Hejsan
Jag har ett problem att när jag laddar upp ett klipp på youtube förlorar jag min connection till battle.net så kan ej spela wow, men alla andra spel och mitt inet funkar, bara dessa två kan jag ej göra samtidigt.
Någon som vet lösningen på problemet?
Tack på förhand mvh nozek
Om ett ämne har högre densitet än ett annat så sjunker det som en sten genom vattnet.
Hoppas jag svarade på din fråga du skrev det jävligt komplicerat
om vi har två, till volymen identiska föremål, så kommer båda två att tränga undan lika mycket vatten, därmed blir lyftkraften på föremålet lika stor. DÄREMOT så kommer det föremål med högre densitet att sjunka eftersom det väger mer.
stenen har såklart högre densitet än vattnet och JA den sjunker, btw så svarade du själv på frågan i din parantes
Så ju högre densitet -> botten av sjön
lägre densitet -> Lägger sig "på" sjön?
Tack, kan någon bekräfta?
EDIT: Hur räknar man ut densiteten? Har för mig att man tar massan / volym?
(Ja, vattnet längst ned i sjön är generellt sett 4 grader även på vintern)
Är inte det ganska omöjligt? 10cl är alltså 10cm3 = 10g
10g / ?VOLYMEN, som är?
Om du nu verkligen verkligen vill räkna ut det så är det på så vis du gör:
0.01 kg / 0.01 dm^3 = 1000
Densitet är massan av ett ämne per volymenhet. Densitet är alltså en typ av täthetsmätning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/D ensitet
Om du nu är snäll å går tillbaka till årskurs 6 så skall vi nog kunna ordna din framtid ska du se.
Bästa hälsningar
/J
Man skulle mäta 3ämnen (vatten,glycerol o matolja) .
Jag fick för mig att man först häller i vatten . Sedan häller man i t.ex matolja, fr att sedan kolla vilket som la sig underst .
Det som lade sig underst har alltså högre densitet. Sedan testa alla på varandra för att sedan se vilken som har högst .
Uteslutnings metoden .
Men när jag kom sa alla polare att det var helt fel ... Är jag helt ute och cyklar med min tanke ?:(
Man fick använda mätglas och våg som redskap
väga vattnet (massa) -> 15 gram
x (volym) -> x cm3
15 / x = densitet
Hur får man fram volymen om man bara har vikten.. blir galen :-(
Annars kan du sätta mätglaset på vågen. Sätta på vågen efter, så att vågen är nollställd med mätglaset på. Därefter hälla i en känd mängd vätska, exempelvis 1 liter (1 dm^3). Därefter mäter du hur mycket den väger. Antag att du finner att vattnet väger 1 kg. Då vet du att vattnets densitet är 1 kg / 1 dm^3 = 1000.
tadaaaaa
Du tar ditt jävla vatten med känd vikt, i detta fall 15 gram. Konvertera helvetet till kg = 0.015 Kg.
Volymen kan du enbart få fram genom att mäta den eller så använder du din hjärna som säger åt dig att vatten väger ett jävla kilo per förbannade jävla liter.
#20 Volymitet står i tabeller för vatten. Inverterad volymitet är densitet.
densitet = massa/volym
volym = massa/densitet
Förstår du?
så om man väger 10 cl vatten -> volymen är 10 cm^3?
Densiteten är då 10 / 10 = 1?
Eller tänker jag fel? :C
Vi gjorde en hypotes förra veckan , vet inte helt säkert om jag kan lämna den . Men ska försöka med alt 2 som PRECIS alla förutom jag i min skola skrivit
och 10cl motsvarar 1dl och 1dl är 0.001m^3
alltså 0.1kg/0.001m^3
Tror jag
Edit: #6 Man gör detta i Fysik A men lite mer komplicerat än bara det, bara hans fråga som var invecklad, man lär sig detta i högstadiet som förberedande för nationella proven i årskurs 9.
#25, korrekt.
#26 Jag skulle tippa på det, men jag är ingen kemist.
Vatten har högre densitet som flytande form, jämfört med gas (ånga) eller fast form (is).
Det förklarar varför Isen ligger över vattnet på vintern och inte på bottnen.
Men stenen har dock högre densitet än vatten i flytande form, drf den sjunker. x)
10 cl = volym
10 cm3 = volym
Du har två volymer...
10cl = 0.1liter och 0.1liter = 0.1kg
Då har vi massan, sen ska vi räkna ut volymen:
10cl = 0.0001m^3
kg/m^3 = 0.1kg/0.0001m^3 = 1000
I ditt exempel så är ju svaret "1000", 1000 vadå?
Heter det bara 1000 densitet?
Det mesta som har mer än 1 sjunker PUNGT SLUT.
0,1 kg / 0,0001 m^3 = 1000 p
eller :-)?
:<
(så ser jag ut i ansiktet nu)
Svara bara om uträkningen och enheterna i #49 är rätt tack, sen är jag nöjd.. :-)
Var så god och en förbannad stor bamsekram till dig
Hoppas att jag kommer ihåg det här nu..