Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

dödsstraff

Postat av Kit Walker den 13 Januari 2010, 19:13
10 kommentarer · 213 träffar
skrev en uppsatsliknande grej, läs igenom.. vad tyx osv?

Jag har valt att skriva om dödsstraff då jag tycker att det är en väldigt intressant fråga samt ett ämne som verkligen bör ifrågasättas.
I Sverige avskaffades dödsstraffet helt så sent som år 1973, men än idag tillämpas dödsstraffet fortfarande i hela 64 stater. Enligt Amnesty International genomfördes år 2008 minst 2390 avrättningar över hela världen. Utav alla dessa stod Kina för hela 1718 avrättningar.
Jag anser att dödsstraff är fel. Det är en grym och avskyvärd metod att bestraffa människor på, som dessutom strider mot de mänskliga rättigheterna. Jag anser att varje människa bör ha en ny chans i samhället att börja om på nytt om de gjort något fel. Om en person dödar en annan människa är det befängt att denne skulle få samma straff tillbaka. Så gjorde man på medeltiden, och i dagens samhälle borde man verkligen veta bättre.
Förespråkare för dödsstraff brukar mena på att om en mördare eller någon annan brottsling avrättas hindrar man denne från att återfalla i brott och således bespara många människors lidande, men tänk då på den anklagades familj och vänner, de får också lida något otroligt. Dessutom finns det alltid möjligheter till att bli oskyldigt dömd för ett brott. Genom att då ta livet av en människa genom dödsstraff eliminerar man alla dennes chanser att någonsin bli friad och rentvå sitt namn.
Många tror att det skulle kosta mindre pengar för staten att avrätta en brottsling jämfört med att hålla denne vid liv, inspärrad i fängelse. ”Varför ska staten betala pengar för att ge en mördare mat och husrum?” brukar det låta. Detta stämmer inte.
När en brottsling ska dömas till döden följer en lång och utdragen process. Det tar ungefär tre gånger längre tid att pröva ett dödsstraffsfall jämfört med ett fall där livstids fängelse kommer att ges.
I staten Florida i USA kostar det cirka 3,2 miljoner dollar att processera ett dödstraffsfall samtidigt som det kostar cirka 700 000 dollar att hålla en fånge inspärrad på livstid.

tja

dödsstraff?

25 personer har röstat

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..