Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kluring Tråden [LEK]

Postat av Ninjahoe den 15 Oktober 2008, 00:34
47 kommentarer · 211 träffar
Nu är det så att jag har inget att göra och då gillar jag att grubbla på lite kluringar. Jag kommer hålla tråden uppdaterad och ni som sätter kluringarna först hamnar i min Hall of Fame.

_OBS!_ Svaren SKA redovisas, annars gills det inte.

Kom ni gärna med tips på kluringar till mig i PM så lägger jag till dom i tråden.

Att börja med.

1. Du har nio kulor. En av dessa kulorna väger mer än de andra. Du har en balansvåg till din hjälp och får två vägningar. Hur gör du?

_AVKLARAD_

2. Du har tolv kulor. En av dessa kulorna väger antingen mer eller mindre än de andra. Du har en balansvåg och tre vägningar.

Hur gör du?

3. Två målare ska tillsammans måla ett hus. Målare1 målar ett helt hus på trettio (30) timmar. Målare2 målar ett helt hus på bara tjugo (20) timmar. Hur lång tid tar det för de båda målarna att måla huset tillsammans?

_AVKLARAD_

4. Du står på taket av en byggnad 46m över marken. En man med längden 1.8m går rakt mot huset med den konstanta hastigheten 1.2m/s. Om du vill träffa honom med en vattenballong i huvudet, hur långt ifrån huset ska han då vara? Anta att du släpper vattenballongen när den är precis vid kanten, altså 46m ovanför marken.

_AVKLARAD_

5. Prästen, klockaren och församlingsborna.

Prästen och klockaren står och bereder nattvardsvinet när plötsligt tre av deras

församlingsbor kliver in i kyrkan. Plötsligt, utan förvarning, frågar prästen om

klockaren vet de tre församlingsbornas ålder. Nix! svarar klockaren surt (då han inte gillar att ses som dum). Prästen tar då tag i klockarens rock och informerar om att produkten av församlingsbornas ålder är 2450 och att summan av deras ålder är dubbelt så hög som klockarens egen ålder.

Klockaren funderar och funderar och funderar, bland annat funderar han på när

prästen tanker släppa honom. Till slut tycker han emellertid att det kan vara nog med funderandet så han klämmer iväg med att problemet är olösligt. Ack ja! utbrister då prästen överlägset. Jag glömde ju att tala om att jag är äldst!

– Det kunde du väl sagt meddetsamma, säger då klockaren och förkunnar de tre församlingsbornas ålder.

Hur gamla är egentligen samtliga inblandade personer, dvs prästen, klockaren och de tre församlingsborna?

_AVKLARAD_

Hall of Fame:

#10 Leggis Klarade Nummer 3

#22 Leggis Klarade Nummer 4

#28 Neroth Klarade Nummer 1

#39 dammat Klarade Nummer 5

Vad tycker ni om kluringar? Gillar ni att fundera på dem?
Föregående tråd
Nästa tråd

47 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 47 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..