1
Skateboards FARLIGT!
Postat av JAK ♥ DU den 21 April 2009, 21:40
104 kommentarer · 438 träffar
Många ungdomar åker på dessa så kallade skateboards, jag skulle vilja kalla detta för djävulens verk då de är VÄLDIGT farliga.
Innehåll:
1. Statistik, skador orsakade av skateboards.
2. Olyckorna skadar pojkar/flickor mest?
3. Sammanfattning
4. Diskussion.
---------------------------- ------------------------------
1.
Varje år skadas drygt 1500 personer när de åker skateboard.
1500! Ett väldigt stort antal.
Nedan kan ni se i procentform på vilka platser det är vanligast att folk skadar sig med skateboards:
Sportanläggning utomhus - 18%
Sportanläggning inomhus - 9%
Annan sportanläggning - 12%
Allmän väg eller gata - 12%
Trottoar, gångbana - 6%
Parkeringshus, parkeringsplats - 14%
Övriga platser, ospecificerat - 29%
Är det verkligen värt risken? Att åka på denna bräda som endast orsakar skada och misär, jag förstår mig inte på er som faktiskt använder sig utav skateboards.
Källa; Räddningsverket.
2.
År 2000 rapporterades 104 skador orsakade av skateboards.
93 utav dessa var olyckor där en pojke/man var inblandad, de resterande 11 olyckorna var en flicka/kvinna inblandad i.
Detta var då år 2000, olyckorna ökar snabbt och vi måste göra någonting för att få bort dessa skateboards från Sverige, det är INTE bra för någon! Det skapar som sagt bara olycka och misär!
3.
Så, vi har då kommit fram till att skateboards INTE är ett bra redskap att använda sig utav när man ska åka någonstans. Mitt tips till er är att använda er utav en sparkcykel! MYCKET säkrare.
Det var ju mestadels pojkar/män som råkade ut för dessa olyckor, vad kan det bero på? Är pojkar mer "vilda" eller bryr dom sig helt enkelt inte om dom skadar sig? Jag förstår mig inte på detta, det är SJUKT vad folk utsätter sig för...
1500 personer skadas VARJE år pga skateboards, 1500!!!
Någon måste sätta stopp för detta, innan det är FÖR SENT!
4.
Så, fragbite...
Använder ni skateboards? Om ni nu gör det, VARFÖR? Varför riskera att bli skadad när man kan välja det säkrare medlet, sparkcykel! Varför väljer ni en osäker produkt framför en säker?
Detta är oklart för mig, hjälp mig förstå!
Jag ber er också att titta på denna film;
http://www.kossan.se/skateboar d_olyckor.htm
I filmen kan ni se folk som åker just skateboard och skadar sig, gång på gång på gång! NÄR SKA DET TA SLUT?
Mem Umt Sem Loit, eder förevigt tillgivne
-JAK ♥ DU
Innehåll:
1. Statistik, skador orsakade av skateboards.
2. Olyckorna skadar pojkar/flickor mest?
3. Sammanfattning
4. Diskussion.
1.
Varje år skadas drygt 1500 personer när de åker skateboard.
1500! Ett väldigt stort antal.
Nedan kan ni se i procentform på vilka platser det är vanligast att folk skadar sig med skateboards:
Sportanläggning utomhus - 18%
Sportanläggning inomhus - 9%
Annan sportanläggning - 12%
Allmän väg eller gata - 12%
Trottoar, gångbana - 6%
Parkeringshus, parkeringsplats - 14%
Övriga platser, ospecificerat - 29%
Är det verkligen värt risken? Att åka på denna bräda som endast orsakar skada och misär, jag förstår mig inte på er som faktiskt använder sig utav skateboards.
Källa; Räddningsverket.
2.
År 2000 rapporterades 104 skador orsakade av skateboards.
93 utav dessa var olyckor där en pojke/man var inblandad, de resterande 11 olyckorna var en flicka/kvinna inblandad i.
Detta var då år 2000, olyckorna ökar snabbt och vi måste göra någonting för att få bort dessa skateboards från Sverige, det är INTE bra för någon! Det skapar som sagt bara olycka och misär!
3.
Så, vi har då kommit fram till att skateboards INTE är ett bra redskap att använda sig utav när man ska åka någonstans. Mitt tips till er är att använda er utav en sparkcykel! MYCKET säkrare.
Det var ju mestadels pojkar/män som råkade ut för dessa olyckor, vad kan det bero på? Är pojkar mer "vilda" eller bryr dom sig helt enkelt inte om dom skadar sig? Jag förstår mig inte på detta, det är SJUKT vad folk utsätter sig för...
1500 personer skadas VARJE år pga skateboards, 1500!!!
Någon måste sätta stopp för detta, innan det är FÖR SENT!
4.
Så, fragbite...
Använder ni skateboards? Om ni nu gör det, VARFÖR? Varför riskera att bli skadad när man kan välja det säkrare medlet, sparkcykel! Varför väljer ni en osäker produkt framför en säker?
Detta är oklart för mig, hjälp mig förstå!
Jag ber er också att titta på denna film;
http://www.kossan.se/skateboar d_olyckor.htm
I filmen kan ni se folk som åker just skateboard och skadar sig, gång på gång på gång! NÄR SKA DET TA SLUT?
Mem Umt Sem Loit, eder förevigt tillgivne
-JAK ♥ DU
Tänker ni fortsätta åka skateboard?
133 personer har röstat