Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Fick tipset att lära mig macro av en vän, körde mot datorn tills jag kunde få 200/200 asap, sen började jag lira ladder och såg på lite streams, nu är jag på masters efter 3 veckors gejmande =D.
In på youtube, sök på huskystarcraft2 och daynine, kolla igenom deras videos så blir ni MYCKET bättre än vad ni någonsin blir av att läsa här. Då lär ni er spelet på en mycket högre nivå och förstår grunden till det ni gör.
#EDIT (Verkar som battle.net länkarna inte funkar, låter dom stå kvar utifall det är bara tillfälligt. Annars gå in på us.battle . net/sc2/en/game/ och klicka er vidare där.
Hallå alla, som tips till alla som börjar med starcraft2 brukar jag alltid säga åt dom att köra några matcher mot datorn (AI) på lagom svår nivå för att hitta rasen som skulle passa dom bäst.
Titta på deras overview filmer som visas högst upp och välj det som du tycker låter frestande. När du väl har hittat din ras och har någorlunda koll på spelet och var och hur man gör units och vissa uppgrades så föreslår jag att man kollar upp olika SC2 filmer på youtube.
Day9 Livestreamar och lägger sedan upp sina videos på youtube.
Han har dagar som han kallar:
Monday Funday: där han förslår olika builds som man ska göra som man aldrig skulle göra annars och se hur det går för att sedan skicka in filmerna till han.
Newbie Tuesday: Där han visar alla nybörjare vad man ska göra i olika situationer i spelet, när man ska expanda (bygga ny bas vid ny mineralfield). Hur man countrar en zerg rush, photoncannon rush m.m.
Så jag föreslår att du kör några lir mot datorn på en viss nivå där du tycker att det inte är för svårt och inte för lätt för att sedan kolla upp day9. När jag började med Starcraft2 gick det lite segt tills jag tittade på day9 videos. Man lär sig asmycket, och jag lär mig mycket nu med när jag kollar.
Om du är väldigt ny på RTS-scenen så skulle jag rekommendera dig att inte skippa kampanjen. Den är oerhört bra på att i lagom takt introducera Terrans olika units och vad dom är starka och svaga emot. Det finns dessutom ett antal sk. "Challenges" Där du får se datorns unit-uppsättning, och du uppmanas att välja units som kan kontra dessa.
Ignorera inte single play, det är ett bra sätt att lära sig att spela Terran. Och välkommen till SC2-communityt, världens bästa community!
#18 finns dock mycket skit i kampanjen som inte är med i multi..
Spela Terran, bästa rasen för en nybörjare.
-Du behöver bara 3 enheter och en upgrade: Marine, Maurauder, Medivac, sen Stimpack. WIN WIN
-Ingen scouting är nödvändig(dock behövs det i mirror) då
motståndaren måste göra allt för att anpassa sig efter dig, du bara ökar Marines eller Maurauders beroende på vad den andra har.
-Du har mules som skjuter din ekonomi långt före motståndaren trots att han har fler arbetare och därför spenderat mindre på sin arme.
-Du får gratis dunderförsvar genom att sätta upp bunkrar och sedan salvage dom. Kombinerat med tanks så kommer inget in från marken iaf. Annars är det bara till att bygga vikings som når längst av alla luftenheter, lite micro så dödar dom allt i luften utan att bli träffade..
Osv osv..
Inte konstigt att det är typ 75% Terran i turneringar, proffsen vet om det..
#20 Om han pressar marines behöver han inte scouta DT eller baneling?
Vad gör det om han blir baneling bustad, han pressar ju Marines så han har armé nog att försvara.
Vad gör det mo han blir DT rushad? Oj invis-killar i min bas bäst jag scannar lite!. Se ingen scouting behövdes :)
Använd alla keybinds istället för att klicka och försök få ett bra tempo när du spelar så du inte slösar tid. Lär dig hur alla units fungerar och när du ska använda dem.
#23 Skaffa lite humor din sopa.
Skönt att du frågar vilken liga jag ligger i, när du oroar dig för DT rush...
Och skämt åt sido, Terran behöver faktiskt inte scouta vad en Zerg går, Zerg går alltid Sling + Bling + muta/infestor mot T.
Mot P har jag ingen aning.
kan inte alla sluta mäta penis med att säga "master, diamond?".
Du behöver scouta som Terran. Finns ett fåtal undantag (1? Sjow) som inte gör det och då är det proffs vi pratar om. Nämn ett till terranproffs som inte scoutar.
Självklart måste man scouta för att upptäcka DTs eller banelings. Om du möter en som kan spela så torskar du om du upptäcker det för sent.
