Tjena FB! probs (igen) polarna o jag har tillslut bestämt oss för HON!"! !!!! !!!!! Jag har redan ett HoN acc medans de kör trials fortfarande men jag har glömt min e-mail! ( och lösen )
vad gör man ? FB mitt öde i era huven!
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
#11 även om dom inte har ögon, så har en del av hjärnan hand om signalerna som kommer från ögonen, om inga signaler kommer, syns ingenting, alltså svart.
#13 Som jag skrev så skulle den personen inte ha kvar någonting som har med ögonen att göra, alltså är del delen av hjärnan som tar hand om synen inkluderad.
#16 Någonting säger mig att om en del av hjärnan inte fungerar korrekt, så är nog synen det sista han/hon skulle behöva.
Det skulle fortfarande vara svart, men eftersom personen i fråga alldrig har sett något, och inte heller kommer att se någonting, bryr sig personen inte om detta, och skulle, om förfrågad, antaligen inte veta vad du pratade om.
Öppna en byrålåda - stoppa ner handen och säg vad du ser med den!
Lika lite kan du se med ögon som inte fungerar. Att vi ser mörker, när vi blundar, beror enbart på att vi tittar in i våra stängda ögonlock. Men eftersom vi inte kan föreställa oss hur "ingenting" ser ut så är det lätt hänt att vi föreställer oss att blinda famlar i mörkret när dom egentligen famlar i intet.
Däremot finns det blinda vars synnerver fungerar delvis, vilket gör att dom kan urskilja t ex mörkt och ljust - men Tisdag syftar nog till de som är totalt blinda, misstänker jag.
Helblinda människor, som tidigare kunnat se, har synminnen kvar vilket gör att de kan skapa bilder i hjärnan av saker och ting - om en sådan person t ex pratar med sina barn så minns de utseendet och en bild framträder. En som, däremot, aldrig har sett något kan inte heller minnas något.
Det är ganska intressant att filosofera över "intigheten" - eftersom vi inte kan föreställa oss "ingenting" så blir det väldigt abstrakt.
#18 Hur ska dom veta vad vit är, om dom aldrig har sett något. I det fallet handlar det bara om ljuset som når fram till synnerverna, och så saknar nog personen inte sina ögon.
Använder man inte ett visst område av hjärnan kommer detta område att börja jobba med andra saker istället. Den delen av hjärnan som hanterar syn osv används ofta för att läsa blindskrift för blinda, den "programmeras om" för att göra något annat. På grund av detta tar det ett tag innan man återfår synen om man haft ögonbindel en vecka, den delen av hjärnan som tidigare hjälpte dig att se har börjat göra annat.
Så, jag tror inte att det går att på ett vettigt sätt jämföra hur de "ser" när de blundar med hur det är för dig.
#24 Vet då detta - om du ser någons hud som vit betyder detta att de faktiskt reflekterar alla färger, och att de själva inte har några färger! Vad du ser är ju inte vad som faktiskt är där, det du ser är allt som inte är där. Anledningen till att svarta är mörka är alltså att de stjäl ALLA färger, och inte ger några till dina ögon.
#28 men tänkt dig att du en gång i tiden hade det sinnet, sen förlorar du de, kan du tänkta dig att ta bort synen som sinne? Alltså veta att du en gång i tiden kunde de.
låter säkert som "fick en snilleblixts" brorsa men men :P
kom att tänka på en liknande sak. vi säger att en person inte har några händer. Inga proteser heller. Då skulle han väl inte kunna hålla i ett saltkar som är rosa?
Det är därför det är läskigt att tänka sig att tanken att leva ett liv som blind. Jag har inte läst kommentarerna, utgår från att ingen sagt det här innan.
När man ser en färg så har inte själva saken den färgen utan reflekterar bara de ljus som har just den färgen. I ljus så finns alla färger och olika matierial reflekterar bara vissa färger till våra ögon och det är då vi uppfattar att något har en färg. Därför är i mörker allting svart. Så personen borde se svart som inte är någonting :)
#39 Håller absolut med, tänk dig bara att vakna en dag och sedan ser du ingenting.. absolut ingenting, jag skulle inte "fatta" någonting. På ett riktigt weird sätt.
Skulle inte ens våga insé att jag blivit blind.
#44 woot? vf skulle jag vilja det? Man kan ju veta svaret utan att vara blind? Precis som du vet att månen existerar, men du har aldrig varit där? aigt.
#47 Jamen DU behöver ju inte vara den som testat det, eller hur?
Tar ett till exempel:
Du vet att man dör av ett skott genom huvudet, men du själv har inte testat det. Men ÄNDÅ så vet du att man dör av det.
Vilken färg får en smurf om han får ett blå märke?
Då ett blåmärke är mer svart eller mörkblått, så skiljer det säg från smurfarnas hudfärg. Det kommer alltså att se precis likadant ut som det gör på oss människor.
