1
Så skapar du en riktig amx server
Postat av Cs-Alex den 2 Maj 2006, 19:21
43 kommentarer · 320 träffar
Observera att denna guiden kräver lite datorkunnighet osv, så om du är helkass på datorer bör du inte göra denna guiden.
Nu är det många som frågar "Hur lägger jag in Admin på servern?" och "Hur får jag WC3 på servern?".
Bara för det har jag tänkt att skriva en enkel guide om hur du gör exakt. Om det är nåt som du inte förstår så lägger jag till det i guiden.
____________________________ ____________
1. Lägg in HLDS
HLDS är ungefär som Steams Dedictaded Server, men med HLDS behöver du inte ha igång Steam för att ha igång din server. På så sett blir det minde lagg för alla som spelar.
Först och främst ska du ladda ner HLDS. Det gör du här:
http://www.badongo.net/file/46 7204
Tryck på HLDS_updatetool.rar så startas nedladdningen automatiskt.
Sedan packar ni upp den, och alla vet nog hur man gör det.
Efter det är det dags att installera.
Öppna filen som du packade upp. Programmet frågar vart du vill lägga den. Den kommer antagligen vilja lägga den på C:, så låt den göra det. Du kan flytta den sen. Sedan trycker på Next och då kommer den fråga vilken region du kommer från. Välj då Europe. Efter det kommeer den installera, och det kan ta en stund. Men låt den bara göra sitt jobb, så löser sig allt.
Efter att installatioen är klar går du in Start>Kör. Där skriver du CMD. När du är inne i kommandopromten så skriver du detta:
CODEcd..
(Observera att det endast är två punkter!)
(Du ska trycka på Enter när du skrivit in en "code"!)
Sedan skriver du:
CODEcd /HLServer
Om den "coden" inte funkar så ska du skriva:
CODEcd.. /HLServer
Efter det skriver du:
CODEhldsupdatetool.exe -command update -game cstrike -dir c:/hlserver
Nu kommer det att uppdatera HLDS, och det kommer ta en stund. Så dra till TV:n och kolla på The Simsons under tiden.
När det är klart kommer det se ut så här:
Ja, nu är det dags att köra igång servern.
Det gör du genom att gå in på C:/HLServer och dubbelklicka på HLDS.exe.
Efter det väljer du vilken port servern ska köra på osv. Så, nu är servern klar!
Nästa steg är att lägga in AMXmodX.
2. Lägga in AMXmodX.
Först ska du ladda ner install-filen. Det gör du genom att gå in här:
http://www.badongo.net/file/46 7205
Där klickar du på Amxx_1.6_Installer.rar.
När du har laddat ner filen så måste du byta filnamnet, gör dessa 4 steg!
Steg 1: Ladda ner senaste versionen av Winrar, och instalera den.
Steg 2: Högerklicka på filen och tryck " byt namn ".
Steg 3: Ta bort " [1] " i filnamnet.
Steg 4: Skriv sedan " .rar "
Nu ska namnet se ut så här: Amxx_1.6_Installer med en ikon med böcker.
Och så är det bara att högerklicka på den och välja Packa upp till Amxx_1.6_Installer/
//Vitdom
När du har packat upp den är det bara att installera. Den lägger sig som defult på C:/HLServer, så bara gå vidare. När den har installerat klart så har du AmxmodX på din server.
Nästa steg är att lägga in admins på din server.
2.1. Lägga in Admins på din server
Först och främst öppnar du filen User.ini.
Den hittar du här:
C:/HLServer/cstrike/addons/a mxmodx/configs/
Längst ner i filen ska du lägga in ditt Steamid.
Det gör du genom att skriva "STEAM_0:3:3612783" "" "abcdefghijklmnopqrstu" "ce" längst ner i filen, fast du byter ut det steamidet som står mot ditt egna steamid.
Ditt steamid tar du reda på genom att skriva "status" i consolen när du är inne på nån server.