#30 Varför skulle DT rush bara lämpa sig för de låga ligorna? Banelingbusts, DT rush, 6-pools (även om sällan) har följt med ända till toppen. Självklart sker de mer sällan men det är ändå viktigt att scouta.
#24 SjoW är absolut inte att lysande exempel på brist på scouting. En mängd spelare utnyttjar faktum att han inte scoutar tillräckligt mycket. Dessutom faller inte SjoW in under denna diskussion då det lämpar sig till en nybörjare och inte ett proffs.
En duktig spelare kan läsa fienden bättre utan så mycket scout. T ex om man ser många sentries så vet man att man inte behöver oroa sig över DT eller Void Rays (Pga Gas-kostnaden). Då behöver du inte scouta basen för att du vet hur han har techat ändå.
Medan en dålig spelare absolut inte har koll på sådant, och behöver därför se basen för att veta om motståndaren går 4-gate, 3-gate expand, DT, Void Rays, Banshee osv.
Jag håller alltså med föregående talare om att de viktigaste delarna för att utveckla sitt spel och nå de högre ligorna som Terran i Starcraft 2 är:
· Bygg alltid SCV's (Du kommer ändå inte komma upp i 90+ SCV så ta som vana att "alltid" bygga SCV's. Enda regeln du behöver ha är att 30 SCV's per bas är max)
· Scouta. Även om du inte vet vad det betyder om han kör 2 gas så scouta ändå. Du kommer få rutin och lära dig att känna igen saker med tiden.
· Titta igenom dina replays för att se vad du gör för misstag. Innan du börjar gnälla på "Void Ray är imba" eller liknande så titta på dig själv. Bygger du ALLTID SCV's första delen av spelet? Blir du Supply cappad?
Kolla igenom alla "Newbie Tuesday" videos till att börja med. Sen kan du kika på så många andra som möjligt också. Långa avsnitt men man lär sig massor!
#36 Jag missar inte din poäng, nog du som missar min. Dock är det ju extremt lätt att göra när jag endast uttrycker den med "HAHA!" ^^
Jag ser DT rush som otrolig noobigt då det är sjukt lätt att kontra, dock spelar jag inte på master/pro nivå men jag kunde fan inte tänka mig att det blir viable där igen. Men vad vet jag det kanske är jättevanligt
Min misstanke är att den enda anledningen till att det faktiskt fungerade var att taktiken är så dålig att det var typ "det sista" han väntade sig.
Sen så spelar det ju också roll vem som utför en taktik, pros är pros lixom.
#37 Absolut, det är en lättkontrad strat. High win, high risk strat. Men du får tänka på, om 6pool fungerar på topnivå så fungerar nog DT-rush, eftersom själva utförandet av strategin blir bättre.
Man satsar dock inte på att direkt vinna med den, utan att göra såpass mycket skada att investeringen är värd det. Sånt måste du tänka på också.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
12 rax
13 gas
15 marine
16 orbital.
pumpa marines
släng upp 2 raxes. pumpa marines.
sen gå in på teamliquid.net o leta ltie
#4 Olika units, byggnader, spelstil och taktiker.
#3 vad menas med "mm" :P?
Tack för svaren :)!
micro är din unit control i en fight exempelvis dra tillbaka colosses eller attackera från 2 flanker samtidigt eller sprida ut marines vid banelings.
Har haft sc2 ett bra tag men inte spelat, ja kör protoss dock..vilken "build" borde man ha?
Hallå alla, som tips till alla som börjar med starcraft2 brukar jag alltid säga åt dom att köra några matcher mot datorn (AI) på lagom svår nivå för att hitta rasen som skulle passa dom bäst.
Terran: http://us.battle.net/sc2/en/ga me/race/terran /
Protoss: http://us.battle.net/sc2/en/ga me/race/terran /
Zerg: http://us.battle.net/sc2/en/ga me/race/zerg /
Titta på deras overview filmer som visas högst upp och välj det som du tycker låter frestande. När du väl har hittat din ras och har någorlunda koll på spelet och var och hur man gör units och vissa uppgrades så föreslår jag att man kollar upp olika SC2 filmer på youtube.
Day9: http://www.youtube.com/user/da y9tv http://day9tv.blip.tv /
Day9 Livestreamar och lägger sedan upp sina videos på youtube.
Han har dagar som han kallar:
Monday Funday: där han förslår olika builds som man ska göra som man aldrig skulle göra annars och se hur det går för att sedan skicka in filmerna till han.
Newbie Tuesday: Där han visar alla nybörjare vad man ska göra i olika situationer i spelet, när man ska expanda (bygga ny bas vid ny mineralfield). Hur man countrar en zerg rush, photoncannon rush m.m.
