Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

En korrekt mening.

Postat av fuckaina_liksom den 11 Februari 2010, 18:36
31 kommentarer · 226 träffar
Hej alla barn på FB!

Efter att ha läst en del här på forumet har jag kommit fram till att en guide för korrekt meningsuppbyggnad behövs.

Vi börjar från början med VERSALER och gemener.

(Sidnot: Versaler är, som ni kanske vet, ett annat ord för "stor bokstav".)

Versaler används främst:

*I början på en mening.

*Vid namn.

(*Om inte fetstil finns att tillgå kan man, på internet, börja ett ord med en Versal för att understryka det. Detta är dock inte korrekt Svenska.)

Att skriva en mening med endast versaler är internet-versionen av att skrika. Många finner det extremt irriterande så det bör undvikas.

--------------------------- -----------------

Punkt, komma, utropstecken och frågetecken.

Punkter används för att avsluta en mening. Man använder aldrig mer än En punkt i detta syfte. Punkter kan också användas för att visa tvekan (åter igen, endast på internet), exempel:

-Ska du köra din mage eller shaman?

-Hmm, jag vet inte...

och då är det max 3 punkter som gäller.

--

Kommatecken används för att dela upp en mening och ändra hur den läses. I exemplet för punkter (se ovan) är person 2 svar ett exempel på när det är lämpligt att använda ett kommatecken. En tumregel är att där du andas in då du pratar, eller gör en paus (som efter ett "hmm"), är det lämpligt med ett kommatecken (förutsatt att det inte är en ny mening som skall påbörjas).

--

Utropstecken används för att visa känslor så som frustration (Aah! Jag kan inte hitta den förbannade kartan!), irritation (Men för guds skull människa! Sluta dryga dig!), glädje (Tack! Jag behövde verkligen ett nytt svärd.), förvirring (Va?! Nu förstår jag inte.) etc.

Om man verkligen vill understryka något kan man använda flera utropstecken, men Aldrig mer än 3. Och inte för ofta! Det skall endast användas när det verkligen behövs (här får ni använda sunt förnuft)

--

Frågetecken används, som man hör på namnet, efter en fråga. Man använder aldrig mer än ett frågetecken i en mening. Men hur understrykar man då frågan, undrar ni - se exemplet för förvirring ovan.

--

Efter frågetecken, punkt och utropstecken skall man ha storbokstav (notera att man inte ska ha det efter kommatecken).

---------------- -----------------------------

Styckesindelning.

För att göra en text lättare bör man dela upp den i delar, så som jag gjort i mitt inlägg (inte med "--", se utropstecken delen för exempel). I en kortare text är detta onödigt, men när texten börjar bli lång (så som denna) är det viktigt att man delar in den då den annars blir väldigt jobbig att läsa.

När ska man dela texten då?

Där det är passande: T.ex. när man byter ämne, eller går in på en ny del av samma ämne (som jag precis gjorde).

--------------------- -------------------------

Stavning.

Detta är inte jätteviktigt, man kan inte stava allt rätt. Men onödig slang är något av det värsta som finns. Exempel på sådan slang: "te" istället för "till" eller "me" iställer för "med" etc.

Om du har problem med stavning, men vill lära dig, använd en ordbok. Jag känner inte till några gratisalternativ på internet, men det går bra att använda lexikon som kan rättstava (t.ex. http://lexikon.nada.kth.se/cgi -bin/sve-eng ).

----------------------- -------------------------

Uppdatering, De och Dem:

Saxat från Jeppe's Weblog:

"Det finns de som verkar ha svårt att avgöra när man använder ordet de och när man använder ordet dem. Faktiskt är det ganska enkelt - skillnaden mellan de och dem är samma som skillnaden mellan vi och oss. Om du någonsin är osäker kan du prova att byta ut de mot vi och dem mot oss - det borde klargöra vilket som är rätt.

Dagens lyssnartävling: vilken/vilka av följande meningar är felaktiga? Blir det tydligare om du byter de mot vi och dem mot oss?

1. De ser en bil.

2. Dem ser en bil.

3. Kameran ser dem.

4. Kameran ser de.

all cred till Slugslug, som vistas på annat forum!

31 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 31 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..