Okej såhär ligger det till!
Efter att ha spelat LoL i några år och insett vilket skitspel det egentligen är så ska jag nu börja satsa på att bli duktig på dotA2 istället.
Detta för att det är ett sjukt roligt spel, det är svårt ( tkr jag som är f.d lolspelare då lol är pisslätt) och grafiken är också mycket skön!
Jag är för övrigt level 2 på dota, har ej spelat så mycket.
Iaf, här kommer mina frågor:
1. Hur ser metan ut? Är det adc + supp @bot , solotop, jungle och mid?
2. Hur junglar man? Vet ni någon guide?
3. Har ni några tips på enkla midchamps att lära sig?
4. Ungefär i vilken level börjar folk följa metan och sluta gå typ 3 bot och inte kommunicera? Eller är det alltid såhär? Jag tror att det beror på att jag är låg level, vet ej dock därför jag frågar er ;)
5. Hur vet man vilka gubbar som är vilka? Typ Juggernaut vad är han för sorts champ? I min level kör folk honom överallt..
6. Finns det någon sida med bra builds? Typ som solomid/mobafire för league of legends! :)
Seriösa svar uppskattas! Ja, jag är noob ;)
Tack och hej ha en fortsatt trevlig dag! :)
2. Enklaste djungelheron är Axe, tycker jag iallfall. Bara att stacka hela tiden och specca snurren.
3. Drow Ranger. Bara för att den är OP. Specca Frost Arrows och aura så äre GG.
4. Känns inte direkt som att någon följer någon som helst meta när man spelar public.
5. Juggernaut är en carry. Oftast bäst på short-lane med en crystal maiden.
6. dotafire.com
1 Finns ingen "meta" i pubs.
Picka vad du vill, man blir inte bannad för det till skillnad från LoL.
2. Alla kan inte jungla lika enkelt.
Jungle heroes är inte obligatoriska, det är bara en fördel i vissa situationer.
Enigma, Chen, Enchantress, Batrider, Axe.. är några av heroes som kan jungla.
3. Spela mot bottar, kolla igenom vad alla heroes gör.
Annas kan du filtrera beginner heroes när du pickar i topp-baren.
4. Folk kommer alltid picka vad de vill spela.
Level spelar inte så mycket roll, det visar bara hur mycket du spelar, inte din skill. När du börjar möta bra folk, så kommer folk picka mer vettigt.
5. Kolla på picking cards.
6. Det finns in-game guides om du klickar på bok ikonen i vänstra hörnet längst upp när du är i ett game.
Karaktärerna heter heroes.
Och det heter towers, inte turrets.
Finns det något rankedsystem? Eller finns det vara pubs?
#2 Tack så mycket :)
Annars behöver du inte ta det seriöst, personerna du spelar med kommer antagligen vara sämre än dig. Om du inte spelar med polare/i lag blir taktiker och dyl. fullständigt meningslösa. Every man for himself!
Men om du kan påverka lagets picks på något sätt så kan du väl försöka se till att det blir minst 1 support iaf, så slipper du gå utan courier och wards hela gamet. Annars borde du bara försöka carrya. Om du är bra nog finns det bara en person du ska lita på i ett Dotagame, och det är dig själv.
Har inte spelat LoL, men jungling är lättare i Dota än i HoN.
Annars borde du verkligen härda sig själv inför alla ryssar och östeuropéer du kommer tvingas spela med. Har varit med om åtskilliga games där inte ett enda engelskt ord yttrats under hela matchen.
2. Man junglar med en hjälte som är anpassad för skogen eller så pullar man. Dock är det inte bra att helt lite på pulls eftersom skogen kan vara wardad.