Så jag föreslår att du kör några lir mot datorn på en viss nivå där du tycker att det inte är för svårt och inte för lätt för att sedan kolla upp day9. När jag började med Starcraft2 gick det lite segt tills jag tittade på day9 videos. Man lär sig asmycket, och jag lär mig mycket nu med när jag kollar.
http://eu.battle.net/sc2/en/pr ofile/1115307/1/FishyBizniz /
Adda mig om du vill så kan jag hjälpa dig in-game
Ignorera inte single play, det är ett bra sätt att lära sig att spela Terran. Och välkommen till SC2-communityt, världens bästa community!
Spela Terran, bästa rasen för en nybörjare.
-Du behöver bara 3 enheter och en upgrade: Marine, Maurauder, Medivac, sen Stimpack. WIN WIN
-Ingen scouting är nödvändig(dock behövs det i mirror) då
motståndaren måste göra allt för att anpassa sig efter dig, du bara ökar Marines eller Maurauders beroende på vad den andra har.
-Du har mules som skjuter din ekonomi långt före motståndaren trots att han har fler arbetare och därför spenderat mindre på sin arme.
-Du får gratis dunderförsvar genom att sätta upp bunkrar och sedan salvage dom. Kombinerat med tanks så kommer inget in från marken iaf. Annars är det bara till att bygga vikings som når längst av alla luftenheter, lite micro så dödar dom allt i luften utan att bli träffade..
Osv osv..
Inte konstigt att det är typ 75% Terran i turneringar, proffsen vet om det..
Du trollar och vet inte vad du snackar om.
Vad gör det om han blir baneling bustad, han pressar ju Marines så han har armé nog att försvara.
Vad gör det mo han blir DT rushad? Oj invis-killar i min bas bäst jag scannar lite!. Se ingen scouting behövdes :)
Eller kanske Bronze?
Han scoutar med sin första Hellion :P
Skönt att du frågar vilken liga jag ligger i, när du oroar dig för DT rush...
Och skämt åt sido, Terran behöver faktiskt inte scouta vad en Zerg går, Zerg går alltid Sling + Bling + muta/infestor mot T.
Mot P har jag ingen aning.
Du behöver scouta som Terran. Finns ett fåtal undantag (1? Sjow) som inte gör det och då är det proffs vi pratar om. Nämn ett till terranproffs som inte scoutar.
Självklart måste man scouta för att upptäcka DTs eller banelings. Om du möter en som kan spela så torskar du om du upptäcker det för sent.
#24 SjoW är absolut inte att lysande exempel på brist på scouting. En mängd spelare utnyttjar faktum att han inte scoutar tillräckligt mycket. Dessutom faller inte SjoW in under denna diskussion då det lämpar sig till en nybörjare och inte ett proffs.
En duktig spelare kan läsa fienden bättre utan så mycket scout. T ex om man ser många sentries så vet man att man inte behöver oroa sig över DT eller Void Rays (Pga Gas-kostnaden). Då behöver du inte scouta basen för att du vet hur han har techat ändå.
Medan en dålig spelare absolut inte har koll på sådant, och behöver därför se basen för att veta om motståndaren går 4-gate, 3-gate expand, DT, Void Rays, Banshee osv.
Jag håller alltså med föregående talare om att de viktigaste delarna för att utveckla sitt spel och nå de högre ligorna som Terran i Starcraft 2 är:
· Bygg alltid SCV's (Du kommer ändå inte komma upp i 90+ SCV så ta som vana att "alltid" bygga SCV's. Enda regeln du behöver ha är att 30 SCV's per bas är max)
· Scouta. Även om du inte vet vad det betyder om han kör 2 gas så scouta ändå. Du kommer få rutin och lära dig att känna igen saker med tiden.
· Titta igenom dina replays för att se vad du gör för misstag. Innan du börjar gnälla på "Void Ray är imba" eller liknande så titta på dig själv. Bygger du ALLTID SCV's första delen av spelet? Blir du Supply cappad?
Kolla igenom alla "Newbie Tuesday" videos till att börja med. Sen kan du kika på så många andra som möjligt också. Långa avsnitt men man lär sig massor!
Jag ser DT rush som otrolig noobigt då det är sjukt lätt att kontra, dock spelar jag inte på master/pro nivå men jag kunde fan inte tänka mig att det blir viable där igen. Men vad vet jag det kanske är jättevanligt
Min misstanke är att den enda anledningen till att det faktiskt fungerade var att taktiken är så dålig att det var typ "det sista" han väntade sig.
Sen så spelar det ju också roll vem som utför en taktik, pros är pros lixom.
Man satsar dock inte på att direkt vinna med den, utan att göra såpass mycket skada att investeringen är värd det. Sånt måste du tänka på också.