#53 skrev iofs att det gick genom huvudet, inte så troligt att man överlever det väl? MEN jag kan väl dra ett till dåra om det ska va så jävla svårt att förstå vad jag menar:
Du vet att man dör om man blir halshuggen, men du har själv inte testat det.
Kan tänka mig att det är svart, eftersom att det fortfarande finns nervsystem osv i hjärnan som ska fungera ihop med ögonen.
Och det är dem som gör att du inte "inte ser någonting".
#61 Då ser du inte "inget" heller i och med att ögonen inte finns, och du kan därför inte _SE_ "inget".
Det blir bara ett inget som du inte ser, vi skulle antagligen haft någon typ av antenner som vi använde istället.
E ni helt pantade? svart är ingen färg? NEHE? det är så att svart är alla färger fast ingen "skickas" ut. därför man blir varmare i en svart tröjan än en vit där alla färger skickas ut.
Som andra sagt - svart är ingen färg. Beroende på hur något reflekterar ljus så får det olika färger. Inget ljus = svart. Inga ögon= Inget ljus = Ingen färg = Svart
Fast för dom så blir det självklart inte som när vi blundar. Dom känner inte till något annat så det är antagligen inte så farligt som man tror.
Försök se med typ handen, så går det nog till. Tvivlar på att dom ens ser svart(som förövrigt inte är en färg)
Själva synen är ju helt borta, och dom ser inte ens svart.
Eftersom att de inte kan se ett skit för de har varken ögon eller nervsystem (Som är det som uppfattar färger) så ser man helt enkelt ingenting, istället hade vi fått någon typ av känsel-saker som vi skulle kunna känna oss fram med.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Kan man inte se så kan man inte se färger nej.
Tänker mig att de inte ser alls, som om man borde se från exempelvis den fot man har under skrivbordet.
Om du däremot varit blind sen födseln, hur och vad drömmer blinda om?
Tänk om du har blind OCH döv.
Vill inte ens veta hur det är.
EDIT: Är ni dumma i huvudet eller? När det inte finns något ljus, finns ingen färg, alltså blir det svart. Varför tror ni att rymden är svart för?
ty för varningen, detta var ju riktigt tunga grejer.
#14 np
Det skulle fortfarande vara svart, men eftersom personen i fråga alldrig har sett något, och inte heller kommer att se någonting, bryr sig personen inte om detta, och skulle, om förfrågad, antaligen inte veta vad du pratade om.
Lika lite kan du se med ögon som inte fungerar. Att vi ser mörker, när vi blundar, beror enbart på att vi tittar in i våra stängda ögonlock. Men eftersom vi inte kan föreställa oss hur "ingenting" ser ut så är det lätt hänt att vi föreställer oss att blinda famlar i mörkret när dom egentligen famlar i intet.
Däremot finns det blinda vars synnerver fungerar delvis, vilket gör att dom kan urskilja t ex mörkt och ljust - men Tisdag syftar nog till de som är totalt blinda, misstänker jag.
Helblinda människor, som tidigare kunnat se, har synminnen kvar vilket gör att de kan skapa bilder i hjärnan av saker och ting - om en sådan person t ex pratar med sina barn så minns de utseendet och en bild framträder. En som, däremot, aldrig har sett något kan inte heller minnas något.
Det är ganska intressant att filosofera över "intigheten" - eftersom vi inte kan föreställa oss "ingenting" så blir det väldigt abstrakt.
Så, jag tror inte att det går att på ett vettigt sätt jämföra hur de "ser" när de blundar med hur det är för dig.
Svart = Inga färger
Vit = Alla färger
Det förklarar ju allting rasistiskt någonsin
låter säkert som "fick en snilleblixts" brorsa men men :P
Det är vad blinda ser hela tiden
Han frågade hur det ser ut, om det är helt svart eller hur det är.
Svar:
"Man ser ingenting, inte ens svart, det går inte att förklara."
Skulle inte ens våga insé att jag blivit blind.
Tar ett till exempel:
Du vet att man dör av ett skott genom huvudet, men du själv har inte testat det. Men ÄNDÅ så vet du att man dör av det.
Inte så konstigt trotts allt va?
Då ett blåmärke är mer svart eller mörkblått, så skiljer det säg från smurfarnas hudfärg. Det kommer alltså att se precis likadant ut som det gör på oss människor.
Du vet att man dör om man blir halshuggen, men du har själv inte testat det.
Och det är dem som gör att du inte "inte ser någonting".
Det blir bara ett inget som du inte ser, vi skulle antagligen haft någon typ av antenner som vi använde istället.
E ni helt pantade? svart är ingen färg? NEHE? det är så att svart är alla färger fast ingen "skickas" ut. därför man blir varmare i en svart tröjan än en vit där alla färger skickas ut.
Roger och ut
Fast för dom så blir det självklart inte som när vi blundar. Dom känner inte till något annat så det är antagligen inte så farligt som man tror.
Själva synen är ju helt borta, och dom ser inte ens svart.