Då var det klart, nu har vi lagt till AMXmodX på din server, så om du vill kan du bara starta din server och börja lira.
IP:et till din server hittar du på http://www.mittip.se
Kopiera det stora nummret och sätt till :27015 om du kör servern på porten 27015.
Alltså, för mig blir IP:et 81.200.160.86:27016, eftersom att jag kör på porten 27016.
Beroende på vilket nummer du har inom rektangeln så ändras IP:et. Om du har till exempel 69 så blir ditt IP det som du hittar på www.mittip.se och så sätter du dit :69 efeter IP:et. Om jag har port 69 så blir mitt ip 81.200.160.86:69.
Hoppas att ni förstår.
Om du vill ha WC3 på din server får du fortsätta läsa.
3. Lägga in WC3 på din server
Först och främst måste du ladda ner WC3, så klart.
Det gör du här:
http://www.badongo.net/file/46 7206
Efter det packar du upp filerna i C:/HLServer/cstrike
Ersätt alla filer vid förfrågan.
Efter det ska du öppna en fil som heter liblist.gam som finns i C:/HLServer/cstrike
För att öppna filen ska du högerklicka och välja "öppna med...".
Där ska du välja anteckningar.
Leta upp raden gamedll "dlls/mp.dll" i filen och ersätt den med raden gamedll "addons/metamod/dlls/metamod.d ll"
Nu har du WC3 på din server!
Men för att Spara alla XP du smalar på dig måste vi ändra lite till.
Gå in i C:/HLServer/cstrike/addons/amx modx/configs.
Där ska det finnas en fil som heter wc3ft.cfg.
Öppna den filen och ändra mp_savexp 0/B] till [B]mp_savexp 1, så ska Savexp funka.
OBS! När du ska ladda ner filerna så måste du vänta i 30 sekunder. efter 30 sekunder kommer det fram en knapp som det står "Download" på.
Om du får något som helst problem så får du gärna adda min MSN, Salzalada@hotmail.com
Jag kommer hjälpa dig och allt går väldigt fort om du beskriver ditt problem nogrant. Om det är nåt som jag missat i guiden lägger jag till det, så därför behöver jag era kommentarer osv.
Nu är det många som frågar "Hur lägger jag in Admin på servern?" och "Hur får jag WC3 på servern?".
Bara för det har jag tänkt att skriva en enkel guide om hur du gör exakt. Om det är nåt som du inte förstår så lägger jag till det i guiden.
1. Lägg in HLDS
HLDS är ungefär som Steams Dedictaded Server, men med HLDS behöver du inte ha igång Steam för att ha igång din server. På så sett blir det minde lagg för alla som spelar.
Först och främst ska du ladda ner HLDS. Det gör du här:
http://www.badongo.net/file/46 7204
Tryck på HLDS_updatetool.rar så startas nedladdningen automatiskt.
Sedan packar ni upp den, och alla vet nog hur man gör det.
Efter det är det dags att installera.
Öppna filen som du packade upp. Programmet frågar vart du vill lägga den. Den kommer antagligen vilja lägga den på C:, så låt den göra det. Du kan flytta den sen. Sedan trycker på Next och då kommer den fråga vilken region du kommer från. Välj då Europe. Efter det kommeer den installera, och det kan ta en stund. Men låt den bara göra sitt jobb, så löser sig allt.
Efter att installatioen är klar går du in Start>Kör. Där skriver du CMD. När du är inne i kommandopromten så skriver du detta:
CODEcd..
(Observera att det endast är två punkter!)
(Du ska trycka på Enter när du skrivit in en "code"!)
Sedan skriver du:
CODEcd /HLServer
Om den "coden" inte funkar så ska du skriva:
CODEcd.. /HLServer
Efter det skriver du:
CODEhldsupdatetool.exe -command update -game cstrike -dir c:/hlserver
Nu kommer det att uppdatera HLDS, och det kommer ta en stund. Så dra till TV:n och kolla på The Simsons under tiden.
