1
Krönika: CS och Relationer
Postat av MycketBra den 5 Augusti 2007, 22:05
14 kommentarer · 191 träffar
I en värld av esport där många spenderar en stor del av sin lediga tid framför datorn kan man fundera på hur detta påverkar sociala relationer. Folk som inte är insatta i spelande över huvudtaget skulle säkert kalla oss "gamers" för "en döende generation" eller "socialt inkompetenta". Hur är då sanningen? Det är självklart upp till var och en att avgöra men enligt min bild så är det en blandning. Samtidigt som vi sitter inne och träffar mindre folk så knyter vi ständigt nya kontakter med folk där avståndet inte spelar lika stor roll. Det jag menar är att vi även kan ha roligt med folk som bor för långt bort för att bara "gå och hälsa på" eller vad som helst. Jag kommer att gå in djupare än så på detta, låter det spännande? - Läs vidare.
CS påverkan på ens riktiga liv:
Hur påverkar då CS vårat "riktiga, sociala liv. Det finns många som kan kombinera ett socialt liv där man är ute, deltar i någon fysisk aktivitet (sport), umgås med kompisar och så vidare. Det finns även den delen som mest sitter framför datorn och som ständigt tänker på klanens bästa, funderar över kommande cuper, lan och andra arrangemang. Det finns även de som bara spelar någon enstaka gång med IRL-polare och prioriterar livet ute mer.
Jag personligen tror att den som behärskar att kombinera datorspelande med ett vanligt liv bara har att vinna. Jag menar visst kan det vara skönt att bara slå sig ner framför datorn när man kommer hem trött efter skolan/jobbat och spela lite med sina kompisar. Nästa dag kanske det är helg och man är och hälsar på sin partner eller någon god vän och har en riktigt mysig kväll (har svårt att säga något annat med det nuvarande vädret). På detta sättet kan man framför datorn borde öva på sociala konflikter som uppstår mellan olika kompisar i klanen så väl som motståndare eller kanske folk man möter på en random mix. Det jag också vill komma till är att det här med klanspel är så mycket mer än bara klanspel - Man träffas och bootcampar, möts på lan och liknande arrangemang och blir så mycket mer än bara CS-kompisar. Kankse man på detta sättet finner en vän för livet som man även kan lämna datorns vrå med, som man har annat gemensamt med också.
De som "extremspelar" har säkert också väldigt ofta kul med sitt spelande, kanske kan det bli lite väl uttjatat vissa perioder och man kan känna att man blir så jävla trött på den där cupadminen som missköter sig - igen! Man kan säkert också känna suget efter att komma hem och spela med klanen när man sitter djupt ihopsjunken över skolbänken medans läraren pratar om något totalt ointressant där framme. Obs: Jag säger absolut inte att de som spelar CS skulle vara sämre än andra i skolan, nämner bara ett exempel. När det är lan och liknande är man alltid på plats och ser fram emot att träffa sina klankompisar, är det någon som inte kommer kan man säkert vara aningen besviken över det. Men det ska ju inte få förstöra det hela, man spelar och spelar så fingrarna glöder. Kanske tar man ibland steget ut i världen men kontakterna man vill ha kanske inte alltid finns där, de har man på datorn. Det jag menar är att detta i vissa fall kan leda till en viss brist på sociala kontakter och/eller kompetens.
Den sistnämnda gruppen har jag väl egentligen inte så mycket att säga om, de ser CS som en liten extra grej att nån gång gå in och spela lite för att man tycker det är kul, man ser på CS som något man gör för att det är kul och att det inte är blodigt allvar helt enkelt. Spelandet kan säkert bli lite mer avkopplande och det är kanske inte alltid så viktigt hur det går.
Funderingar kring CS 1.6, Promod & Source
Med funderingar över det jag skrivit och med återblick på Klaws krönika "Promods tunga ansvar" så har även jag tänkt på vad som skulle hända om CS dog ut, det vill säga om 1.6 allt eftersom tappade sin spelarkrets och föreningar gick vidare till kommande versioner som den omfattande spelarmängden inte var nöjda med. Så jag håller helt klart med Klaws om att vad som än händer så har utvecklarna av Promod ett väldigt stort ansvar, och vi kan alla aktiva 1.6-spelare eller inte hoppas på att de gör det bra. Min teori till varför de tar så lång tid på sig är väl något i stil med att de vill se till att det är fulländat när det ges ut. De vill inte att det ska bli en flop som får folk att sprida dåligt rykte om det, som det blev när VALVe stängde ner WON, folk som ville fortsätta spela blev tvugna att byta oavsett de ville eller inte. SKillnaden nu är att spelarna har ett eget val. Blir Promod lyckat kommer säkert många gå över, blir det halvlyckat kommer en del att gå över. Detta är väldigt farligt då det skulle splittra hela CS-världen. Därför skulle det enligt mig vara bättre att Promod blev en totalflop än att det blev lite halvbra.
