Hej. Jag funderar på att införskaffa mig en iPad, men är lite osäker på om den är värd pengarna.
Jag tänkte först och främst använda den till att skriva och lagra dokument på när jag är i skolan. Men den verkar ha en hel del andra schyssta finesser också, såsom spel, film, musik, internet, onödiga men roliga appar osv.
-Fungerar den bra som skrivdator?
-Är den bekväm att hålla med en hand medan man styr med andra handen?
-Går den att ha i ryggsäcken för lyssning av musik medan man går/cyklar?
-Går det att koppla upp sig till internet utan 3G-abonnemang? (Jag har hört att detta krävs)
-Hur fungerar det om man vill se på film? Bra kvalité osv?
-Är det .mp4 som gäller eller kan den läsa andra filer för film också?
-Hur är batteritiden?
-Hur är laddningstiderna?
-Hur pass bra fungerar en iPad gentemot sina konkurrenter?
Om du har en iPad - Är du nöjd? Finns det något du är onöjd över?
Det kommer dock alltid något nyare och bättre så småningom. :|
Vi använder ipaden till våran media dator och tv o ljudet i hela lägenheten. Kan la vara fiffigt o ha med sig den o byta låt samtidigt som du surfar. annars tycker jag inte det är så speciell.
-Är den bekväm att hålla med en hand medan man styr med andra handen? Förstod inte frågan
-Går den att ha i ryggsäcken för lyssning av musik medan man går/cyklar? Ja
-Går det att koppla upp sig till internet utan 3G-abonnemang? Ja via WiFi.
-Hur fungerar det om man vill se på film? Bra kvalité osv? Finns mediaspelare som konverterar automatiskt, så inga problem.
-Är det .mp4 som gäller eller kan den läsa andra filer för film också? Läs ovanstående.
-Hur är batteritiden? 9-10h (m.a.o. väldigt bra batteritid)
-Hur är laddningstiderna? -
-Hur pass bra fungerar en iPad gentemot sina konkurrenter? iPad har 90% av pekplattemarknaden.
Går det att köpa 3G till en iPad vid senare tillfälle, eller är det något som finns inbyggt i iPaden från första början?
http://www.technobuffalo.com/b log/mobile-devices/tablets/tab let-fight-ipad-2-xoom-or-touch pad-poll /
"right around the corner"
en eller två månader har jag läst nånstans på sidan.
edit:
http://www.technobuffalo.com/b log/companies/apple/ipad-2-ann ouncement-possibly-in-march /
Följ TB om du vill hålla dig uppdaterad :)
#19 Vad exakt menar du med att vissa appar inte finns?
Man kan ladda ner iPhone appar. Men då måste man köra dom i iPhone-format (Låg upplösning)
KÖP, säger jag !
Angående iPad 2 sägs produktionen vara igång i detta nu.
Januari-April är väl ändå 3 månader, så de är väl inte helt ute och cyklar när de säger 2½ månad?
1. Ja, den fungerar utmärkt som skrivdator. Tillsammans med pages kan man skapa otroliga dokument och arbeten. Om du ska skriva en lång uppsats så finns det massa olika fysiska tangentbord som passar iPaden.
2. Ja, absolut. Den väger bara straxt över ett halvt kilo.
3. Ja, beroende på hur lång sladd du har till dina hörlurar.
4. Ja, via WiFi (snabbt och enkelt)
5. Angående filmer så är det kvalitén på själva filmen som avgör, men en HD-film på iPad är ren njutning. Ja, det är .mp4 som gäller om du inte använder vlc-player.
6.Batteritiden håller lätt hela dagen även vid tung användning, och så laddas den full på en natt. (har inte testat exakt hur lång tid det tar.)
7.Överlägset bra.
Angående 3G till din iPad så är det precis som abonnemanget till din telefon, man en månadskostnad beroende på hur mycket datatrafik man behöver.
Är du inte redan övertygad om att köpa en så spana in filmen om iPaden: http://www.apple.com/se/ipad /
- Perf.
- Det går säkert, inte testat.
- Vet inte eftersom att jag endast använt wi-fi
- Grymt!
- Det finns appar, tex. vlc som kan konvertera det mesta tror jag.
- Funkar
- Snabb.
- Det vet jag inte, men jag älskar min iPad.
ja, det "inbyggda" är nästan lika stort som en fullsize, du lär dig snabbt att skriva på det, går även att para ihop ipaden med ett bluetooth-tangentbord och skriva på det
-Är den bekväm att hålla med en hand medan man styr med andra handen?
ja, dock blir den för tung om du ligger i sängen på tygg och kollar grejjer
-Går den att ha i ryggsäcken för lyssning av musik medan man går/cyklar?
det är ju ingen HDD som kan pajja, inga problem tror jag, har dock inte testat
-Går det att koppla upp sig till internet utan 3G-abonnemang? (Jag har hört att detta krävs)
jag har en 3G fast utan simkort, men via wifi funkar det utmärkt, tror dock att wifi-only inte har GPS (inte säker)
-Hur fungerar det om man vill se på film? Bra kvalité osv?
ja, jag kör med en app som heter CineXPlayer, funkar jävligt bra, tar många filformat bl.a. avi
-Är det .mp4 som gäller eller kan den läsa andra filer för film också?
kolla ovan.
-Hur är batteritiden?
jävligt nice, om du inte spelar musik eller kollar film (jag har känt att högtalaren drar mycket ström (om du spelar högt)) så kan du surfa runt jävligt länge (låg och kollade runt lite nån timme typ på halv ljusstyrka och den va full-laddad först, nu är den på 97%)
-Hur är laddningstiderna?
snabbt (värt att notera är att den inte laddar snabbt i iphonens laddare på 5 volt eller i USB'n, men med den dedikerade laddar den upp jävligt fort
-Hur pass bra fungerar en iPad gentemot sina konkurrenter?
har inte testat något annat men ipaden är jävligt nice, inte
Det är väl i princip samma/liknande skrivprogram.
om du har tur kanske du kan få prova att hålla en där också ;)
Som dom andra säger, vänta på 2an ;)
0# Vänta med att köpa en tablet. Kommer en massa nytt och då sjunker priset på de gamla. iPaden är fin, valde dock galaxy tab för storleken. Smått missnöjd, då den inte riktigt fungerar som den ska. Laggar i standard browsern, force close på appar, omstarter... ja. Att vänta på en iPad 2 kan både vara smart och dumt. Det tog ett jävla tag för iPad att lanseras i Sverige, men om du orkar vänta så gör det.
Skrivet med min Android-mobil
Men blabla, jag hade väntat på ipad 2.