×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Förtydligande kring CSP

Postat av WIWO den 3 Oktober 2007, 17:16
19 kommentarer · 184 träffar
Här och var i olika CSP trådar som jag läser ser jag att många inte vet hur CSP är och blivit uppbyggt. Jag tyckte att det var värt att starta en tråd för att förtydliga för många användare om hur CSP har blivit kodat. Orkar ni inte läsa allt finns en kort sammanfattning längst ner.

Kommentar #389 på http://www.gotfrag.com/cs/foru ms/thread/309598/?cpage=8 , skriven av Alex "Chibsquad" Garfield:

"First of all, it's not even possible to create a hard-coded mod that's just CS:Source with tweaked grenades. Where would we get the code? CSS is not an open Source product, so (even if we had wanted to) we wouldn't ever have been able to just copy/paste the game code and tweak a few things! The past 9 months have been spent coding a game from absolute scratch; if you go to your steam menu and open SourceSDK, you'll see exactly what we started from: nothing. I mean, jeez guys, at least wait to fire the guns yourselves before you make these outrageous statements that have no backing. Yes, we use the Source gun models and player models. But those are literally the only parts of the entire mod (along with map textures) that are ported from Source. The game itself, the code, is 100% original. The game is called CSPromod, because it's supposed to be a professional, competitive version of CS. By strict development definitions, though, it is NOT A MOD: it is an ENTIRELY new game which happens to borrow visual assets from CS:S.

So, this means that arQon and mizzack re-coded all of the game logic, all of the grenades, all of the movement physics, all of the gun behavior algorithms, all of the netcode, as well as the entire hud, etc., etc., etc., etc., from scratch. Does it begin to make sense, now, that this took 9 months, given that we had absolutely NOTHING to start with other than the visual stuff we're borrowing from CS:S? We literally coded a whole GAME from scratch."

CSP är alltså ett helt stand-alone spel byggt på Sourcemotorn, precis likadant som HL2 och CS:S är stand-alone spel byggda på Sourcemotorn. CSP är alltså INTE ett modifikation av någon av dessa spelen, det enda CSP använder från CS:S/HL2 är grafiken (modeller, texturer etc etc.), ingen KOD. Som Garfield nämner kan ni själva starta Source SDK och göra ett nytt spel, då ser ni att dom började med absolut ingenting. Allt är kodat från början, även netcoden (koden till en applikation som tar hand om hur data och kommandon överförs mellan datorer i ett multiplayerspel).

Att det är kodat från början är också förklaringen till varför det har tagit så lång tid att bygga det här spelet, just för att det är kodat från scratch.

Ang. vapenmodeller så är det som många vet att CSP inte får använda sig av 1.6-modellerna pga. copyrightskydd. Det finns dock modell/ljudpack med ljud och modeller från 1.6 som både passar till CS:S och CSP. Detta lägger jag inte upp här, då det bryter mot en av FB:s regler.

Kort sammanfattat:

*CSP är inte en modifikation till CS:S eller HL2.
*CSP är ett eget stand-alone spel byggt endast på Sourcemotorn, likadant som CS:S och HL2 är byggda på Sourcemotorn.
*Det enda CSP tar från HL2 & CS:S är grafiska element.
*CS 1.6 modeller finns att ladda ner över internet (både till CS:S och CSP)
Föregående tråd
Nästa tråd

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..