När det är klart kommer det se ut så här:
Ja, nu är det dags att köra igång servern.
Det gör du genom att gå in på C:/HLServer och dubbelklicka på HLDS.exe.
Efter det väljer du vilken port servern ska köra på osv. Så, nu är servern klar!
Nästa steg är att lägga in AMXmodX.
2. Lägga in AMXmodX.
Först ska du ladda ner install-filen. Det gör du genom att gå in här:
http://www.badongo.net/file/46 7205
Där klickar du på Amxx_1.6_Installer.rar.
När du har laddat ner filen så måste du byta filnamnet, gör dessa 4 steg!
Steg 1: Ladda ner senaste versionen av Winrar, och instalera den.
Steg 2: Högerklicka på filen och tryck " byt namn ".
Steg 3: Ta bort " [1] " i filnamnet.
Steg 4: Skriv sedan " .rar "
Nu ska namnet se ut så här: Amxx_1.6_Installer med en ikon med böcker.
Och så är det bara att högerklicka på den och välja Packa upp till Amxx_1.6_Installer/
//Vitdom
När du har packat upp den är det bara att installera. Den lägger sig som defult på C:/HLServer, så bara gå vidare. När den har installerat klart så har du AmxmodX på din server.
Nästa steg är att lägga in admins på din server.
2.1. Lägga in Admins på din server
Först och främst öppnar du filen User.ini.
Den hittar du här:
C:/HLServer/cstrike/addons/a mxmodx/configs/
Längst ner i filen ska du lägga in ditt Steamid.
Det gör du genom att skriva "STEAM_0:3:3612783" "" "abcdefghijklmnopqrstu" "ce" längst ner i filen, fast du byter ut det steamidet som står mot ditt egna steamid.
Ditt steamid tar du reda på genom att skriva "status" i consolen när du är inne på nån server.
Då var det klart, nu har vi lagt till AMXmodX på din server, så om du vill kan du bara starta din server och börja lira.
IP:et till din server hittar du på http://www.mittip.se
Kopiera det stora nummret och sätt till :27015 om du kör servern på porten 27015.
Alltså, för mig blir IP:et 81.200.160.86:27016, eftersom att jag kör på porten 27016.
Beroende på vilket nummer du har inom rektangeln så ändras IP:et. Om du har till exempel 69 så blir ditt IP det som du hittar på www.mittip.se och så sätter du dit :69 efeter IP:et. Om jag har port 69 så blir mitt ip 81.200.160.86:69.
Hoppas att ni förstår.
Om du vill ha WC3 på din server får du fortsätta läsa.
3. Lägga in WC3 på din server
Först och främst måste du ladda ner WC3, så klart.
Det gör du här:
http://www.badongo.net/file/46 7206
Efter det packar du upp filerna i C:/HLServer/cstrike
Ersätt alla filer vid förfrågan.
Efter det ska du öppna en fil som heter liblist.gam som finns i C:/HLServer/cstrike
För att öppna filen ska du högerklicka och välja "öppna med...".
Där ska du välja anteckningar.
Leta upp raden gamedll "dlls/mp.dll" i filen och ersätt den med raden gamedll "addons/metamod/dlls/metamod.d ll"
Nu har du WC3 på din server!
Men för att Spara alla XP du smalar på dig måste vi ändra lite till.
Gå in i C:/HLServer/cstrike/addons/amx modx/configs.
Där ska det finnas en fil som heter wc3ft.cfg.
Öppna den filen och ändra mp_savexp 0/B] till [B]mp_savexp 1, så ska Savexp funka.
OBS! När du ska ladda ner filerna så måste du vänta i 30 sekunder. efter 30 sekunder kommer det fram en knapp som det står "Download" på.
Om du får något som helst problem så får du gärna adda min MSN, Salzalada@hotmail.com
Jag kommer hjälpa dig och allt går väldigt fort om du beskriver ditt problem nogrant. Om det är nåt som jag missat i guiden lägger jag till det, så därför behöver jag era kommentarer osv.