Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Är filmskapare så duktiga egentligen?

Postat av axmode den 8 Februari 2006, 16:23
282 kommentarer · 174 träffar
Jag vill börja med att påpeka att är du personen som endast gillar old school filmer med skate-punk och dålig kvalité så nog inte denna artikel något för dig.

Esporten växer mer och mer. Även så blir de s.k. cs-filmerna större och större. Vi ser varje dag här på forumet ny filmer och folk som söker frags till sina kommande filmer. Tro mig, det tar inte lång tid innan de stora filmbolagen runt om i världen får nys om detta.
Nu har jag säkert gjort många väldigt här förvånade men så är fallet. Vi kan ta och jämföra lite, de största cs-filmerna som släpps runt om i världen har mer nerladdningar än vad de bäst sedda biofilmerna i Sverige har. Detta vet några filmbolag om, jag har själv haft kontakt med de och de blev väldigt intresserade.

Nu är det inte så lätt som att sätta sig i sina program, göra de snyggaste effekterna och hitta de bästa fragsen sedan så är du i Hollywood. Det är tyvärr inte så enkelt att snyggast effekter vinner. Nu när vi börjar komma på en sådan hög nivå att det inte handlar längre om att göra fem filmer med snygga effekter samt häftiga frags.

Jag ser dagligen folk som släpper nya filmer där man egentligen inte har utvecklas något sedan den första filmen. Då kommer vi till den största frågan. Vad är det som krävs för att bli en duktig filmskapare om man satsar högre upp än sina nuvarande filmer?
Då säger jag såhär:
Kunskap inom virtuell design och talang anser jag som de största faktorerna. När vi pratar talang så pratar vi inte talang i programmen. Alla kan lära sig hur man gör snygga effekter men alla kan inte skapa nya idéer hur man gör en bra film.
Samma sak som att alla kan nog göra en rätt bra cs-film men alla kan inte göra en toppfilm. Tittar vi filmskaparen Sozou så har alla hans filmer han släppt inom året varit mästerverk inom CS-filmer. Jag kan nog nästan räkna upp minst
20 andra svenska filmskapare som släpper 5 filmer om året som inte ens någon håller riktigt hög klass.

Själv så studerar jag virtuell design och är inne på mitt tredje år på gymnasiet. Under åren har jag lärt mig mer och mer inom dessa virtuella miljöer. Det händer ofta att jag och min lärare sitter och kollar igenom "csfilmer" i mina multimediala designämnen. Det är inte ofta min lärare tycker en film är bra. Nu är han inte som alla vanliga lärare utan har en del kunskaper inom csfilmer. Eftersom han har en hög utbildning inom virtuell miljöer så är han också väldigt kritisk. Förra filmen han såg var kanske en film som hittills är årets bästa enligt folk, han bara skakade på huvudet och sa. "Lite coola effekter var det väl men filmen saknade mervärde, hade inget sammanhang och det märktes att filmskaparen har noll koll inom virtuell miljöer,"

Nu blir säkert många förbannade när de läser detta men saken är att om dagens filmskapare lärde sig mer om virtuella miljöer och hur man göra en ordentlig multimedial film så skulle nivån på filmerna bli mycket högre.
Därför så har jag tänkt gå igenom de tre viktigaste elementen för att nå toppen. Vi pratar om hantering av musiken, designen och effekterna.

Musik
Har du någon gång hört någon säga följande:
"Hade du haft en annan låt hade filmen varit bättre." Problemet är att med en annan låt så hade inte filmen varit den som den är utan hade varit en helt annan. Det är musiken som gör filmen, det är med musiken man bestämmer hur filmen ska vara.
Jag tror nästan alla har varit med om att man mitt i en film någon gång har fått uppleva att man måste ha mer musik. Det säger bara en sak, filmskaparen har inget syfte med filmen utan gör filmen för att bara göra en film. Det kan låta hårt men så är fallet.
Jag påstår inte att man inte kan göra en bra film om man gjort så utan snarare att filmen skulle bli mycket bättre med stor planering i grunden.
För att vara lite egoistisk för att tag ska jag framhäva mig själv för ett tag.

När jag gjorde en av mina senaste filmer, sek.cfg, så visste jag exakt hur filmen skulle se ut en månad innan jag ens kom i kontakt med sek. Det hela började med att jag råkade hitta två låtarna som jag gillade. Jag började till och med inse att dessa kanske man kunde göra en bra cs-film av. Jag slängde in låtarna på min mp3spelare och verkligen lyssnade sönder de. Tillslut kunde jag varje sekund på låtarna och började få fram en bild i huvudet hur filmen skulle se ut. Jag började planera exakt vad för "frags" som behövdes till just det tillfället, exakt vilka effekter som skulle passa in på just den delen av låten. Jag planerade verkligen ALLT innan i minsta detalj. Sedan när jag väl kom i kontakt med sek så gick det väldigt lätt för jag hade bestämt allt innan.

Det gäller att ha en bra känsla för hur musik och bild fungerar ihop, som ni kanske förstår så kanske det inte är det bästa att ha "slowmotion" i halva filmen om låten spelas i 110 km/h.

Jag rekommenderar verkligen att du hittar din musik och tänker hur filmen skulle kunna se ut innan du sätter igång ett projekt.

Design
Nu är vi framme vid del2 i filmens uppbyggnad. Efter vi har valt musik så ska vi även börja tänka på hur filmen ska se ut. Ska den ha något speciellt tema eller ska vi köra en hel räkmacka bestående av det gamla vanliga:
Color Balance, HSL Adjust, Brightness & Contrast och Levels.
Nja, mer basic A i "csfilmer" kan det nog inte bli. Vad sägs om att börja med att lära sig lägga upp grunden för hur en design ska se ut. Tyvärr så är nästan alla csfilmer helt fel uppbygga när det gäller layout.
Enligt "reglerna" som finns inom designen kollar man på skärmen såhär:
http://vazze.born2bfriends.net /AX/fb/Image3.jpg

Felet många gör att de lägger upp layouten såhär:

http://vazze.born2bfriends.net /AX/fb/Image4.jpg

Man går alltid från vänstra hörnet till högra "botten".

Effekter
Nu är vi framme vid den delen där i stort sett varje enskild person där ute gör helt fel. Det finns ett fåtal personen som klarar denna uppgift men det är inte många. Men det är aldrig för sent att lära sig så därför tänkte jag gå igenom när man ska använda effekter för att de ska flyta in i filmen så bra som möjligt. Det stora felet nästan alla gör är att de tycker att sin film ser lite stel och tråkig ut så mitt i ett klipp helt plötsligt så kommer det blixtrar och eld från alla möjliga håll och kanter. Det är inte heller de "coolaste" effekterna från 3d studio max som gör filmen bra. Nej, det är helt enkelt hur man lär sig att använda effekter till musiken. Nu ska jag ännu en gång ge Sozou ett stort beröm här. Även fast de flesta här förmodligen har sett filmen Hard Clan väldigt många gånger så rekommenderar jag att göra det igen. Kolla mycket noga nu hur varje effekt och övergång är välarbete till musiken. I denna film finns det inte än enda effekt som inte passar inte till musiken. Filmen är så riktigt välarbetad att det inte finns en enda film i dagsläget som håller en lika hög multimedial standard som denna.

Sammanfattning
Jag vill att ni ska veta att påstår inte att filmer som inte följer detta är dåliga utan snarare att filmer som följer denna "melodi" skulle kanske komma upp i dubbelt så hög standard. Alla kan lära sig göra bra filmer men ska man försöka att komma riktigt långt behöver man ha en viss kunskap om hur virtuell design fungerar och sitta inne på en viss talang.
Filmskapande är som vilken annan sport/hobby som helst, vissa har den begåvningen och kan bli bra. Vissa andra får nöja sig med att vara nummer 2 hela livet.

Måste passa på att säga att allt som jag skrivit kommer från folk med stor utbildning inom detta område och som vet vad som krävs för att lyckas.

282 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 282 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..