×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kan det vara så?

Postat av retaliate-- den 22 Oktober 2005, 11:00
6 kommentarer · 286 träffar
Rika landet Mibia saknar mineraler. Det fattigare ökenlandet Kiba har stora mineraltillgångar men saknar rent vatten. Att samverka på fredlig väg är det inte tal om. Det blir krig - i Counterstrike - på skoltid.

Scenariot är hämtat från Danmark där elever med stora läs- och skrivproblem har utvecklat sitt läsande och skrivande med hjälp av krigsspelet Counterstrike.

Idén att använda datorspelet Counterstrike i läs- och skrivträningen föddes över en kopp kaffe på undervisningscentrumet i Skive på nordvästra Jylland där Peter Bak-Jensen och Finn W Mosegaard arbetar som pedagogiska konsulenter.

Båda två är grundskolelärare i botten och har lång erfarenhet och stort intresse för IT i undervisningen. Finn W Mosegaard har också en gedigen erfarenhet av att arbeta med storyline, vilket satt avtryck i upplägget.
Gjorde datorspelet pedagogiskt

Grundtanken var att det formella lärandet skulle gå genom det informella lärandet i leken.

- För trettio år sedan lekte barn indianer och vita, i dag spelar de Counterstrike. Märkvärdigare är det egentligen inte och Counterstrike kan vara nog så pedagogiskt som något av de spel man vanligtvis refererar till som pedagogiska, menar Peter Bak-Kensen och Finn W Mosegaard.

- Hur definierar vi egentligen när barnen spelar pedagogiskt och när de inte gör det? Lärstrategier är något som vi vuxna kan se. Därför måste vi göra så att spelen blir pedagogiska, och det går också med Counterstrike eller The Sims, säger Finn W Mosegaard.

Förutom Counterstrike som bygger på att hitta och nedkämpa sin motståndare, valde Finn och Peter också det "mjukare" spelet, The Sims, som är ett strategispel där spelaren bygger upp familjer som ska "leva" i spelet. Tanken var också att flickorna kanske hellre skulle spela Sims, men det visade sig att de allra flesta, såväl killar som tjejer valde att spela Counterstrike.
Lärare fick lära sig spela

Det krävdes en hel del förberedelser innan projektet kunde dra igång på allvar. De inblandade lärarna till exempel, måste pröva på att spela Counterstrike och Sims.

En av Peter Bak-Jensens gamla elever gjorde de banor till spelet som eleverna sedan använde sig av. Tekniken krånglade en del, eleverna skulle ju spela online-spel med varandra och det var inte tillåtet på alla skolors nätverk.

Att spela datorspel har egentligen varit den tidsmässigt minsta delen av projektet. Men det som skapat engagemang och upplevelser. Spelandet har gett eleverna historier att berätta - och läsa.
Skrev som aldrig förr

Eleverna har varit invånare i antingen landet Mibia, eller landet Kiba. De har inte tillhört klaner, som annars är det vanliga sättet att spela tillsammans i Counterstrike, utan varit invånare. I spelet har de sedan varit tvungna att samarbeta, lägga upp strategier. Och slicka sina sår, eller fira triumfer tillsammans.

De har lärt känna sina länder och berättat om dem bland annat genom att göra en turistbroschyr om landet. Och under krigen har de fört dagbok. Berättat hur slagen har gått, hur livet är och vad de funderat på.

Skive har en väl utbyggd webbtjänst där eleverna har kunnat producera webbaserade böcker, som de sedan skrivit ut. Där har de också haft tillgång till bilder från Counterstrike och Sims som de använt och berättat till.

- Jag har aldrig skrivit så här mycket förr, säger en av killarna som var med i projektet.

Alla som jobbat med storyline känner säkert igen konceptet. Om datorspelet har varit verktyget, så har storyline varit den didaktiska metoden.

- Men det fungerar även om man inte använder sig av storyline, menar Finn W Mosegaard. På samma sätt går det att byta ut datorspelen. Upplägget fungerar även med andra datorspel.
Kunde läsa på skärmen

Datorerna som eleverna har använt har varit utrustade med talsyntes. Men under projektet upptäckte lärarna att många elever läste bra på skärmen.

- Vi upptäckte att barn kan läsa det de ser på skärmen, även om de annars inte kan läsa. Om bara motivationen finns där. De har helt enkelt tillgång till resurser som de vanligtvis inte använder i skolan, säger Peter Bak-Jensen.

Tre fakta om projektet:

*

Det heter "Elektronisk læringsmiljø for elever med læse-staveproblemer - fra uformel til formel læring i specialundervisningen".
*

I första omgången har ett 70-tal elever i åldrarna 10-15 år deltagit tillsammans med 14 specialpedagoger från 10 olika skolor.
*

Carsten Jessen, forskare vid Danmarks pedagogiska universitet som har utvärderat projektet menar att det har skett en stor förändring i elevernas motivation, engagemang och sociala omsorg om varandra.

Min fråga är tror ni FB:are på det här?Är det möjligt?
Föregående tråd

6 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 6 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..