Säg att hälften av alla 1.6-lirare skulle gå över till Promod, då har vi helt plötsligt 3 scener där antalet spelare inte skiljer allt för mycket. Detta skulle splittra hela communityt och kanske till och med döda vissa stora arrangemang som inte vet vilket spel de ska stödja.
Vad vi går miste om:
Som sagt, skulle framtiden för CS bli en helflop med ett splittrat eller tappat community vet jag inte vart alla organisationer och liknande ska ta vägen. Tänk er synvinkeln från ett cupcommunity i stil med FaxZup ifall den eventuella splittringen jag nämnde innan skulle bli verklighet. Någon från FaxZup kanske skulle vilja ha Promod, någon annan vill hänga kvar vid 1.6 medans någon tycker att att Source är så pass mycket bättre än Promod att det bör spelas nu när 1.6 är på bortgång. Lösningen på detta problem är inte enkelt men förslag på lösningar är att satsa på olika spel vilket troligtvis skulle leda till splittring inom communityt som kanske skulle leda till stor kaos. Det andra alternativet är att man kommer överens om ett Spel, alternativt ledningen bestämmer och sen får de som vill syssla med annat lämna communityt vilket också skulle innebära en viss splittring.
Nu undrar ni kanske hur detta hör till ämnet men allt bygger på vartannat! Tänk vad mycket som utvecklarna har i händerna, hur mycket som finns att förlora, men också hur mycket som finns att vinna. Allt vi kan hoppas på är att Promod kombinerar det bästa av olika CS-versioner på ett bra sätt. Dör CS så dör en hel värld, en värld som säkert inte är lika lätt att återupprätta som att döda.
0; 0; 0; 0; 0;-
För er som undrar var i helvete detta kom från så kan jag väl säga som så att jag skrev det en kväll för några månader sen när jag inte hade något bättre för mig och fick aldrig lust att fullfölja det mer än så här så jag publicerar det för att det är roligare än att inte göra det.
Ha en fortsatt trevlig kväll alla!
CS påverkan på ens riktiga liv:
Hur påverkar då CS vårat "riktiga, sociala liv. Det finns många som kan kombinera ett socialt liv där man är ute, deltar i någon fysisk aktivitet (sport), umgås med kompisar och så vidare. Det finns även den delen som mest sitter framför datorn och som ständigt tänker på klanens bästa, funderar över kommande cuper, lan och andra arrangemang. Det finns även de som bara spelar någon enstaka gång med IRL-polare och prioriterar livet ute mer.
Jag personligen tror att den som behärskar att kombinera datorspelande med ett vanligt liv bara har att vinna. Jag menar visst kan det vara skönt att bara slå sig ner framför datorn när man kommer hem trött efter skolan/jobbat och spela lite med sina kompisar. Nästa dag kanske det är helg och man är och hälsar på sin partner eller någon god vän och har en riktigt mysig kväll (har svårt att säga något annat med det nuvarande vädret). På detta sättet kan man framför datorn borde öva på sociala konflikter som uppstår mellan olika kompisar i klanen så väl som motståndare eller kanske folk man möter på en random mix. Det jag också vill komma till är att det här med klanspel är så mycket mer än bara klanspel - Man träffas och bootcampar, möts på lan och liknande arrangemang och blir så mycket mer än bara CS-kompisar. Kankse man på detta sättet finner en vän för livet som man även kan lämna datorns vrå med, som man har annat gemensamt med också.
De som "extremspelar" har säkert också väldigt ofta kul med sitt spelande, kanske kan det bli lite väl uttjatat vissa perioder och man kan känna att man blir så jävla trött på den där cupadminen som missköter sig - igen! Man kan säkert också känna suget efter att komma hem och spela med klanen när man sitter djupt ihopsjunken över skolbänken medans läraren pratar om något totalt ointressant där framme. Obs: Jag säger absolut inte att de som spelar CS skulle vara sämre än andra i skolan, nämner bara ett exempel. När det är lan och liknande är man alltid på plats och ser fram emot att träffa sina klankompisar, är det någon som inte kommer kan man säkert vara aningen besviken över det. Men det ska ju inte få förstöra det hela, man spelar och spelar så fingrarna glöder. Kanske tar man ibland steget ut i världen men kontakterna man vill ha kanske inte alltid finns där, de har man på datorn. Det jag menar är att detta i vissa fall kan leda till en viss brist på sociala kontakter och/eller kompetens.
Den sistnämnda gruppen har jag väl egentligen inte så mycket att säga om, de ser CS som en liten extra grej att nån gång gå in och spela lite för att man tycker det är kul, man ser på CS som något man gör för att det är kul och att det inte är blodigt allvar helt enkelt. Spelandet kan säkert bli lite mer avkopplande och det är kanske inte alltid så viktigt hur det går.
Funderingar kring CS 1.6, Promod & Source
Med funderingar över det jag skrivit och med återblick på Klaws krönika "Promods tunga ansvar" så har även jag tänkt på vad som skulle hända om CS dog ut, det vill säga om 1.6 allt eftersom tappade sin spelarkrets och föreningar gick vidare till kommande versioner som den omfattande spelarmängden inte var nöjda med. Så jag håller helt klart med Klaws om att vad som än händer så har utvecklarna av Promod ett väldigt stort ansvar, och vi kan alla aktiva 1.6-spelare eller inte hoppas på att de gör det bra. Min teori till varför de tar så lång tid på sig är väl något i stil med att de vill se till att det är fulländat när det ges ut. De vill inte att det ska bli en flop som får folk att sprida dåligt rykte om det, som det blev när VALVe stängde ner WON, folk som ville fortsätta spela blev tvugna att byta oavsett de ville eller inte. SKillnaden nu är att spelarna har ett eget val. Blir Promod lyckat kommer säkert många gå över, blir det halvlyckat kommer en del att gå över. Detta är väldigt farligt då det skulle splittra hela CS-världen. Därför skulle det enligt mig vara bättre att Promod blev en totalflop än att det blev lite halvbra.
Säg att hälften av alla 1.6-lirare skulle gå över till Promod, då har vi helt plötsligt 3 scener där antalet spelare inte skiljer allt för mycket. Detta skulle splittra hela communityt och kanske till och med döda vissa stora arrangemang som inte vet vilket spel de ska stödja.
Vad vi går miste om:
Som sagt, skulle framtiden för CS bli en helflop med ett splittrat eller tappat community vet jag inte vart alla organisationer och liknande ska ta vägen. Tänk er synvinkeln från ett cupcommunity i stil med FaxZup ifall den eventuella splittringen jag nämnde innan skulle bli verklighet. Någon från FaxZup kanske skulle vilja ha Promod, någon annan vill hänga kvar vid 1.6 medans någon tycker att att Source är så pass mycket bättre än Promod att det bör spelas nu när 1.6 är på bortgång. Lösningen på detta problem är inte enkelt men förslag på lösningar är att satsa på olika spel vilket troligtvis skulle leda till splittring inom communityt som kanske skulle leda till stor kaos. Det andra alternativet är att man kommer överens om ett Spel, alternativt ledningen bestämmer och sen får de som vill syssla med annat lämna communityt vilket också skulle innebära en viss splittring.
Nu undrar ni kanske hur detta hör till ämnet men allt bygger på vartannat! Tänk vad mycket som utvecklarna har i händerna, hur mycket som finns att förlora, men också hur mycket som finns att vinna. Allt vi kan hoppas på är att Promod kombinerar det bästa av olika CS-versioner på ett bra sätt. Dör CS så dör en hel värld, en värld som säkert inte är lika lätt att återupprätta som att döda.
0; 0; 0; 0; 0;-
För er som undrar var i helvete detta kom från så kan jag väl säga som så att jag skrev det en kväll för några månader sen när jag inte hade något bättre för mig och fick aldrig lust att fullfölja det mer än så här så jag publicerar det för att det är roligare än att inte göra det.
Ha en fortsatt trevlig kväll alla!
Vad tycker ni om mina gamla trådar som fortfarande träder fram ibland?
60 personer har röstat






