelation. Som egentligen bara utvecklades till att du aldrig pratade med henne igen. Du kanske fick sparken från ditt jobb eller blev underkänd i ett ämne, just för att du inte fann dig tid till att ta itu med något som var närtill vitalt. Du kanske inte var närvarande nog vid ett tillfälle där du var tvungen att vara det då du egentligen svävade rundor i din fantasi fylld med illustrerade och påkomna varelser och föremål.

––

Detta är en text jag skrev när jag spelade WoW som mest och var som mest beroende av det hela. Meningen med tråden är att kanske någon annan känner igen sig och kanske skriver lite av sina erfarenheter. Ge kritik!
Föregående tråd
Nästa tråd

63 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar