1
Film propaganda
Postat av Overste_alf den 5 Januari 2006, 19:34
95 kommentarer · 162 träffar
läs det här ! :D
Film i propaganda
Del 11. Hur bygger dokumentärfilm och spelfilm upp sina respektive världar?
Skissera översiktligt upp några viktiga skiljelinjer. Nämn gärna central
grepp och strategier.I frågeställning kring differenserna mellan fiktionsfilm och dokumentärfilm
går åsikterna vitt isär. I enlighet med Bill Nichols kan tillexempel alla
filmer betraktas som dokumentära, då alla filmer på något vis är en
avspeglande representation för de sociala stämningarna som rådigt när
manuset till filmen tagit sin form. Nichols menar därför att den
huvudsakliga skiljelinjen inom film inte, som det mer vedertagna
förhållningssättet anger, fiktion eller dokumentär utan att skillnaderna
egentligen är en subgenre till dokumentär filmen där "den önskeuppfyllande
dokumentären" är motsvarigheten till det vi snarare skulle ha kallat
fiktion och "den sociala representationens dokumentär" är den kategori där
vi i dagligt tal placerar majoriteten av de dokumentära filmerna.Egentligen kanske detta mest bara är semantiskt dravel eftersom de diffusa
skiljelinjerna mellan de båda kategorierna på så väl institutionell nivå
som ur en rent stilistisk aspekt är de samma som när vi diskuterar
fiktionsfilm och dokumentär som de båda huvudkategorierna inom filmmediet.
Det som är gällande oavsett vilken semantisk infallsvinkel du applicerar
när du ska "läsa film" är att det blir väldigt problematiskt att göra en
grov kategorisering mellan dessa två kategorier oavsett vad du väljer att
kalla dem. Michael Moores dokumentärfilmer befinner sig trots en tydlig
dokumentärstilistisk form med ett deltagande modus i samma institution som
de stora spelfilmerna. Stefan Jarls Mods trilogi använder sig av samma
estetiska och känslomässiga bildspråk som Lukas Mooddyssons spelfilm "Lilja
4ever!". De båda filmarna hade säkerligen även samma input bios när det
gjorde sina filmer Lilja 4ever och Ett värdigt liv, då båda med en naken
och ocensurerad hållning visar upp en del av nutids Sverige, som
majoriteten av Svensson blundar för, då det helt krasst egentligen inte
berör dem och deras liv.
En annan parallell mellan Moodyssons och Jarls verk är att "dom kallar oss
Mods" nog av de flesta ses som en 60-tals förlaga till Fucking Åmål, då
den filmen, även om just Kenta och Stoffe som filmen är centrerad omkring i
senare filmer visade sig ha vandrat den mest extrema vägen, kan ses som en
dåtids dokumentär över den ungdomens levnadsstil då även människor som idag
är bankdirektörer växte upp i samma sociala samanhang som Kenta och Gustav
"Stoffe".De filmiska likheterna är också väldigt lika, framför allt då de första två
Mods filmerna där herr Jarl inte själv interaktiverar på ett uppenbart sätt
i filmens händelseförlopp. För att spinna vidare på likheterna mellan
dokumentärfilmarens Stefan Jarl och fiktionsfilmaren Lukas Moodyssons verk
kan man även nämna att Jarl likt Moodysson på flera ställen rekonstruerat
situationer ur verkligheten och lagt ord i sina filmobjekts munnar. I
Stefans Jarls sista Mods film "Det sociala arvet" förekommer en scen där
ett bråk mellan Jarl och Kenta rent spontant verkar uppstå i bilen efter
att de varit och letat efter "Stoffes son", ifall man sätter på kommentator
spåret under den sekvensen får man reda på att det där bråket egentligen
ägde rum innan det filmades, men att Jarls ansåg det vara för bra för att
inte filmas, så att de därför kom överens om att rekonstruera bråket samt
piffa till det för att öka de komiska poängerna. Detta är säkert bara ett
exempel ur högen på liknande händelser i denna filmserie då bråket mellan
Kenta och Stoffe i slutet på filmen "Ett värdigt liv" var en liknande
incident då det var direkt insisterat av filmaren och troligtvis aldrig
skulle ha ägt rum utan filmarens inblandning. Ändå är det väl få som menar
att Mods trilogin inte är en dokumentär eller att Lukas Moodyssons filmer
inte är fiktionsfilmer? Resonemanget blir extra intressant då Tom Hanks
serie "Band of Brothers" betraktas som en fiktionsspel film, trots att
karaktärerna i filmatiseringen bygger på verkliga förebilder och
händelserna är rekonstruktioner av verkliga händelser. Värt att nämnas är
även att det i varje avsnitts början och slut sitter en av de personer som
karaktäriserats av någon skådespelare, och på ett dokumentärt vis
reflekterar kring händelserna i kvällens avsnitt och fördjupar sig i
detaljer man skall få se eller har sett.Det jag frågar mig då är vart skillnaden ligger i att låta någon annan
rekonstruera en händelse man själv varit med om eller göra det själv?
Samt vad är det då som gör att vi ändå på ett ganska enkelt sätt i
majoriteten av fallen där inte själva syftet hos filmaren varit att ge oss
känslan av att filmen tillhör den dokumentära kategorin, kan dra en
självklar skiljelinje mellan dokumentär och fiktionsfilm? De svar jag kan
utläsa ur litteraturen och föreläsningarna (då främst den från 7/9 där de
olika utgångspunkterna: Essentialistism, pragmatism och epistemologism
behandlas) är att det främst är filmarens syfte som är det avgörande. Samt
att man förväntar sig att en dokumentär skall följa de konventionerna som
man förväntar sig att en dokumentärfilm skall följa, då främst de nyktra
diskurserna om att en dokumentär bör vara saklig samt fylla ett syfta att
främja kunskapen kring antingen olika vetenskaper, ekonomiska/politiska
frågor eller annan typ av utbildning. En dokumentär förväntas även på ett
helt annat sätt än en spelfilm uppvisa en vilja att förändra något, ge oss
fakta, sanning och även pressentera detta på ett logiskt sätt.
Argumenterande och påverkande är överhuvudtaget centralbegrepp inom
dokumentärfilmandet medan en spelfilm kan komma undan med att enbart vara
underhållande eller estetiskt tilltalande.
Det förväntas även att en dokumentär främst i den samhällssociala subgenren
på ett helt annat sätt än spel filmen skall om än på ett explicit eller
implicit politiskt vis representera antingen ett; folk, institution, klass,
kön, etnicitet, sexuell läggning, religion, politiskströmning eller
liknande intresse. Men som sagt detta förhindrar ju inte att
fiktionsfilmare som Moodysson tillämpar samma teorier och bias i sitt
filmskapande eller att en och annan dokumentärfilmare kan välja att strunta
helt i dem.2. Redogör för de modus hos dokumentärfilmen som Bill Nichols identifierar.
Förklara inledningsvis också vad som menas med begreppet modus. Sätt in
begreppen i ett dokumentärfilmshistoriskt sammanhang.
Ge gärna filmexempelModus är ett begrepp som använts nästan lika flitigt som uttrycket "den
nyktra diskursen" i den här kursen. Innebörden i detta ord är som jag
förstått det ungefär som en kosmetika beskrivning av dokumentärfilmen och
desto mer man läser om ordet desto uppenbarare blir det varför det svenska
ordet modus är en översättning av det engelska "modes" som på ett mer
uppenbart vis kan förklaras som ett uttryck för olika operationssätt,
stämningar, alternativa tillvägagångssätt, funktioner eller strategier som
kan vara olika mycket påfallande i olika filmer. Ungefär som på en stereo
där du ställer in vilket ljudmode, du vill använda för uppspelning.
Nichols kategoriserar upp sex så kallade representativa modus i kronologisk
ordning.
(Nichols 2001:138)1) Poetisk modus [1920s]
Poetiska modusen är det tillvägagångssätt man applicerade redan innan det
fanns någon uttalad rigid, pregnant skillnad mellan dokumentärfilmer och så
kallad Hollywoodfiktion som den första och på 1910-talet enda modusen
kallades.
Redan innan begreppet dokumentärfilm institutionaliserats använde många
filmare bilder från den historiska världen i syften som inte var fiktiva.
Dessa filmers dokumentära karaktär kan inordnas till att man förlitar sig
på den historiska världen som källmaterial. Till denna kategori räknas
bland annat klassikerna Tåget, Fabriken och alla de filmer som skapats
genom att man fäst en kamera längst fram på en spårvagn eller färja och
sedan bara filmat resans gång.2) Expositoriskt modus [1920s]
Den expositoriska modusen är den som oftast har tillämpats på dokumentära
produktioner. Grundprincipen är den samma som i nyhetsinslagen i Aktuellt
och Rapport. En myndig röst som till en serie bilder eller videosekvenser
förklarar för tittaren vad det är som den ser och i vilket samanhang
åskådaren skall sätta in och tolka det han betraktar. Bilden är helt
underordnad talet och blir enbart som en förstärkande illistration till det
anförda. Inför de expositoriska dokumentären antas vi förvänta lära något,
i stil med mer kunskap kring ett ämne eller lösningen på en tidigare
vetenskaplig gåta. Den auktoritära rösten fungerar som ett övergripande
argument och antas lösa gåtan till illistration av det för syftet
förutbestämda bilderna. Den expositoriska dokumentären är och har länge
till yttermera visso varit ett tacksamt objekt för komiker att parodiera.
Inom humor branschen har auktoritetens röst travesterats i flera decennier
och uppskattningen av detta komiska tilltag verkar aldrig sina. I "talk
show" programmet "Sen kväll med Luuk" kan vi tillexempel flera gånger under
varje säsong se hur denna komik går igen år efter år.3) Observationella modus [1960s]
När det på det på 60-talet erbjöds en ny teknik på marknaden som innebar,
synkront ljud och lätta handkameror med fullgod 16mm kvalité. Dök det som
en följd av de nya förutsättningarna upp ett nytt modus som på ett för
dåtidens sätt att se, revolutionerade dokumentärfilmandet. Filmaren kunde
nu filma kopiösa mängder rå material och låta händelseförloppet framför
kameran fortgå i sin egen naturliga takt utan att denne behövde forcera det
på något vis. Den observationella dokumentären hade som stilistisk avsikt
att ge en illusion av en ren naken och O-manipulerad verklighet. Åskådaren
skulle då få möjligheten att titta in på verkliga människors erfarenheter
och livsmönster. Det är även detta dokumentära stilgrepp som har mest
likheter med den mer publikdragande spelfilmen då kameran här intar en
omärklig position som den ideale åskådaren. Det som skiljer den
observationella dokumentären från spelfilmen är just hur det indexikala
fokuseras, alltså vi får tillträde till en värld som i alla fall förutsätts
inte är helt påhittat utan som fortsätter när filmen tar slut. Här finns
heller ingen röst som leder oss genom argumenten. Verkligheten ställer
själv frågor till oss, och ber oss om svaren, filmen ett värdigt liv är
framför allt ett väldigt bra exempel som stödjer det resonemanget. Nichols
och många med han menar att den observationella dokumentären får en annan
dignitet än den expositoriska, vilket som i mitt resonemang kring fråga 1
kan visa sig vara ganska försåtligt ibland.4) Deltagandets modus [1960s]
Denna tillämpning har fått sig ett rejält uppsving i och med framgången för
Michael Moores filmer och TV-serie "the awful truth" nu under 2000-talet.
Det som främst är karaktäriserande för denna stilistiska tillämpning är att
filmskaparen själv interaktiverar med den verklighet han vill skildra och
även ibland gör uppenbara försök att förändra den. De sociala aktörerna
möter filmskaparen på en tillsynes jämställd basis, även om det nog i
exemplet Moore snarare framställs som att det är den lilla människan mot
överheten. Vilket väl kanske i och för sig är en rättvis bild av den
verklighet Moore vill skildra, men faktum kvarstår att det är Moore som
ställer dem ledande frågorna samt sedan redigerar ihop inslagen och där
genom kreativ klippning med lätthet kan antingen upphöja eller
idiotförklara vilket intervju objekt han än vill, samt vinkla den på ett
sådant vis att den driver filmen i den riktning han vill ha den. Dagens
dokusåpor a'la Farmen och Big Brother befinner sig i gränslandet mellan det
observationella och deltagande. Åskådaren upplever en känsla av
direktkontakt med den observerade. Det råder ett om än outtalat så i alla
fall strikt hierarkiskt förhållande mellan produktions team och deltagare.
Frågorna klipps bort och pseudomonologer forceras för att förstärka
konflikter, uppröra, förvåna och/eller engagera tittaren där hemma.
Verkligheten i dessa produktioner visas i form av en ärlig redovisad
sanning trots att den inte skulle ha existerat kameran eller de
omständigheter som byggts upp för att stimulera till konflikter, förutan.
5) Reflektivt modus [1980s]
Kan beskrivas som en ifrågasättande medvetenhet om det som den interaktiva
formen antyder, det problematiska i skildrandet av verkligheten på film.
Interaktionen med verkligheten bara inte visas, utan problematiseras även.
Detta är det modus som sätter själva filmskapandet i centrum och som ger
fullt uttryck åt den kanske självklara insikten att dokumentärfilm är en
konstruktion.
Ofta innehåller filmer i den här subgenren skarp kritik mot alla andra
modus och dokumentärfilmare. Programmet Media -magasinet kan ses som en
stereotyp över den här genren framför allt då man främst kritiserar
journalisterna i det egna Tv-huset. Modstrilogins sista film "det Sociala
arvet" är även det ett bra exempel på en annan aspekt av denna dokumentära
tillämpning, framför allt då scenerna där Jarl rannsakar sig själv om sina
egentliga syften med att finna Gustavs son.6) Performativt modus [1980s]
En kategorisering som betecknar de filmer vars reflexivitet snarare
omfattar de sociala aktörerna än bara skildrar deras verklighet. Nichols
menar att detta kan vara en konsekvens av de senaste decenniernas
identitets politik omsatt i dokumentära bilder. Uppdelning kan illustrera
en historisk transformationsprocess där den historiska världens roll
förändras. Nichols uppdelning kan ses som förändring eller faser i
dokumentärfilmens utveckling. Samtidigt kan de också ses som parallella
genstrukturer i dokumentärfilmens praktik. SVT programmet P.S. och SR
produktionen (där jag själv en gång medverkat) STOP: Personligt, är på sätt
och vis ett ganska bra exempel på den praktiska tillämpningen av denna
modus.
3. Begreppet indexikalitet är centralt för dokumentärtfilmen. Förklara och
diskutera kort detta begrepp.
Indexialitet - läran om teckenKärnan i dokumentärfilmandet baseras i stor utsträckning på den indexikala
bilden. Indexikaliteten är det som påverkar våran uppfattning om
dokumentärfilmens dignitet att representera verkligheten. De bilder,
ljudupptagningar och filmsekvenser som vi som åskådare kan tillskriva
tillräckligt stor legitimitet för att de skall kunna ses inneha
tillräckligt stor bevisbörda för att ge dokumentärfilmaren rätt, uppfyller
kraven på indixikalitet.
När vi ser en dokumentärfilm förväntar vi oss mer än att se uppradning av
dokument; vi vill lära oss något av filmen eller att den väcker känslor. Vi
både förväntar oss och vill bli arga, ledsna, upprörda eller
tillfredsställda.Dokumentäre r ger oss bevis på att något är på ett visst sätt. De kan till
exempel påvisa att ett krig eller en naturkatastrof är förödande genom att
exempelvis intervjua ortsbefolkningen eller visa bilder på döda offer.
Detta ger ofta starkare intryck än konkreta krigsbilder, såsom slagfält,
och är dessutom lättare att arrangera och använda vid andra tillfällen än
det som framgår om någon skulle vilja förvilla sin publik av någon
anledning.
Detta är ett fenomen som gör det möjligt att vilseleda publiken, vilket
ofta används inom propagandafilm. Genom att exempelvis lägga på ljud på en
filmsekvens kan det ge ett helt nytt intryck. Eller genom att antyda att
bilden är tagen vid ett annat tillfälle, eller förvränga den kronologiska
ordningen kan filmskaparen ge en helt annan bild av verkligheten än hur vi
skulle ha upplevt den på plats. Roger and Me, är ett exempel på en film där
verkligheten förvrängts genom en manipulerad kronologi.Tillsist vill jag avsluta med att illustrera de 3 indexikala
underkategorierna.
(Pierce - symboliska tecken, ikoniska tecken och indexikala tecken.)
Symbol - [pic] Hund, faktisk definition (Animalistisk varelse)
Ikon - [pic]avbildning som bygger på likheten hos det avbildade.
Index - [pic]faktiskt spår eller annat avtryck som kan bevisa en fysisk
närvaro av det avbildade.4. Välj ett skede/en period/filmare ur dokumentärfilmens historia som du är
intresserad av. Placera in i ett historiskt sammanhang och knyt till
teoretiska begrepp.Michael Moore är förutom de svenska kollegorna Jan Josefsson och Stefan
Jarl, den dokumentärfilmare vars verk gjort starkast intryck på mig. Detta
faktum samt att Michael Moore är ganska modus stereotyp varelse som även
har en konkret glansperiod (vilket underlättar en analys där personen skall
sättas in i ett historiskt samanhang) gör mitt val här självklart att välja
honom som dokumentärfilmhistorisk person. Michael Moore gjorde en blygsam
debut i USA redan 1989 med sin kontroversiella film "Roger and Me" och
karriären gick knackigt ända fram tills han fick sitt första egna program
"TV-nation" 1994 då den amerikanska TV-publiken började få upp ögonen för
Moore. Statusen som en av modern tids största folkliga internationell
opinionsbildare inom filmmediet fick han dock inte förens 2001/2002 då
andra säsongen av hans nya program "The Awful Truth" rullade igång
samtidigt som boken "Korkade vita män" släptes och filmen Bowling for
Coulombine gjorde succé på biografer världen över. Moore hade på bara ett
år gått från att knappt vara en amerikansk liten kuriositet på
vänsterkanten till att vara mannen på alla människors läppar, världen över.
Det första man kan konstatera är väl att han har sitt stora genombrott och
även fortsatta framgång att tacka sin antagonist George Bush för. Då det
amerikanska uppvaknande aldrig varit så stort ifall Gore hade vunnit
istället för Bush. Så betraktat ur den synvinkeln kan man säga att de båda
lever i symbios med varandra, då Bushs popularitet i vissa kretsar nog till
och med stärkts just på grund av Moores "häxjakt" på karl'n, och Moore
skulle aldrig ha blivit så känd som han blivit om inte Bush existerat och
handlat som han gjort dels i samband med valnatten men även 9/11 och Irak
kriget. George W Bush neo-konservativa förehavande är nog dock inte enbart
hela orsaken till Moores framgång då man fortfarande när man idag ser
nerladdningar av flera år gamla inslag fortfarande kan dra på smilbanden åt
Moores dokumentärstilistiska grepp. Hans sokratironiska intervjuteknik, som
bygger på en spelad okunnig inför sina intervjuoffer lockar på ett
tillsynes nästan magiskt vis fram de svagaste och lägsta sidorna hos
människan och får denna att verka ignorant, inkompetent, fördomsfull,
egocentrisk eller bara allmänt okunnig. Tillexempel fick han NRA
ordföranden Charles Heston att på film säga att våldet i USA var en
konsekvens av rasblandningen.
Detta stilgrepp är egentligen inget unikt för Michael Moore, utan användes
även av exempelvis Lena Nyman i filmen "Jag är nyfiken gul". Liksom många
andra filmskapare tar Moore på sig rollen som den som måste berätta något
för resten av världen. Så gott som alla hans verk genomsyras av en starkt
kritisk men ändå travesterande hållning gentemot det amerikanske samhället
och dess ultra-höger.Moores machiavelliska metoder kan och har på senaste tid framför allt i
anknytning till lanseringen av filmen "Fahrenheit 9/11" diskuterats och
framförallt kritiserats vilt.
Röster har från så väl liberalhögern som den nykonservativa högern i USA
höjts om att Moores stil, hur kul den än är, leder till att det finns ett
stort trovärdighetsproblem i hans filmer, böcker och reportage. Kritikerna
menar främst att Moore på ett oförsvarbart vis upprepade gånger manipulerat
verkligheten så grovt att till och med hans politiska sympatisörer dragit
öronen till sig. Man menar också att han liksom den demokrattrogne
skribentkollegan Al Franken använder sig av exakt samma retoriska grepp som
de (i min mening) med all rätt anklagar sina journalistiska motståndare,
högerspökena; Ann Coulter, Rush Limbaugh, Bill O'Reilly, Bernard Goldberg
och dess anhang för att bruka i deras, som Moore självuttrycker det:
nedriga och lögnaktiga försök att manipulera verkligheten till
rabiathögerns fördel. Mina starka sympatier för främst Moore till trots,
känner även jag mig tvingad att se sanningen i den kritiken om att han
använder sig av exakt samma metoder för att nå sina måla. Han skyr inga som
helst medel för att göra sin övertygelse till sanning. Han förlöjligar,
drar lika snabba som djärva slutsatser och har vid många tillfällen så väl
slarvat som ignorerar fakta. Rabiathögern i Sverige menar att Moores sätt
att avfärda all kritik som konspiration från den amerikanska rabiathögern,
passar perfekt in i den som de säger, förföriskt förenklade världsbild som
de anser präglar hans verk. Samtidigt som de och andra sidan med helt
okritiska ögon antar den före detta CBS News anställde höger token Bernard
Goldbergs böcker som sanning..;)
5. Se ett nyhetsprogram ( Aktuellt/Rapport SVT) under tidsspannet 28/9-
3/10. Analysera något eller några inslag i programmet med utgångspunkt i de
texter om TV-nyheter som ni fått i kurskompendiet.Aktuellt 30/9 Kerry/Bush - debatten
Huvudnyheten för kvällen är uppenbart en sammanfattning av (svensk tid)
nattens debatt mellan presidentkandidaten John Kerry och sittande president
Georg Walker Bush Junior.
Efter att den sedvanliga vinjetten spelats upp med dess illustrativa
tillbehör, zoomas efter ett snabbt översiktssvep över studion, även det i
sedvanligordning programledaren in. Programmet börjar med att nyhetsankaret
presenterar i korthet pressenterar och sammanfattar med en "voice over"
korta klipp av de nyhetsinslag kvällens nyheter har att erbjuda, medan
vinjett musik fortsätter i bakgrunden.
Musiken fadar ut medan nyhetsankaret med en informativ och myndig röst
redogör för vad inslaget vi kommer att få se skall innehålla. En reporter
kommer i bild och redogör med ett mindre myndigt tonläge huvuddragen i
debatten, varefter vi får se några "Oneliners" ur Kerrys framträdande.
Reportern kommer åter i bild och sammanfattar denna gång Bushs
framträdande, vilket leder oss till några snabba med ändå ganska
representativa klipp ur Bush framträdande, även om jag personligen tycker
att man borde ha tryckt mer på de delar av debatten där Bush mest stod och
såg förvånad ut medan han stammade fram slentrianmässiga svar på Kerrys
angrep.Efter detta förs vi åter tillbaka in i studion. Nyhetsankaret sitter
tillsammans med en av utrikesreportrarna på SVT som här får den typiska
expert och proffs tyckarrollen. Ankaret frågar i sedvanlig ordning ut
utrikesreportern, vilken utvärderar debatten främst med hänvisning till de
olika opinionsundersökningarna gjorts av de amerikanska nyhetsbolagen CNN
och CBS i samband med debatten. Man diskuterar främst vad detta resultat
kommer ha för följder för valresultatet. Undersökningarna visar på att
Kerry anses ha vunnit debatten, men inte gjort tillräckligt stort intryck
för att plocka in på Bushs försprång. Härefter reflekteras det i några
minuter kring vilka positiva effekter det skulle ge på världspolitiken om
Kerry vinner valet och därefter några mer kritiska tankar kring Bush. Att
Public Service favoriserar Kerry framför Bush framgår om inte tydligt så i
alla fall mellan raderna.
Detta ses troligtvis inte med blida ögon av alla, då i alla fall halva det
svenska borgliga blocket stödjer republikanerna. Det man dock i ett sådant
läge bör föra fram till Public Service försvar är att Kerry på ett mycket
mer övergripande sätt ligger i linje med Sveriges officiella utrikes
politik. Kerry vurmade gång på gång under debatten för att återupprätta
USA:s förtroende utomlands och försöka sluta upp i breda FN subventionerade
multilaterala allianser inför alla kommande internationella insatser, men
även återuppbyggandet av Irak.Samtidigt tror jag ej att Kerry i enlighet med amerikanska mått van lika
stort som han i enlighet med de svenska gjorde.
För trotts att Bush vid ett flertal tillfällen mest såg förvånad ut, tror
jag att hans slentrian argumentation om att Kerry är populist som vänder
kappan helt efter de politiska vindarna, som han kört med under hela
valrörelsen så här långt går hem hos den amerikanska befolkningen som
generellt sett har en större benägenhet att tänka kategoriskt än den något
mer nyanserade europeiska mentaliteten.Dock hade Kerry troligtvis på ett mycket mer grund görande sätt förberett
sig inför den här debatten, då han varje gång Bush anklagade honom för
populism, parerade angreppet med motivationer som "det är skillnad på att
själv starta kriget och att sitta i senaten och godkänna ett redan startat
krig" eller den fras som gick igen flera gånger under den 90 minuter långa
debatten, Kerrys argument om viktigheten i att kunna ompröva sina egna
ställningstaganden när ny information blivit pressenterad för en, istället
för att krampaktigt hålla fast i gamla vanföreställningar. På detta mot
angrepp lyckades inte Bush på ett för en president fullvärdigt sett parera
och började mest stamma och såg som tidigare sagt mest förvånad ut över att
Kerry läst på.
Det som ändå på ett sätt talade emot Kerrys trovärdighet var att han i
svenskmaner körde på med löfte efter löfte, det ena mer kostsammare än det
andra, trots att han inte har några som helst ambitioner att föra någon
annan skattepolitik än den Bush gjort det senaste åren, trots att han i
debatten kritiserade Bushs skattesänkningar på förmögenhetsskatter. Hur
resultatet blir på valnatten är i min mening helt omöjligt att av läsa från
den här debatten, det som talar för Bush fördel är att fått det amerikanska
folket att känna sig säkrare. Det som dock talar för Kerrys är att detta
val på ett helt nytt sätt kan bli ett protest val mot den sittande
presidenten vilket kan motivera många soffliggare att gå och lägga sin röst
på demokraterna trotts att de egentligen inte ser någon uppenbar skillnad
mellan de båda val organisationerna.
nu till er del, visste ni om detta?
Film i propaganda
Del 11. Hur bygger dokumentärfilm och spelfilm upp sina respektive världar?
Skissera översiktligt upp några viktiga skiljelinjer. Nämn gärna central
grepp och strategier.I frågeställning kring differenserna mellan fiktionsfilm och dokumentärfilm
går åsikterna vitt isär. I enlighet med Bill Nichols kan tillexempel alla
filmer betraktas som dokumentära, då alla filmer på något vis är en
avspeglande representation för de sociala stämningarna som rådigt när
manuset till filmen tagit sin form. Nichols menar därför att den
huvudsakliga skiljelinjen inom film inte, som det mer vedertagna
förhållningssättet anger, fiktion eller dokumentär utan att skillnaderna
egentligen är en subgenre till dokumentär filmen där "den önskeuppfyllande
dokumentären" är motsvarigheten till det vi snarare skulle ha kallat
fiktion och "den sociala representationens dokumentär" är den kategori där
vi i dagligt tal placerar majoriteten av de dokumentära filmerna.Egentligen kanske detta mest bara är semantiskt dravel eftersom de diffusa
skiljelinjerna mellan de båda kategorierna på så väl institutionell nivå
som ur en rent stilistisk aspekt är de samma som när vi diskuterar
fiktionsfilm och dokumentär som de båda huvudkategorierna inom filmmediet.
Det som är gällande oavsett vilken semantisk infallsvinkel du applicerar
när du ska "läsa film" är att det blir väldigt problematiskt att göra en
grov kategorisering mellan dessa två kategorier oavsett vad du väljer att
kalla dem. Michael Moores dokumentärfilmer befinner sig trots en tydlig
dokumentärstilistisk form med ett deltagande modus i samma institution som
de stora spelfilmerna. Stefan Jarls Mods trilogi använder sig av samma
estetiska och känslomässiga bildspråk som Lukas Mooddyssons spelfilm "Lilja
4ever!". De båda filmarna hade säkerligen även samma input bios när det
gjorde sina filmer Lilja 4ever och Ett värdigt liv, då båda med en naken
och ocensurerad hållning visar upp en del av nutids Sverige, som
majoriteten av Svensson blundar för, då det helt krasst egentligen inte
berör dem och deras liv.
En annan parallell mellan Moodyssons och Jarls verk är att "dom kallar oss
Mods" nog av de flesta ses som en 60-tals förlaga till Fucking Åmål, då
den filmen, även om just Kenta och Stoffe som filmen är centrerad omkring i
senare filmer visade sig ha vandrat den mest extrema vägen, kan ses som en
dåtids dokumentär över den ungdomens levnadsstil då även människor som idag
är bankdirektörer växte upp i samma sociala samanhang som Kenta och Gustav
"Stoffe".De filmiska likheterna är också väldigt lika, framför allt då de första två
Mods filmerna där herr Jarl inte själv interaktiverar på ett uppenbart sätt
i filmens händelseförlopp. För att spinna vidare på likheterna mellan
dokumentärfilmarens Stefan Jarl och fiktionsfilmaren Lukas Moodyssons verk
kan man även nämna att Jarl likt Moodysson på flera ställen rekonstruerat
situationer ur verkligheten och lagt ord i sina filmobjekts munnar. I
Stefans Jarls sista Mods film "Det sociala arvet" förekommer en scen där
ett bråk mellan Jarl och Kenta rent spontant verkar uppstå i bilen efter
att de varit och letat efter "Stoffes son", ifall man sätter på kommentator
spåret under den sekvensen får man reda på att det där bråket egentligen
ägde rum innan det filmades, men att Jarls ansåg det vara för bra för att
inte filmas, så att de därför kom överens om att rekonstruera bråket samt
piffa till det för att öka de komiska poängerna. Detta är säkert bara ett
exempel ur högen på liknande händelser i denna filmserie då bråket mellan
Kenta och Stoffe i slutet på filmen "Ett värdigt liv" var en liknande
incident då det var direkt insisterat av filmaren och troligtvis aldrig
skulle ha ägt rum utan filmarens inblandning. Ändå är det väl få som menar
att Mods trilogin inte är en dokumentär eller att Lukas Moodyssons filmer
inte är fiktionsfilmer? Resonemanget blir extra intressant då Tom Hanks
serie "Band of Brothers" betraktas som en fiktionsspel film, trots att
karaktärerna i filmatiseringen bygger på verkliga förebilder och
händelserna är rekonstruktioner av verkliga händelser. Värt att nämnas är
även att det i varje avsnitts början och slut sitter en av de personer som
karaktäriserats av någon skådespelare, och på ett dokumentärt vis
reflekterar kring händelserna i kvällens avsnitt och fördjupar sig i
detaljer man skall få se eller har sett.Det jag frågar mig då är vart skillnaden ligger i att låta någon annan
rekonstruera en händelse man själv varit med om eller göra det själv?
Samt vad är det då som gör att vi ändå på ett ganska enkelt sätt i
majoriteten av fallen där inte själva syftet hos filmaren varit att ge oss
känslan av att filmen tillhör den dokumentära kategorin, kan dra en
självklar skiljelinje mellan dokumentär och fiktionsfilm? De svar jag kan
utläsa ur litteraturen och föreläsningarna (då främst den från 7/9 där de
olika utgångspunkterna: Essentialistism, pragmatism och epistemologism
behandlas) är att det främst är filmarens syfte som är det avgörande. Samt
att man förväntar sig att en dokumentär skall följa de konventionerna som
man förväntar sig att en dokumentärfilm skall följa, då främst de nyktra
diskurserna om att en dokumentär bör vara saklig samt fylla ett syfta att
främja kunskapen kring antingen olika vetenskaper, ekonomiska/politiska
frågor eller annan typ av utbildning. En dokumentär förväntas även på ett
helt annat sätt än en spelfilm uppvisa en vilja att förändra något, ge oss
fakta, sanning och även pressentera detta på ett logiskt sätt.
Argumenterande och påverkande är överhuvudtaget centralbegrepp inom
dokumentärfilmandet medan en spelfilm kan komma undan med att enbart vara
underhållande eller estetiskt tilltalande.
Det förväntas även att en dokumentär främst i den samhällssociala subgenren
på ett helt annat sätt än spel filmen skall om än på ett explicit eller
implicit politiskt vis representera antingen ett; folk, institution, klass,
kön, etnicitet, sexuell läggning, religion, politiskströmning eller
liknande intresse. Men som sagt detta förhindrar ju inte att
fiktionsfilmare som Moodysson tillämpar samma teorier och bias i sitt
filmskapande eller att en och annan dokumentärfilmare kan välja att strunta
helt i dem.2. Redogör för de modus hos dokumentärfilmen som Bill Nichols identifierar.
Förklara inledningsvis också vad som menas med begreppet modus. Sätt in
begreppen i ett dokumentärfilmshistoriskt sammanhang.
Ge gärna filmexempelModus är ett begrepp som använts nästan lika flitigt som uttrycket "den
nyktra diskursen" i den här kursen. Innebörden i detta ord är som jag
förstått det ungefär som en kosmetika beskrivning av dokumentärfilmen och
desto mer man läser om ordet desto uppenbarare blir det varför det svenska
ordet modus är en översättning av det engelska "modes" som på ett mer
uppenbart vis kan förklaras som ett uttryck för olika operationssätt,
stämningar, alternativa tillvägagångssätt, funktioner eller strategier som
kan vara olika mycket påfallande i olika filmer. Ungefär som på en stereo
där du ställer in vilket ljudmode, du vill använda för uppspelning.
Nichols kategoriserar upp sex så kallade representativa modus i kronologisk
ordning.
(Nichols 2001:138)1) Poetisk modus [1920s]
Poetiska modusen är det tillvägagångssätt man applicerade redan innan det
fanns någon uttalad rigid, pregnant skillnad mellan dokumentärfilmer och så
kallad Hollywoodfiktion som den första och på 1910-talet enda modusen
kallades.
Redan innan begreppet dokumentärfilm institutionaliserats använde många
filmare bilder från den historiska världen i syften som inte var fiktiva.
Dessa filmers dokumentära karaktär kan inordnas till att man förlitar sig
på den historiska världen som källmaterial. Till denna kategori räknas
bland annat klassikerna Tåget, Fabriken och alla de filmer som skapats
genom att man fäst en kamera längst fram på en spårvagn eller färja och
sedan bara filmat resans gång.2) Expositoriskt modus [1920s]
Den expositoriska modusen är den som oftast har tillämpats på dokumentära
produktioner. Grundprincipen är den samma som i nyhetsinslagen i Aktuellt
och Rapport. En myndig röst som till en serie bilder eller videosekvenser
förklarar för tittaren vad det är som den ser och i vilket samanhang
åskådaren skall sätta in och tolka det han betraktar. Bilden är helt
underordnad talet och blir enbart som en förstärkande illistration till det
anförda. Inför de expositoriska dokumentären antas vi förvänta lära något,
i stil med mer kunskap kring ett ämne eller lösningen på en tidigare
vetenskaplig gåta. Den auktoritära rösten fungerar som ett övergripande
argument och antas lösa gåtan till illistration av det för syftet
förutbestämda bilderna. Den expositoriska dokumentären är och har länge
till yttermera visso varit ett tacksamt objekt för komiker att parodiera.
Inom humor branschen har auktoritetens röst travesterats i flera decennier
och uppskattningen av detta komiska tilltag verkar aldrig sina. I "talk
show" programmet "Sen kväll med Luuk" kan vi tillexempel flera gånger under
varje säsong se hur denna komik går igen år efter år.3) Observationella modus [1960s]
När det på det på 60-talet erbjöds en ny teknik på marknaden som innebar,
synkront ljud och lätta handkameror med fullgod 16mm kvalité. Dök det som
en följd av de nya förutsättningarna upp ett nytt modus som på ett för
dåtidens sätt att se, revolutionerade dokumentärfilmandet. Filmaren kunde
nu filma kopiösa mängder rå material och låta händelseförloppet framför
kameran fortgå i sin egen naturliga takt utan att denne behövde forcera det
på något vis. Den observationella dokumentären hade som stilistisk avsikt
att ge en illusion av en ren naken och O-manipulerad verklighet. Åskådaren
skulle då få möjligheten att titta in på verkliga människors erfarenheter
och livsmönster. Det är även detta dokumentära stilgrepp som har mest
likheter med den mer publikdragande spelfilmen då kameran här intar en
omärklig position som den ideale åskådaren. Det som skiljer den
observationella dokumentären från spelfilmen är just hur det indexikala
fokuseras, alltså vi får tillträde till en värld som i alla fall förutsätts
inte är helt påhittat utan som fortsätter när filmen tar slut. Här finns
heller ingen röst som leder oss genom argumenten. Verkligheten ställer
själv frågor till oss, och ber oss om svaren, filmen ett värdigt liv är
framför allt ett väldigt bra exempel som stödjer det resonemanget. Nichols
och många med han menar att den observationella dokumentären får en annan
dignitet än den expositoriska, vilket som i mitt resonemang kring fråga 1
kan visa sig vara ganska försåtligt ibland.4) Deltagandets modus [1960s]
Denna tillämpning har fått sig ett rejält uppsving i och med framgången för
Michael Moores filmer och TV-serie "the awful truth" nu under 2000-talet.
Det som främst är karaktäriserande för denna stilistiska tillämpning är att
filmskaparen själv interaktiverar med den verklighet han vill skildra och
även ibland gör uppenbara försök att förändra den. De sociala aktörerna
möter filmskaparen på en tillsynes jämställd basis, även om det nog i
exemplet Moore snarare framställs som att det är den lilla människan mot
överheten. Vilket väl kanske i och för sig är en rättvis bild av den
verklighet Moore vill skildra, men faktum kvarstår att det är Moore som
ställer dem ledande frågorna samt sedan redigerar ihop inslagen och där
genom kreativ klippning med lätthet kan antingen upphöja eller
idiotförklara vilket intervju objekt han än vill, samt vinkla den på ett
sådant vis att den driver filmen i den riktning han vill ha den. Dagens
dokusåpor a'la Farmen och Big Brother befinner sig i gränslandet mellan det
observationella och deltagande. Åskådaren upplever en känsla av
direktkontakt med den observerade. Det råder ett om än outtalat så i alla
fall strikt hierarkiskt förhållande mellan produktions team och deltagare.
Frågorna klipps bort och pseudomonologer forceras för att förstärka
konflikter, uppröra, förvåna och/eller engagera tittaren där hemma.
Verkligheten i dessa produktioner visas i form av en ärlig redovisad
sanning trots att den inte skulle ha existerat kameran eller de
omständigheter som byggts upp för att stimulera till konflikter, förutan.
5) Reflektivt modus [1980s]
Kan beskrivas som en ifrågasättande medvetenhet om det som den interaktiva
formen antyder, det problematiska i skildrandet av verkligheten på film.
Interaktionen med verkligheten bara inte visas, utan problematiseras även.
Detta är det modus som sätter själva filmskapandet i centrum och som ger
fullt uttryck åt den kanske självklara insikten att dokumentärfilm är en
konstruktion.
Ofta innehåller filmer i den här subgenren skarp kritik mot alla andra
modus och dokumentärfilmare. Programmet Media -magasinet kan ses som en
stereotyp över den här genren framför allt då man främst kritiserar
journalisterna i det egna Tv-huset. Modstrilogins sista film "det Sociala
arvet" är även det ett bra exempel på en annan aspekt av denna dokumentära
tillämpning, framför allt då scenerna där Jarl rannsakar sig själv om sina
egentliga syften med att finna Gustavs son.6) Performativt modus [1980s]
En kategorisering som betecknar de filmer vars reflexivitet snarare
omfattar de sociala aktörerna än bara skildrar deras verklighet. Nichols
menar att detta kan vara en konsekvens av de senaste decenniernas
identitets politik omsatt i dokumentära bilder. Uppdelning kan illustrera
en historisk transformationsprocess där den historiska världens roll
förändras. Nichols uppdelning kan ses som förändring eller faser i
dokumentärfilmens utveckling. Samtidigt kan de också ses som parallella
genstrukturer i dokumentärfilmens praktik. SVT programmet P.S. och SR
produktionen (där jag själv en gång medverkat) STOP: Personligt, är på sätt
och vis ett ganska bra exempel på den praktiska tillämpningen av denna
modus.
3. Begreppet indexikalitet är centralt för dokumentärtfilmen. Förklara och
diskutera kort detta begrepp.
Indexialitet - läran om teckenKärnan i dokumentärfilmandet baseras i stor utsträckning på den indexikala
bilden. Indexikaliteten är det som påverkar våran uppfattning om
dokumentärfilmens dignitet att representera verkligheten. De bilder,
ljudupptagningar och filmsekvenser som vi som åskådare kan tillskriva
tillräckligt stor legitimitet för att de skall kunna ses inneha
tillräckligt stor bevisbörda för att ge dokumentärfilmaren rätt, uppfyller
kraven på indixikalitet.
När vi ser en dokumentärfilm förväntar vi oss mer än att se uppradning av
dokument; vi vill lära oss något av filmen eller att den väcker känslor. Vi
både förväntar oss och vill bli arga, ledsna, upprörda eller
tillfredsställda.Dokumentäre r ger oss bevis på att något är på ett visst sätt. De kan till
exempel påvisa att ett krig eller en naturkatastrof är förödande genom att
exempelvis intervjua ortsbefolkningen eller visa bilder på döda offer.
Detta ger ofta starkare intryck än konkreta krigsbilder, såsom slagfält,
och är dessutom lättare att arrangera och använda vid andra tillfällen än
det som framgår om någon skulle vilja förvilla sin publik av någon
anledning.
Detta är ett fenomen som gör det möjligt att vilseleda publiken, vilket
ofta används inom propagandafilm. Genom att exempelvis lägga på ljud på en
filmsekvens kan det ge ett helt nytt intryck. Eller genom att antyda att
bilden är tagen vid ett annat tillfälle, eller förvränga den kronologiska
ordningen kan filmskaparen ge en helt annan bild av verkligheten än hur vi
skulle ha upplevt den på plats. Roger and Me, är ett exempel på en film där
verkligheten förvrängts genom en manipulerad kronologi.Tillsist vill jag avsluta med att illustrera de 3 indexikala
underkategorierna.
(Pierce - symboliska tecken, ikoniska tecken och indexikala tecken.)
Symbol - [pic] Hund, faktisk definition (Animalistisk varelse)
Ikon - [pic]avbildning som bygger på likheten hos det avbildade.
Index - [pic]faktiskt spår eller annat avtryck som kan bevisa en fysisk
närvaro av det avbildade.4. Välj ett skede/en period/filmare ur dokumentärfilmens historia som du är
intresserad av. Placera in i ett historiskt sammanhang och knyt till
teoretiska begrepp.Michael Moore är förutom de svenska kollegorna Jan Josefsson och Stefan
Jarl, den dokumentärfilmare vars verk gjort starkast intryck på mig. Detta
faktum samt att Michael Moore är ganska modus stereotyp varelse som även
har en konkret glansperiod (vilket underlättar en analys där personen skall
sättas in i ett historiskt samanhang) gör mitt val här självklart att välja
honom som dokumentärfilmhistorisk person. Michael Moore gjorde en blygsam
debut i USA redan 1989 med sin kontroversiella film "Roger and Me" och
karriären gick knackigt ända fram tills han fick sitt första egna program
"TV-nation" 1994 då den amerikanska TV-publiken började få upp ögonen för
Moore. Statusen som en av modern tids största folkliga internationell
opinionsbildare inom filmmediet fick han dock inte förens 2001/2002 då
andra säsongen av hans nya program "The Awful Truth" rullade igång
samtidigt som boken "Korkade vita män" släptes och filmen Bowling for
Coulombine gjorde succé på biografer världen över. Moore hade på bara ett
år gått från att knappt vara en amerikansk liten kuriositet på
vänsterkanten till att vara mannen på alla människors läppar, världen över.
Det första man kan konstatera är väl att han har sitt stora genombrott och
även fortsatta framgång att tacka sin antagonist George Bush för. Då det
amerikanska uppvaknande aldrig varit så stort ifall Gore hade vunnit
istället för Bush. Så betraktat ur den synvinkeln kan man säga att de båda
lever i symbios med varandra, då Bushs popularitet i vissa kretsar nog till
och med stärkts just på grund av Moores "häxjakt" på karl'n, och Moore
skulle aldrig ha blivit så känd som han blivit om inte Bush existerat och
handlat som han gjort dels i samband med valnatten men även 9/11 och Irak
kriget. George W Bush neo-konservativa förehavande är nog dock inte enbart
hela orsaken till Moores framgång då man fortfarande när man idag ser
nerladdningar av flera år gamla inslag fortfarande kan dra på smilbanden åt
Moores dokumentärstilistiska grepp. Hans sokratironiska intervjuteknik, som
bygger på en spelad okunnig inför sina intervjuoffer lockar på ett
tillsynes nästan magiskt vis fram de svagaste och lägsta sidorna hos
människan och får denna att verka ignorant, inkompetent, fördomsfull,
egocentrisk eller bara allmänt okunnig. Tillexempel fick han NRA
ordföranden Charles Heston att på film säga att våldet i USA var en
konsekvens av rasblandningen.
Detta stilgrepp är egentligen inget unikt för Michael Moore, utan användes
även av exempelvis Lena Nyman i filmen "Jag är nyfiken gul". Liksom många
andra filmskapare tar Moore på sig rollen som den som måste berätta något
för resten av världen. Så gott som alla hans verk genomsyras av en starkt
kritisk men ändå travesterande hållning gentemot det amerikanske samhället
och dess ultra-höger.Moores machiavelliska metoder kan och har på senaste tid framför allt i
anknytning till lanseringen av filmen "Fahrenheit 9/11" diskuterats och
framförallt kritiserats vilt.
