1
Remixes - CS framtid?
Postat av igge den 4 Mars 2011, 00:16
8 kommentarer · 301 träffar
För tl;dr kolla sista stycket.
Det tjatas ju om att cs behöver nya maps, men ändå blir alla så jävla anti så fort det kommer nån. Det verkar som att hittills är det bara remixes som lyckas fastna, som t.ex. tuscan och mirage. Jag tror att vi behöver fler maps som liknar gamla innan vi sakta kan börja göra nyare och mer innovativa maps. Baby steps, ni vet.
Därför satte jag mig och klurade lite på en av mina favoritmaps från forna tider, de_prodigy. Den var så underbar när man lirade den för vad som känns som en evighet sen, men man måste inse att med dagens skills och taktiker är den helt enkelt för lätt för CT. Likadant är det med många gamla maps, och detta är just varför de inte spelas längre.
Om vi tar proddan som exempel är den dålig för att det är för lätt för CT att kontrollera hur T rör sig. CT kan stänga ner alla Ts möjligheter genom att hålla koll på två ställen från starten - yard och long. Med detta i baktanke kan man fiffla lite med gångar och vinklar för att göra det lite mer intressant. Ta en titt på detta visuellt monstruösa exempel:
http://data.fuskbugg.se/skalma n02/proddanfisk.png
En balkong för T att flasha ut och pusha yarden skulle underlätta något enormt, då de just nu bara har en utväg som ständigt täcks av 2-3 CT. Samma sak på longen egentligen. 2 CT kan hur lätt som helst ta bort möjligheten för T att pusha long, speciellt om de kör AW. Däremot om vi lägger till en "banan" på sniskan kan det istället bli riktigt intressant, då AWn måste vinkla både longen och bananen. Vi skulle kunna få se riktigt intressant templay mellan 2 CTs där, en med colt och en med AW.
Och sen om det inte fungerar som tänkt är det bara att man gör om lite till. Hur som helst förlorar ingen på att fler maps används. Det kan bara vara något positivt, så länge folk är öppna för nya maps och vågar spela dem. DH gjorde något stort när de valde att ta med mirage i sin rotation. Mer sånt!
Så varför inte ta lite gamla maps som proddan, cobble, aztec, d1(?) och piffa upp dom lite? Sedan när folk vant sig vid halvnya maps kan man börja experimentera med helt nya. Tänk er i framtiden att varje stort event skulle göra en egen map till sin rotation varje år/säsong. Fan va kul det skulle bli att se hur olika taktiker och spots lag skulle kunna hitta på.
Nya maps är precis vad CS behöver, och för att nya maps ska kunna slå igenom måste proffs såväl som ligor och cuper såväl som den genomsnittlige pangaren vara beredda att spela dem. Därför är det bäst om vi börjar med remixes (t.ex. tuscan och mirage), så man fortfarande känner sig lite hemma innan vi börjar slänga in helt nya maps. Vi är ju alla så nostalgiska är det kommer till CS, så till att börja med är det helt enkelt baby steps i form av remixes som gäller. Eller?
Det tjatas ju om att cs behöver nya maps, men ändå blir alla så jävla anti så fort det kommer nån. Det verkar som att hittills är det bara remixes som lyckas fastna, som t.ex. tuscan och mirage. Jag tror att vi behöver fler maps som liknar gamla innan vi sakta kan börja göra nyare och mer innovativa maps. Baby steps, ni vet.
Därför satte jag mig och klurade lite på en av mina favoritmaps från forna tider, de_prodigy. Den var så underbar när man lirade den för vad som känns som en evighet sen, men man måste inse att med dagens skills och taktiker är den helt enkelt för lätt för CT. Likadant är det med många gamla maps, och detta är just varför de inte spelas längre.
Om vi tar proddan som exempel är den dålig för att det är för lätt för CT att kontrollera hur T rör sig. CT kan stänga ner alla Ts möjligheter genom att hålla koll på två ställen från starten - yard och long. Med detta i baktanke kan man fiffla lite med gångar och vinklar för att göra det lite mer intressant. Ta en titt på detta visuellt monstruösa exempel:
http://data.fuskbugg.se/skalma n02/proddanfisk.png
En balkong för T att flasha ut och pusha yarden skulle underlätta något enormt, då de just nu bara har en utväg som ständigt täcks av 2-3 CT. Samma sak på longen egentligen. 2 CT kan hur lätt som helst ta bort möjligheten för T att pusha long, speciellt om de kör AW. Däremot om vi lägger till en "banan" på sniskan kan det istället bli riktigt intressant, då AWn måste vinkla både longen och bananen. Vi skulle kunna få se riktigt intressant templay mellan 2 CTs där, en med colt och en med AW.
Och sen om det inte fungerar som tänkt är det bara att man gör om lite till. Hur som helst förlorar ingen på att fler maps används. Det kan bara vara något positivt, så länge folk är öppna för nya maps och vågar spela dem. DH gjorde något stort när de valde att ta med mirage i sin rotation. Mer sånt!
Så varför inte ta lite gamla maps som proddan, cobble, aztec, d1(?) och piffa upp dom lite? Sedan när folk vant sig vid halvnya maps kan man börja experimentera med helt nya. Tänk er i framtiden att varje stort event skulle göra en egen map till sin rotation varje år/säsong. Fan va kul det skulle bli att se hur olika taktiker och spots lag skulle kunna hitta på.
Nya maps är precis vad CS behöver, och för att nya maps ska kunna slå igenom måste proffs såväl som ligor och cuper såväl som den genomsnittlige pangaren vara beredda att spela dem. Därför är det bäst om vi börjar med remixes (t.ex. tuscan och mirage), så man fortfarande känner sig lite hemma innan vi börjar slänga in helt nya maps. Vi är ju alla så nostalgiska är det kommer till CS, så till att börja med är det helt enkelt baby steps i form av remixes som gäller. Eller?
CS framtid?
46 personer har röstat