3. Heros* Alla hjältar är i princip lika svåra/lätta att spela.
4. Att gå 3 på ett lane är väldigt vanligt i dota då man kan hålla bak lanen och hålla motståndarens offlane från att få en enda exp eller att hålla motståndarens safelane carry från att kunna farma fritt. Oavsett nivå kommer det alltid finnas idioter, ibland har man väl tur att hamna med icke-retards men att rekomendera är att lära känna folk och stacka eller scrimma. För att hitta folk att spela med kan du kolla här: http://forum.gamesports.net/do ta/forumdisplay.php?22-People- to-Play-with
5. Rent generellt så är agi-hjältar "ADC" str hjältar är "Tanks" och int antingen support eller "AP". Dock varierar ju detta en aning då det finns många int hjältar som kan agera carry och str hjältar som funkar som support osv osv. Att lära allas roller på lättaste sättet är att kolla streams eller att nöta så du får din egna uppfattning.
6. Finns guider in-game vet dock inte hur pass bra dem är. Annars finns ju : http://www.playdota.com/guides (detta är dock till DotA men de flesta är likadant) http://www.dotafire.com / eller http://www.dota2alttab.com
2. Jungle-mobs spawnar först vid 0:30 , därefter varje hel minut. Det som är speciellt i dota2 är att du kan stacka junglecreeps, om du attackerar dom vid 51-55 sekunden ungefär och kite'ar bort dom så att de inte har vision vid spawnet. Jungle kan vara surt om motståndarlaget wardar de enkla spawnsen för en jungler. Skulle någon göra det, gå deras jungle om de inte har någon eller roama eller också köp sentry-wards.
3. Enkla midchamps skulle väl vara Zeus, Tiny, Death Prophet, Bloodseeker, Viper.
http://steamcommunity.com/shar edfiles/filedetails/?id=123364 976
Strunta i resten.
Den börjar lätt, men det kommer avancerade saker längre ner.
Däremot finns det semi carry och hard carry.
Semi carry exempel: Queen Of Pain, Natures Prophet, Mirana
Hard carry: Lifestealer, Huskar, Weaver.
2. Vill du junlga så kan jag rekommendera lifestealer eller bloodseeker till en början justför att du behöver fokusera mindre på att köpa regen då dessa hjältar får liv utav att attackera, kolla på Purge's youtube eller kanske Alan dota, de ger dig ett par tips och tricks.
3. Sniper är väldigt enkel att spela då det kommer till att vinna mid, det svåra kommer in då du lär förflytta dig, blir du tagen close range så är du rätt så körd om du inte har en osynlighets runa eller shadow blade, just för att han har liten HP pool. Skulle rekommendera att testa honom!
Drow ranger såklart, hon är fortfarande OP efter nerfen och förvänta dig att bli ogillad när du pickar henne haha, men det är ett annat tips.
4. Svårt att säga, har level 47 och det känns väldigt random fortfarande, du kan hamna med det bästa laget du kan tänka dig men även hamna bland folk som inte ens vet vad dom sysslar med, det beror på hur din winrate ser ut (tror jag, är inte säker på detta så om någon vill fylla i så gör det gärna)
Då har jag mest solo queuat och det är ingenting som jag rekommenderar. Men när du kommer upp i level så märker du iallafall skillnaden på hur folk spelar, skulle vilja säga att captains mode är det bästa modet att lira när du kommer upp i level.
5. Du kan enkelt se när du ska picka din hero vad de är bra på, Juggernaut spelas som en carry, t.ex så ser man honom ofta safe lane med crystal maiden (support)
6. Ja det finns väl någon sån där sida, vet inte vad den heter men det är väl bara att googla.
GL HF, kul att se fler LoL spelare gå över till Dota2!
Edit: Vill bara tillägga att jag inte är något vidare bra i Dota2 själv, sry för wall of text. :D
Där får du bättre svar på alla dina frågor än vad du får här på fragbite.
Lägg gärna till mig på steam om ni har lust att lira med en noob lite :(
PM ditt steamnamn så kan vi dra ett game mina kära brödrar, uppskattar detta enormt tack o hej!
Purge
Tycker den är ganska vettig för att lära sig grunderna. spela mycket och tryharda varje game, på så sätt blir du bättre och kommer upp i "bracketsen"
Och det captain mode eller vad det heter, är de det eliterna sitter och lirar? Motsvarar det ranked games? :D