Röster har från så väl liberalhögern som den nykonservativa högern i USA
höjts om att Moores stil, hur kul den än är, leder till att det finns ett
stort trovärdighetsproblem i hans filmer, böcker och reportage. Kritikerna
menar främst att Moore på ett oförsvarbart vis upprepade gånger manipulerat
verkligheten så grovt att till och med hans politiska sympatisörer dragit
öronen till sig. Man menar också att han liksom den demokrattrogne
skribentkollegan Al Franken använder sig av exakt samma retoriska grepp som
de (i min mening) med all rätt anklagar sina journalistiska motståndare,
högerspökena; Ann Coulter, Rush Limbaugh, Bill O'Reilly, Bernard Goldberg
och dess anhang för att bruka i deras, som Moore självuttrycker det:
nedriga och lögnaktiga försök att manipulera verkligheten till
rabiathögerns fördel. Mina starka sympatier för främst Moore till trots,
känner även jag mig tvingad att se sanningen i den kritiken om att han
använder sig av exakt samma metoder för att nå sina måla. Han skyr inga som
helst medel för att göra sin övertygelse till sanning. Han förlöjligar,
drar lika snabba som djärva slutsatser och har vid många tillfällen så väl
slarvat som ignorerar fakta. Rabiathögern i Sverige menar att Moores sätt
att avfärda all kritik som konspiration från den amerikanska rabiathögern,
passar perfekt in i den som de säger, förföriskt förenklade världsbild som
de anser präglar hans verk. Samtidigt som de och andra sidan med helt
okritiska ögon antar den före detta CBS News anställde höger token Bernard
Goldbergs böcker som sanning..;)
5. Se ett nyhetsprogram ( Aktuellt/Rapport SVT) under tidsspannet 28/9-
3/10. Analysera något eller några inslag i programmet med utgångspunkt i de
texter om TV-nyheter som ni fått i kurskompendiet.Aktuellt 30/9 Kerry/Bush - debatten
Huvudnyheten för kvällen är uppenbart en sammanfattning av (svensk tid)
nattens debatt mellan presidentkandidaten John Kerry och sittande president
Georg Walker Bush Junior.
Efter att den sedvanliga vinjetten spelats upp med dess illustrativa
tillbehör, zoomas efter ett snabbt översiktssvep över studion, även det i
sedvanligordning programledaren in. Programmet börjar med att nyhetsankaret
presenterar i korthet pressenterar och sammanfattar med en "voice over"
korta klipp av de nyhetsinslag kvällens nyheter har att erbjuda, medan
vinjett musik fortsätter i bakgrunden.
Musiken fadar ut medan nyhetsankaret med en informativ och myndig röst
redogör för vad inslaget vi kommer att få se skall innehålla. En reporter
kommer i bild och redogör med ett mindre myndigt tonläge huvuddragen i
debatten, varefter vi får se några "Oneliners" ur Kerrys framträdande.
Reportern kommer åter i bild och sammanfattar denna gång Bushs
framträdande, vilket leder oss till några snabba med ändå ganska
representativa klipp ur Bush framträdande, även om jag personligen tycker
att man borde ha tryckt mer på de delar av debatten där Bush mest stod och
såg förvånad ut medan han stammade fram slentrianmässiga svar på Kerrys
angrep.Efter detta förs vi åter tillbaka in i studion. Nyhetsankaret sitter
tillsammans med en av utrikesreportrarna på SVT som här får den typiska
expert och proffs tyckarrollen. Ankaret frågar i sedvanlig ordning ut
utrikesreportern, vilken utvärderar debatten främst med hänvisning till de
olika opinionsundersökningarna gjorts av de amerikanska nyhetsbolagen CNN
och CBS i samband med debatten. Man diskuterar främst vad detta resultat
kommer ha för följder för valresultatet. Undersökningarna visar på att
Kerry anses ha vunnit debatten, men inte gjort tillräckligt stort intryck
för att plocka in på Bushs försprång. Härefter reflekteras det i några
minuter kring vilka positiva effekter det skulle ge på världspolitiken om
Kerry vinner valet och därefter några mer kritiska tankar kring Bush. Att
Public Service favoriserar Kerry framför Bush framgår om inte tydligt så i
alla fall mellan raderna.
Detta ses troligtvis inte med blida ögon av alla, då i alla fall halva det
svenska borgliga blocket stödjer republikanerna. Det man dock i ett sådant
läge bör föra fram till Public Service försvar är att Kerry på ett mycket
mer övergripande sätt ligger i linje med Sveriges officiella utrikes
politik. Kerry vurmade gång på gång under debatten för att återupprätta
USA:s förtroende utomlands och försöka sluta upp i breda FN subventionerade
multilaterala allianser inför alla kommande internationella insatser, men
även återuppbyggandet av Irak.Samtidigt tror jag ej att Kerry i enlighet med amerikanska mått van lika
stort som han i enlighet med de svenska gjorde.
För trotts att Bush vid ett flertal tillfällen mest såg förvånad ut, tror
jag att hans slentrian argumentation om att Kerry är populist som vänder
kappan helt efter de politiska vindarna, som han kört med under hela
valrörelsen så här långt går hem hos den amerikanska befolkningen som
generellt sett har en större benägenhet att tänka kategoriskt än den något
mer nyanserade europeiska mentaliteten.Dock hade Kerry troligtvis på ett mycket mer grund görande sätt förberett
sig inför den här debatten, då han varje gång Bush anklagade honom för
populism, parerade angreppet med motivationer som "det är skillnad på att
själv starta kriget och att sitta i senaten och godkänna ett redan startat
krig" eller den fras som gick igen flera gånger under den 90 minuter långa
debatten, Kerrys argument om viktigheten i att kunna ompröva sina egna
ställningstaganden när ny information blivit pressenterad för en, istället
för att krampaktigt hålla fast i gamla vanföreställningar. På detta mot
angrepp lyckades inte Bush på ett för en president fullvärdigt sett parera
och började mest stamma och såg som tidigare sagt mest förvånad ut över att
Kerry läst på.
Det som ändå på ett sätt talade emot Kerrys trovärdighet var att han i
svenskmaner körde på med löfte efter löfte, det ena mer kostsammare än det
andra, trots att han inte har några som helst ambitioner att föra någon
annan skattepolitik än den Bush gjort det senaste åren, trots att han i
debatten kritiserade Bushs skattesänkningar på förmögenhetsskatter. Hur
resultatet blir på valnatten är i min mening helt omöjligt att av läsa från
den här debatten, det som talar för Bush fördel är att fått det amerikanska
folket att känna sig säkrare. Det som dock talar för Kerrys är att detta
val på ett helt nytt sätt kan bli ett protest val mot den sittande
presidenten vilket kan motivera många soffliggare att gå och lägga sin röst
på demokraterna trotts att de egentligen inte ser någon uppenbar skillnad
mellan de båda val organisationerna.
nu till er del, visste ni om detta?






